אמפל דוחה בפעם השנייה את חידוש אספקת הגז ממצרים לישראל: תחודש רק מאוחר יותר החודש

אספקת הגז הייתה אמורה להתחדש מחר לאחר שנעצרה עקב פיגוע טרור ■ בינתיים, מנהיגי המהפכה במצרים במכתב רשמי לצבא: "להפסיק אספקת הגז לישראל בשל מחיר נמוך מדי ולמנוע יציאת מובארק לחו"ל; אם לא ייענו דרישותינו - נצא שוב לרחובות"

חברת אמפל של יוסי מימן, המחזיקה גם בחברת הגז המצרית EMG בשיעור של 12.5%, הודיעה היום (ד') לבורסה כי היא שוב דוחה את חידוש אספקת הגז ממצרים לישראל. להערכתה, אספקת הגז המצרי לישראל תחודש רק מאוחר יותר החודש.

כזכור, אספקת הגז ממצרים לישראל נעצרה ב-5 בפברואר לאחר פיצוץ בצינור גז סמוך לצינור הגז של EMG במצרים. החברה המצרית העריכה לאחר הפיצוץ כי אספקת הגז תחודש עד מחר, אך היום, כאמור, היא דוחה את המועד.

בתגובה לפניית "גלובס" בתחילת השבוע, נטען בחברת EMG כי לא חל שינוי במועד החידוש שצפוי היה להיות מחר. אמפל מעדכנת, כי חברת הגז המצרית (EGPC) הודיעה ל-EMG כי העיכוב נובע מבעיות בתיקון הצינור שהתפוצץ.

בתחילת החודש פיצוץ בצינור הגז במצרים עקב פיגוע טרור סמוך לצינור הגז של EMG בין מצרים לישראל, עצר את אספקת הגז. עפ"י הדיווחים, מחבלים פוצצו את הצינור שמוביל גז ממצרים לירדן וסוריה - המרוחק כ-20 ק"מ מצינור הגז של EMG המצרית, שמוביל גז ממצרים לישראל. בעקבות הפיצוץ הופסקה זרימת הגז ממצרים לישראל.

בינתיים, מנהיגי המהפכה במצרים הגישו לצבא מצרים נייר עמדה רשמי בו הם קוראים לצבא, המחזיק כעת בשלטון, להפסיק את אספקת הגז לישראל בשל "מחיר נמוך מדי", לטענתם. כך מדווח העיתון האמריקני "USA טודיי". לפי הדיווח, במקביל, הם גם קראו לצבא שלא לאפשר לנשיא המודח חוסני מובארק לעזוב את מצרים. טארק, אל-קולי, אחד ממנהיגי המהפכה, אמר לעיתון כי "אם דרישותינו לא ייענו - נצא שוב לרחובות".

40% מצריכת הגז של ישראל

EMG הינה חברה פרטית הרשומה במצרים, ומשמשת כספקית הגז הטבעי השנייה בישראל. החברה הקימה צינור גז מאל-עריש לאשקלון בעלות של כ-460 מיליון דולר, והחלה בהזרמת גז לישראל בשנת 2008. ב-2010 היא סיפקה כ-40% מצריכת הגז של ישראל, והיתרה הגיעה מפרויקט "ים-תטיס", הנמצא בבעלות נובל אנרג'י ושותפויות החיפושים של קבוצת דלק.

בשנת 2010 ייבאה ישראל באמצעות EMG גז בהיקף של 2.5 BCM (מיליארד מ"ק). ב-2011 אמורה הכמות שתספק EMG לעלות ל-3 BCM, ובשנים הקרובות היא צפויה לרשום עלייה עד כמות מקסימלית של 7 BCM.

מלבד עם חברת החשמל, חתומה EMG על הסכמי אספקת גז טבעי גם עם מפעלים פרטיים, ובהם חיפה כימיקלים ומפעל נשר ברמלה. כמו כן, היא חתמה על הסכם לאספקת גז עתידית עם תחנת הכוח דוראד, שטרם הוקמה.

EMG מוחזקת בידי חוסיין סאלם (28%), איש עסקים מצרי שנחשב למקורב לשלטון מובארק; PTT התאילנדית (25%); קבוצות מרחב ואמפל, שבשליטת מימן כאמור (20.6%); סם זל ודיוויד פישר (12%); ממשלת מצרים (10%); וכן משקיעים מוסדיים בישראל, המחזיקים 4.3% ממניותיה.

עם המשקיעים המוסדיים, אשר רכשו ביוני 2007 מניות EMG מידי יוסי מימן תמורת 93 מיליון דולר (ששיקפו ל-EMG שווי של 2.2 מיליארד דולר), נמנות מנורה מבטחים, כלל, קרן תשתיות ישראל, פסגות והפניקס. מבחינת הגופים המוסדיים מדובר בהשקעה בלתי סחירה, שההחזר ממנה אמור להגיע בצורה של חלוקת דיבידנדים בהתאם למדיניותה של EMG. שנת 2010 אמורה להיות השנה הראשונה שבה תחלק EMG דיבידנדים, לאחר שהחברה עברה לרווחיות.