"מ-2006 לא היתה כזו אופטימיות לגבי שוקי המניות"

חיים ישראל, סגן מנהל מחלקת המחקר לשווקים מתעוררים במריל לינץ': "רואים מעבר מאוד חד מהשווקים המתפתחים למפותחים. ישראל צריכה להרוויח מהמגמות האלה"

סקר מנהלי הקרנות הגלובלי של מריל לינץ' לחודש פברואר מצביע על כך שמנהלי קרנות ומשקיעים מוסדיים מחזיקים מניות וסחורות בשיעורי שיא של השנים האחרונות, מתוך הערכה שמחיריהן ימשיכו לעלות בתקופה הקרובה.

במקביל, ציפיות האינפלציה ממשיכות לטפס - מה שעשוי להוביל להעלאות ריבית בארה"ב ואירופה מוקדם מהצפוי ולירידות חדות בשוקי האג"ח כתוצאה מכך. כיום מעריכים כ-75% מהמנהלים שיחול זינוק בקצב האינפלציה השנה (בעיקר בשווקים המתעוררים) - שיא מאז חודש יוני 2004. והם מזיזים את הכספים בהתאם.

בנוגע לצמיחה נותר הקונצנזוס אופטימי - רק 13% מהמנהלים מעריכים שהכלכלה העולמית תחלש השנה. כשני שליש מהמנהלים צופים צמיחה של יותר מ-10% ברווחי החברות השנה, למרות התכווצות במרווחים, בין השאר עקב הזינוק במחירי חומרי הגלם.

הרצון ללקיחת סיכונים גם הוא בעלייה - האינדקס של מריל העוקב אחרי הפרמטר הזה טיפס לשיא מאז ינואר 2006. רכיב המזומן בתיקים ירד מ-3.7% ל-3.5%.

חיים ישראל, סגן מנהל מחלקת המחקר לשווקים מתעוררים במריל לינץ', אומר בשיחה עם "גלובס" כי "זה הסקר הכי אופטימי שאני זוכר, מ-2006 לא הייתה כזו אופטימיות. המגמה השנייה שאנחנו רואים היא מעבר מאוד מאוד חד מהשווקים המתפתחים למפותחים. ישראל נמצאת כבר בשווקים המפותחים כך שהיא בעקרון צריכה להרוויח מהמגמות האלה".

"פרמיית הסיכון נמצאת ברמה הכי גבוהה מאז 2006. הנתון המעניין הוא שרק 5% טענו שהם נמצאים במשקל יתר בשווקים המתפתחים, לעומת 43% בחודש שעבר. זה אותו משקל שהיה במארס 2009".

- למה זה קורה?

"יש עלייה מאוד חדה בצפי לאינפלציה בשווקים המתפתחים, בעיקר בגלל מחירי הסחורות. קצב הצמיחה לא ירד משמעותית, אבל יש חשש מעליות ריבית. ברזיל, למשל, נמצאת פעם ראשונה ב-5 השנים האחרונות בהחזקת חסר. חודש קודם ברזיל הייתה בהחזקת יתר של מעל 30%".

"אנחנו אומרים שהציפיות האלה מוגזמות ולכן בהחלט אפשר לקנות סלקטיבית את השווקים המתפתחים, כמו רוסיה או טורקיה. אבל אנחנו גם מאוד אופטימיים על שוקי ארה"ב ויפן".

- מה קורה בסקטורים?

"הסקטור הכי מוחזק זה ההיי-טק, אחריו אנרגיה ולאחר מכן חומרי בסיס. הסקטור שהכי עלה בחודש הזה זה הפיננסים. עדיין הוא מוחזק בחסר אבל הייתה צמיחה אדירה בחודש הקודם. הסיבה העיקרית היא עלייה בצפי לצמיחה בשווקים המפותחים. אנשים פחות פסימיים לעומת החודש הקודם".

- מה לגבי האינפלציה?

"לפי הסקר יש הרבה יותר אנשים שאומרים שהאינפלציה לא תבוא בשווקים המפותחים אלא בעיקר בשווקים המפותחים. אנחנו עדיין לא ממליצים ללכת על אג"חים, למרות שמהלך מנוגד למגמות היום אומר למכור מניות ולרכוש אג"חים, לפי הסיגנל שקיבלנו".