למרות המהומות במצרים, קופ"ג רשמו 0.5% תשואה בינואר

ילין לפידות מוסיפה להוביל את הדירוג עם תשואה של 14.39% ב-12 החודשים האחרונים עוד בולטות לטובה, קופות כלל ביטוח

ענף הגמל פתח את 2011 ברגל ימין, למרות ירידות השערים שנרשמו בסוף ינואר על רקע האירועים במצרים. עליות השערים בשוק איגרות החוב הקונצרניות בחודש החולף, הביאו את הענף לרשום תשואה חיובית של כ-0.5% בקופות הגמל הגדולות, בסיכום ינואר.

התשואות היפות שרשמו קופות הגמל בשנה שעברה, נרשמו בעיקר הודות להגדלה משמעותית של רכיבי הסיכון בהן (מניות ואג"ח בדירוג BBB ומטה, או לא מדורגות), וכך קופות הגמל הכלליות פותחות את השנה כשלפחות 40% מנכסיהן מושקעים באפיקים אלה, וישנן אף קופות שחצו את רף ה-50%.

אם ניקח בחשבון שאחרי עליות כה חדות שרשם שוק האג"ח בשנתיים האחרונות, הוא כבר קרוב למיצוי, הרי שהחוסכים מוצאים את עצמם היום עם תיק שלפחות מחצית ממנו לא צפוי להניב תשואה משמעותית השנה. ייתכן שהוא אף יניב הפסדים על רקע עליית הריבית הצפויה. לאור המצב הזה ממליצים מנהלי ההשקעות להגדיל את רכיב המניות בתיק, אולם גם רכיב זה כבר מהווה שיעור די גבוה מכלל נכסי הקופות.

ספק אם עבור עמיתים שמתקרבים לגיל הפרישה, תמהיל השקעות כזה - שבו קרוב למחצית מהתיק מושקע בנכסי סיכון, ועלול כאמור להניב הפסדים השנה - הוא אכן מתאים.

ניקח כדוגמה מספר קופות שבהן שיעור נכסי הסיכון הוא הגבוה ביותר. באנליסט גמל כללי ב', נכסי הסיכון עמדו לפני שנה על 50.3%, וצמחו ל-52.54%; באקסלנס ליאור הם צמחו בשנה האחרונה מ-35.9% ל-44.04%. אולם בעוד שבמקרה של אנליסט גם הביצועים - הן בשנה החולפת והן בשלוש השנים האחרונות - הם בין הגבוהים בענף, אצל ליאור הם לא יותר מממוצעים.

אבל המקרה המעניין ביותר הוא דווקא זה של סגנון גמל בטא של פסגות. בעוד שנכסי הסיכון שלה עלו מ-50.3% ל-52.54% - השיעור הגבוה ביותר מבין הקופות שבדירוג שלנו - תשואתה בשנה החולפת הסתכמה ב-8.99%, ובטווח של שלוש שנים היא מציגה תשואה שלילית של 5.6%. למעשה, זו הקופה היחידה בדירוג שעדיין לא החזירה למשקיעיה את הפסדי 2008.

"גפן" ו"תמר" חזרו למקומות 2-3

מנגד ישנן קופות שמניבות לחוסכים בהן תשואה נאה בעקביות, לצד החזקת נכסי סיכון בהיקף ממוצע, ודמי ניהול נמוכים יחסית. ביניהן בולטת הקופה של ילין לפידות ששומרת גם החודש על הפסגה. בזכות ניהול קפדני ומקצועי ודמי ניהול נמוכים יחסית, הניבו יאיר לפידות ודב ילין לחוסכיהם תשואה של 14.39% בשנה החולפת, ו-36.7% בשלוש שנים.

גם קופות גפן ותמר של כלל ביטוח בולטות בביצועיהן לאורך זמן, ולאחר כמה חודשים בהם איבדו את המקומות השני והשלישי בדירוג הקופות הגדולות, החודש הן חזרו אליהם עם תשואות של 12.03% ו-11.81% בשנה החולפת, בהתאמה. התשואה שלהן לשלוש שנים עומדת על כ-32%, וגם היא בדבוקה העליונה של דירוג התשואות. קופות כלל ביטוח מנוהלות בכלל גמל שבניהול דן פנחסי, והשקעותיהן מבוצעות על ידי רועי יקיר מכנ"ף.

כאמור גם אנליסט בולט בביצועיו, אך בעיקר עם קופה אחת: כללי ב'. קופה זו רשמה תשואה של 13.77% בשנה החולפת, ו-34.96% בשלוש שנים. קופה נוספת של אנליסט ששהתה רוב הזמן בראש הרשימה, ירדה החודש מעט, אולם ביצועיה עדיין טובים: תשואה של 10.66% בשנה, ו-29.81% בשלוש שנים. על ההשקעות באנליסט, שבשליטת אהוד שילוני ושמואל לב ובניהול איציק שנידובסקי, מנצח רפי קסל.

עוד במעלה הדירוג, קופות הדר ולשם של אלטשולר שחם. קופות אלה השיגו תשואות של 12.29% ו-12.12% בשנה, ו-24.89% ו-23.87% בשלוש שנים, בהתאמה.

גם בתחתית הדירוג אין הרבה חדש, וכאן אפשר למצוא בעיקר קופות סולידיות ביותר. למשל, תלם וחריש של הלמן אלדובי, שרשמו תשואות של כ-5% בשנה, וביצועיהן בשלוש השנים האחרונות מסתכמים ב-15.98% ו-17.37%. נכסי הסיכון של שתי הקופות הן בין הנמוכים בענף ועומדים על 7%-8%.

קופות סולידיות נוספות עם הישגים דומים הן יסודות של אקסלנס, ודגש איתן של כלל ביטוח, שרשמו בשנה האחרונה תשואות של 7.25% ו-5.19%, בהתאמה.

11
 11