ראובן שיף בראיון לפני המעצר: "ברשות המסים יש אנשים מצוינים"

נשיא לשכת רואי החשבון לשעבר בראיון ל"גלובס" לפני חשיפת פרשת השחיתות ברשות המסים: "אני סבור כי כל ארגון גדול צריך להצמיח מתוכו את ההנהגה"

לשר האוצר יובל שטייניץ יש כאב ראש אחד נוסף מלבד הטיפול בביקורת שהוא סופג עקב העלאות המסים - מינוי מנהל חדש לרשות המסים במקום יהודה נסרדישי, שיסיים את תפקידו באפריל.

ההערכות הן כי שטייניץ יעדיף מינוי מתוך הרשות, אך הדבר לא פוסל את האפשרות ממועמדים חיצוניים לנסות ולהתמודד על התפקיד. אלא שמדובר ברשות לא פשוטה, ונשאלת השאלה האם יש ביכולתה לקבל מועמד שאינו משורותיה - והאם דווקא מינוי פנימי יהיה עדיף?

"אני סבור כי כל ארגון גדול צריך להצמיח מתוכו את ההנהגה", אומר רו"ח ראובן שיף, שותף מנהל במשרד שיף-הזנפרץ ושות', ששמו הוזכר כמועמד טרם מינויו של נסרדישי, אך הוא סירב.

לדבריו, המועמד העתידי צריך לבוא מתוך הרשות כדי ליצור עבור העובדים אופק ניהולי. "אם עובד יודע שלתפקיד ראש הפירמידה מביאים מישהו מבחוץ, אז הוא שואל את עצמו 'למה להתאמץ'. אני חושב שברשות יש אנשים מצוינים, שמתוכם שר האוצר יוכל לבחור את המועמד הראוי", אומר שיף.

"רשות המסים זה גוף חשוב ביותר, ומנהלה הוא אחד האנשים שמרכזים את מירב הכוח, הידע וההשפעה על המשק בישראל. הוא אמור להוביל הליכי חקיקה, להציע חקיקה, שמצד אחד תעמוד בסטנדרטים של מדינה מפותחת, ליישם את החלטות הממשלה ולנסות ולשמור על שוויון, אי אפליה ומיסוי נכון של הפעילות במשק", אומר עוז חלבי, רואה חשבון (משפטן), שכיהן בתפקיד מנהל תחום מיסוי בינלאומי ברשות המסים.

לדבריו, מועמד מחוץ לרשות, שאינו מצוי ברזי ההתנהלות הזו, עשוי להעמיד את יכולות הניהול שלו מול אתגר קשה ולעתים לא הוגן.

"יש לזכור תמיד כי כוח-האדם המצוי ברשות וההתמודדויות היומיומות שלו יוצרות לחצים, אשר לדעתי, אדם שגדל בתוך המערכת יידע להתמודד איתם בהצלחה עדיפה", אומר חלבי.

"שטייניץ יעדיף חיצוניים"

בניגוד לשיף וחלבי, עו"ד טלי ירון-אלדר, נציבת מס הכנסה לשעבר, סבורה כי לא ניתן להצביע על עדיפות למועמד חיצוני או פנימי. "יש יתרונות לזה, ויש יתרונות לזה. מועמד פנימי מכיר היטב את הנהלים ואת המערך הארגוני. אולם, חלקם של המועמדים לא מגיע מתחום מס הכנסה, דבר שמהווה עבורם קושי. היתרון של מועמד חיצוני הוא בכך שהוא מביא ראייה אחרת, מגוונת, ובנוסף הוא לא מחויב לגורמים מתוך המערכת", אומרת ירון-אלדר, שמשוכנעת כי שטייניץ יעדיף קודם כל לבחון מועמדים חיצוניים.

"מועמד חיצוני חייב להיות בעל קשר לעולם המסים, ללא בעיה אמיתית של ניגוד עניינים", מסבירה ירון-אלדר.

לטענתה, יש צורך לבחור במישהו שפרש מתחום המס. "יכול להיות מישהו שלא עבד בתחום, אבל כיהן כסמנכ"ל כספים בחברה גדולה", היא מסבירה.

מועמדות מרתיעה

אלא שנשאלת השאלה, האם יימצא מועמד חיצוני שיסכים לקבל את התפקיד. "זו אכן שאלה רלוונטית, כמה אנשים מוכנים עם האווירה של השנים האחרונות לקחת עליהם תפקיד ציבורי, כשהם צריכים להיות עסוקים בלהוכיח שהם ישרים", אומרת ירון-אלדר.

"אנו חיים במדינה קטנה ובשנים האחרונות אנו עדים לחוסר פרגון, בלשון המעטה, ואף ניסיון מתמיד להכשיל כל מועמד - בכל תחום - ששמו עולה", אומר חלבי. "בעבר ניסו לגייס מועמדים מבחוץ, אך מועמדים אלה - חלקם סירב בכל תוקף, ואלו שהסכימו לחשוב על כך, נאלצו להגן על יושרם וחפותם, טרם הספיקו לחשוב על ההצעה - והתחרטו. אני לא יודע אם יש היום מישהו מבחוץ שיסכים לעמוד במבחן הזה. גם אם יעלה היום שם של מישהו, תוך פחות מיממה יימצא עליו סיפור, שאפילו הוא לא היה מודע לו. הרושם שנוצר היום בהקשר לניהול הרשות הוא כי עדיף לא להתפתות, על מנת שלא להיאלץ להתגונן".

התמודדות עם ועד העובדים

"הרשות עברה טלטלה בשנים האחרונות וחשוב שהמנהל שייבחר יחזיר את הצבע לפניהם של העובדים", אומר שיף. "נסרדישי הצליח לייצב את המערכת והגיע להישגים. המנהל החדש יעמוד מול אתגר חשוב לא פחות, להמשיך להשלים את התקנים החסרים של כוח אדם כמו מפקחי מס הכנסה, מע"מ ומיסוי מקרקעין".

לדברי שיף, מועמד חיצוני יצטרך לעבור תקופת למידה לא קצרה, שתחייב אותו לדעת לעבוד מול משרד האוצר ועם נציבות שירות המדינה ובעיקר לרכוש יכולת לדבר מול הוועדים של הרשות. "מועמד חיצוני שרגיל לנורמות מהמגזר העסקי, יתבדה. הוא לא יפגוש את אותן נורמות, להן הוא רגיל. אין לו יכולת לתגמל עובדים, או לקדם עובדים או לחילופין לפטר את אלה שלא עומדים בתפוקות", מציין שיף.

גם חלבי סבור כי אחת ההתמודדויות העיקריות של המנהל החדש היא התנהלות מול ועד העובדים. "מנהל רשות המסים החדש יצטרך לתעדף את מטרות הרשות ובראש ובראשונה להציב את נושא כוח-האדם והעובדים - זהו המשאב היקר ביותר ברשות היום. להשגת מטרה זו, אחת ההתמודדויות העיקריות תהיה עם ועד העובדים.

"באופן מסורתי, ולאו דווקא ברשות המסים, ועדי עובדים הם המתנגדים העיקריים לחידושים התפתחויות ומינויים מבחוץ. מנהל רשות מסים חיצוני עשוי להוביל התנגדות מבית, שתוביל למשחק אבוד מראש", מזהיר חלבי.

לדברי חלבי, "ברשות קיימים אנשים מצוינים. מנהל הרשות חייב לגרום לאותם אנשים לחשוב רק על עתידם ברשות, ולהראות להם כי המטרות שהוצגו להם ממומשות אחת לאחת".