מונופול ירושלמי בחסות המדינה

אי-עמידה בזמנים וזלזול בנוסעים - ועכשיו אגד מקבלת גם את הרכבת הקלה

קואופרטיב אגד משלים את ההשתלטות על הבירה ירושלים. זה נעשה בחסות חולשה מתמשכת של הרגולטורים לתחבורה הציבורית - משרדי התחבורה והאוצר, ובאחרונה הצטרפה גם הממונה על ההגבלים העסקיים.

נראה שההתבטלות, החשש מפני קואופרטיב התחבורה העשיר, בעל הקשרים וכוח הלחץ הפוליטי - משתקים את הפקידים ואת השרים, גם את ישראל כץ ואת יובל שטייניץ. לתוך זה נגררו גם הממונה רונית קן והוועדה הציבורית לפטורים ולמיזוגים שמעליה.

השבוע (ב'), אחרי שבועות של דיונים, פירסמה קן באתר רשות ההגבלים את החלטתה לתת היתר מיזוג בין אגד החזקות לבין קונקס ירושלים, שבשליטת חברת ואוליה הצרפתית.

משמעות ההיתר: אגד רוכשת את חלקה של ואוליה ברכבת הקלה בירושלים, במהלך שיימשך כחמש שנים (בגלל מגבלות המכרז הראשוני של הרכבת, שלפיו נדרש ניסיון של חמש שנים לפחות בתפעול רכבות), אגד הופכת להיות מפעילת הרכבת הקלה בירושלים וגם בעלת מניות (5% - לצד אשטרום, הראל, אלסטום, פולאר וקרן תשתיות ישראל) בסיטי-פס, זכיינית הרכבת.

וזאת בנוסף להיות קואופרטיב אגד בעל השליטה המלא והיחיד בכל קווי התחבורה העירוניים בעיר ירושלים. אפילו תוכנית הוצאת קווים לתחרות, שמשרד התחבורה כה מתהדר בה, טרם הגיעה לעיר הקודש - שכן אגד טענה, ומשרד התחבורה קיבל את הטיעון, שהרכבת הקלה היא היא התחרות לקווי אגד בעיר.

יותר מזה, אגד הוא הגורם המרכזי והעיקרי בקווים אל ירושלים ומירושלים החוצה. בנוסף, אגד קיבל ממשרד התחבורה, בלא מכרז, את השליטה העתידית במערך החדש של קווי התחבורה הציבורית, שייכנס עם הפעלת הרכבת הקלה, ויכלול את כל הקווים המזינים את הרכבת.

עוד קיבל הקואופרטיב, שוב בלי מכרז, ושוב בטענה שאגד הולכת להיפגע מהפעלת הרכבת הקלה, את השליטה בקו הסעת המונים הנוסף, במסלול אוטובוסים רבי קיבולת, BRT, שלהם תנאי כביש ייחודיים ובלעדיים (אוטובוסים רב מפרקיים, כרטוס מבחוץ, מעבר זורם ברמזורים ועוד).

בקיצור: שליטה מלאה. אם-אם-אמא של המונופולים האזוריים. ובחסות המדינה. יותר גרוע מזה - לא יכול להיות. על תוצאת אי התחרות המתמשכת, וזה עוד לפני שאגד משתלטת על הפעלת הרכבת הקלה שעדיין לא נוסעת, יעידו הירושלמים: רמת שירות נמוכה, אי עמידה בלוח זמנים, שירות לקוחות בעייתי.

מולם יעידו אזרחים שבמקומותיהם הוצאו קווים למכרז ומאז קיימת שם תחרות בין חברות ההפעלה: רמת שירות גבוהה ועמידה בלוחות זמנים, שאגב, מאפיינים גם את פעילות אגד במקומות שבהם קיימת התחרות.

הכול בידי כץ ושטייניץ

עד כמה הבעיה חמורה והמבוכה גדולה, תעיד הטחת ההאשמות וזריקת האחריות בין הגורמים, שאפשר לראות בתגובות הצדדים.

אבל זה לא הסוף. אמנם, אישור הממונה כבר סגור, אבל הסמכות העליונה היא של הרגולטורים, בראשם השרים הממונים, כץ ושטייניץ. מעכשיו מצב התחבורה הציבורית בירושלים, תנאי התחרות בתחבורה הציבורית בירושלים - תלויים בהם.

בידם לשמר את הקיבעון המונופוליסטי או קודם כל לבטל את המיזוג, ובמקביל, לפעול במרץ לכיוון של תחרות. זה ניתן לעשות באמצעות החלטות ה-JPTA (Jerusalem Public Transportation Authority). זהו הגוף הממלכתי המפעיל את ההסכם מול הרכבת הקלה. יושבים בו בכירי התחבורה והאוצר. זהו הגוף שבין תפקידיו גם לאשר, או לא לאשר, כל שינוי במעמד הזכיינים והפעילות. הגוף הזה הוא מעל לרשות ההגבלים העסקיים. במילים אחרות: השרים הממונים על התחבורה, כץ ושטייניץ, מעל להחלטות קן. לפיכך ההחלטה שלהם. המבחן הציבורי שלהם.

תגובות

מרשות ההגבלים העסקיים נמסר: "המיזוג נבחן ביסודיות על ידי המחלקה הכלכלית ונמצא כי אין בו כדי לעורר חשש סביר לפגיעה משמעותית בתחרות. במסגרת תהליך הבחינה, התקיימה התייעצות עם משרדי התחבורה והאוצר, אשר העלו טיעונים שונים שאינם קשורים לתחרות ואינם באים במסגרת שיקולי הממונה וסמכויותיה על פי חוק ההגבלים העסקיים".

ממשרד התחבורה נמסר: "אכן לאחרונה אישרה הממונה על ההגבלים העסקיים מיזוג בין אגד לחברת ואוליה לעניין הפעלת הרכבת הקלה בירושלים.

ההסכם לא הובא עד כה לאישור הדרג המקצועי של המשרד. לכשיוגש ההסכם יגבש המשרד את עמדתו. עם גיבוש עמדת המשרד היא תובא בפני שר התחבורה לדיון. אנו מצרים על כך כי הסתייגויות המשרד מההסכם בין אגד לואוליה לא קיבלו ביטוי בהחלטת הממונה. עם זאת, אנו משוכנעים כי עם תחילת הפעלת הרכבת הקלה בקיץ הקרוב תושבי ירושלים יזכו לשירות תחבורה ציבורית מהטובים בארץ".

ממשרד האוצר נמסר: "משרדי האוצר והתחבורה לא תמכו במיזוג. האוצר מתנגד למיזוג. כדי לאשר אותו נדרש אישור ה-JPTA ביחס להסכם הזיכיון המחייב מפעיל בעל ניסיון בינ"ל בהפעלת רכבות קלות. מעבר לזה, עמדת משרד האוצר היא כי יש להוציא את קווי ה-BRT למכרז. כמו כן, נבחנים צעדים נוספים".