מדוע מומלץ לשתף רואי חשבון בהסכמי ממון או הסכמי גירושים?

‎מעורבות של רו"ח בהליך גירושים או לפני נישואים, כשרכוש רב עומד על הפרק, יכול לפתור בעיות רבות עבור בני-הזוג ■ רואי חשבון בכירים מסבירים את היתרונות בשילוב רו"ח בנוסף לעו"ד

תחילת חיי זוגיות או סיומם הם לא דבר פשוט, במיוחד כאשר מעורב בהם ממון רב, השייך לאחד מבני-הזוג או לשניהם יחדיו. רכוש מהווה עילה מרכזית ליצירת מתח, והוא מגיע לשיאו בעת גירושים או חתימה על הסכם ממון בטרם נישואים. מעורבות של איש מקצוע בתהליך, כמו רואה חשבון, יכולה לפתור הרבה מאוד בעיות - אם לא לשני בני-הזוג, אז לפחות לאחד מהם.

"פנה אליי אחד הלקוחות של המשרד, קרוב משפחתו הוא איש אמיד, שהעביר את רכושו על שם ילדיו. הוא היה מוטרד מה יהיה גורל הרכוש, אם באיזשהו שלב תתגלה מחלוקת בין ילדיו לבני-זוגם", מספר רו"ח עמית מוכתר, שותף בפירמת רואי החשבון שיף הזנפרץ ושות'.

לדבריו, "אנחנו נכנסנו לעסק בהקשר הזה, מאחר שבת-הזוג של אחד הילדים הסכימה לחתום על הסכם ממון. עשינו פריסה של נכסים שקיימים בבעלות החתן המיועד, וקבענו מנגנון, כך שנכסי הבעל יישארו תמיד ברשותו. למשל, בנוגע לנכסי הנדל"ן החלטנו שאם יהיה מימוש של אחד הנכסים השייכים לבעל - זה לא ייכנס ל'פול' המשותף, וכך יצרנו את ההסכם".

"באחד המקרים, הגיע אליי עורך דין שהחליט להיפרד מאשתו, שהיתה שכירה. בין יתר הצרות שיש בתהליך כזה, היה צורך לעשות הערכה של שווי המשרד", אומר רו"ח מיקי בלומנטל, שותף מנהל במשרד רואי החשבון פאהן קנה ושות' Grant Thornton, שמסביר כי ההליך עבר לבורר, וניתנה חוות-דעת לצורך עניין הרכוש.

לדבריו, לצורך הכנת חוות-הדעת וייצוג אחד הצדדים צריך לפעול בשני מישורים - במישור החקירתי יש לאתר את הנכסים של בן-הזוג, ולאחר שאותרו יש להעריך את שוויים. "בתהליך של חיפוש מוצאים בין השאר חשבונות וחברות, שיש בהן השקעות, גם אם נטען שהן חסרות ערך", אומר בלומנטל.

אנשים עתירי נכסים

לא כל אחד עושה שימוש בשירותים שמציעים רואי החשבון המתמחים בתחום. מדובר בהליך שעולה לא מעט ומתאים בעיקר לאנשים עתירי נכסים.

"בדרך-כלל מי שמגיע אלינו הם אנשים שיש להם ממון רב שנדרש לחלוקה, כי אם אין - אז סביר שלא יגיעו. כמעט ולא פונים אלינו שני הצדדים ביחד לייצוג, לעיתים זאת האישה, ולעיתים זה הבעל", מציין רו"ח בלומנטל.

"עיקר המקרים בהם אני מטפל מגיעים אליי דרך קהל הלקוחות שלי. בדרך-כלל המוטרדים העיקריים מהסיטואציה הם ההורים, כי הם חוששים שתיכנס יד נוספת ותיקח מהעמל הקשה עליו עבדו כל חייהם", מסביר רו"ח מוכת,ר ומדגיש כי מדובר בקהל של משפחות אמידות.

"לצערי, עיקר הטיפול שלנו במשרד הוא בגירושים, שם המתח הוא רב, אף-על-פי שגם מקרים בהם נדרשים לחתום על הסכמי ממון אינם נעימים כל-כך", הוא אומר.

הובלה לפשרה

רואי חשבון מתלווים בדרך-כלל להליכים משפטיים או בוררות, ומקומם אינו מחליף את זה של עורכי הדין.

"עורכי הדין מתעסקים בפן המשפטי של ההליך, אנחנו לא מתערבים בזה", מסביר רו"ח בלומנטל. "עיקר עבודתנו מתבטאת בהיבט הכלכלי של הטענות המשפטיות. היום גם מצרפים להליך הזה, מלבד עורך דין המתמחה בדיני משפחה, גם עורך דין עסקי".

לדברי רו"ח מוכתר, ייעוץ עסקי כורך בתוכו גם היבט מיסויי, ומכאן היתרון בשימוש ברואה חשבון. "לפעמים מדובר בממון שכולל השקעות בחו"ל, ואז יש צורך לקחת בחשבון את היבט המיסוי הבינלאומי", הוא מסביר.

בניית מודל חלוקה

העבודה מול בני-זוג שנמצאים בחילוקי דעות דורשת מרואה החשבון תכונות שהן מעבר למקצועיות טהורה. "בגלל שעוסקים במקצוע טעון, צריך תכונות של שקט ורוגע, כדי למנוע התלהמות ולצורך חיפוש כיוונים רציונליים, גם בשביל הצורך להגיע לפשרה", אומר רו"ח בלומנטל, שמוסיף מניסיונו. "הפשרה הכי גרועה עדיפה על פסק של בית המשפט. דיונים עולים הרבה מאוד כסף, ושכל מי שמתגרש יזכור את המשפט הזה".

"כאשר עובדים עם בני-זוג יש צורך להיות מאוד רגישים לרצונות של שני הצדדים. זה לא סוג של ייעוץ שמנגח צד מסוים, זאת סיטואציה שבה אתה מנסה לא ליצור מתחים, גם אצל הצד שאינו מיוצג על-ידך, כדיי שההליך יצליח", מסביר רו"ח מוכתר.

- האם צירוף רואה חשבון להליך פותר את בני-הזוג מפנייה לערכאות משפטיות?

"בהליכים של הסכמי ממון לא מגיעים לערכאות משפטיות; בגירושים השימוש בשירות של רואה חשבון יכול להגיע כתוצאה מהליך משפטי. אם למשל בית המשפט מציע להגיע לפשרה - הוא מפנה לרואה חשבון כדי ליצור מודל שיסייע ויתאים לחלוקת הנכסים ביניהם", מציין רו"ח מוכתר.

"בדרך-כלל העזרה שאנחנו מציעים היא המעורבות המקצועית החזקה שלנו. כאשר לא מדובר בהליך של גישור, היא מכוונת מטרה לדיון משפטי או בוררות", אומר רו"ח בלומנטל. "אם בוחרים בהליך של גישור - ברור שזה הדבר המומלץ, אבל מהניסיון שלי, בגלל רמת הטעינות של הצדדים, הסיכויים להצליח בגישור הם לא גדולים".

שילוב רואה חשבון בהליך הוא כדאי כלכלית, כמובן כל עוד מדובר בממון רב הדורש חלוקה. התשלום עבור שימוש בסיועו של איש המקצוע, כך מסביר רו"ח בלומנטל, משתנה.

"זה יכול להיות על בסיס שעתי, זה יכול להיות על בסיס של שכר קבוע מראש או על בסיס אחוזים, ואפשר גם לשלב בין השלושה", מציין רו"ח בלומנטל.

שיטת התשלום, לפי רו"ח מוכתר, היא קצת שונה. לדבריו, "התשלום מתבצע על-פי שעות. אין עניין של הצלחה או אחוז מעסקה מסוימת".

מדוע כדאי לשתף רואה חשבון בהסדרי ממון בחיי זוגיות?

* אם לאחד מבני-הזוג או לשניהם יש ממון ונכסים רבים.

* שיתוף רואה חשבון בנוסף לעורך דין מסייע לקצר את הליכי הגישור בין הצדדים.

* מסייע במציאת רכוש שהוסתר ובעריכת חוות-דעת לשווי הנכסים לצורך חלוקה.

* מסייע להגעה להסדר פשרה בין הצדדים בהליך משפטי או בוררות.

* שיתוף רואה חשבון מסייע גם בעת עריכת הסכם ממון טרם הנישואים.