תוגבל סמכותו של שריג להפחית זכויות מבוטחי קרנות הפנסיה

ועדת הרווחה והבריאות אישרה היום קביעת רף מינימלי לגירעון, שרק מעליו יורשה המפקח על הביטוח לקצץ בזכויות העמיתים בקרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר

שבוע לאחר שהמפקח על הביטוח במשרד האוצר, פרופ' עודד שריג, יצא מרוצה מוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בראשותו של ח"כ חיים כץ (הליכוד), עם חקיקה להקמת המסלקה הפנסיונית, רושם היום (ד') כץ הישג משלו.

הוועדה בראשותו אישרה היום קביעת רף מינימלי לגירעון, שרק מעליו יורשה המפקח על הביטוח לקצץ בזכויות העמיתים בקרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר.

התקנון האחיד של הקרנות הוותיקות שבהסדר ("עמיתים") קובע כי המפקח על הביטוח באוצר רשאי להפחית זכויות לעמיתים והגמלאים בקרנות בשורת מקרים: אם נוצר בשנה מסוימת גירעון אקטוארי בסכום העולה על 5% מסך כל ההתחייבויות של הקרן; אם במשך שלוש שנים רצופות נוצר גירעון שנתי של לפחות 3% מסך כל ההתחייבויות של הקרן; או ללא עמידה בשני המדדים האמורים, במקרה שחל שינוי קבוע בחקיקה או בתקנון שישפיע לתמיד על הקצבאות.

כץ טען ש"סמכות כזאת למפקח אינה מתקבלת על הדעת", ושינה את הסעיף האחרון, בהסכמת האוצר. לאחר השינוי, המפקח יהיה רשאי להפחית זכויות בגין שינויים בתקנון או בחקיקה רק אם הגירעון האקטוארי יהיה לפחות 0.65% מכלל התחייבויות הקרן.