חשיפה: הנפקת המיליארדים של סמי ועידן עופר

שוקלים להנפיק חברת ספינות קידוח לפי יותר ממיליארד דולר ■ לחברת פסיפיק דרילינג יש צי ספינות קידוח ושירות ■ תאגיד הנפט שברון צפוי לחכור אחת מהן ל-5 שנים ב-880 מיליון דולר

על רקע העלייה החדה בביקוש העולמי לנפט בשנים האחרונות, מתאפיין תחום השירותים הנלווים לקידוחי הנפט - במיוחד אלו המיועדים לקידוחי מים עמוקים - בעודפי ביקוש גדולים, ועלייה חדה בהכנסות של העוסקים בתחום. מניות של חברות העוסקות בתחום השירותים לקידוחים נסחרות כיום בשיא, על רקע השגשוג לו הן זוכות בעקבות מחירו המאמיר של הזהב השחור.

בשגשוג הזה, כך מתברר, שותפה גם המשפחה העשירה בישראל, משפחת סמי ועידן עופר. בעוד שמרבית הטייקונים המקומיים נכנסים לאחרונה בזה אחר זה לתחום חיפושי הנפט והגז (ובהם גם יולי עופר, אחיו של סמי), גוזרת המשפחה קופונים שמנים ממתן שירותים למחפשים.

ל"גלובס" נודע כי בבעלות המשפחה חברת ענק של ספינות קידוח במים עמוקים, הפועלת בכל העולם ומגלגלת מאות מיליוני דולרים בשנה. שמה של החברה הוא פסיפיק דרילינג (Pacific Drilling) ולפי מאמר שפורסם באתר האינטרנט של סוכנות הידיעות "בלומברג" לפני כחודש, משפחת עופר, בעלת החברה, עשויה לבצע הצפת ערך משמעותית השנה, שכן היא בוחנת את הנפקת החברה.

על פי הערכות בשוק, ההנפקה תתבצע לפי שווי חברה של יותר ממיליארד דולר, ותעשה בבורסת ניו-יורק, לונדון או הונג קונג. דובר משפחת סמי עופר בתל אביב סירב להתייחס לנושא.

לחברת פסיפיק דרילינג צי של מאות כלי שייט המשמשים לביצוע קידוחים ימיים ומתן תחזוקה, ובשנה הקרובה אמורות להיתווסף אליו שש ספינות חדישות לקידוחי מים עמוקים, אותן היא מייעדת להחכרה בחוזים ארוכי טווח. ספינות הקידוח מסוגלות לקדוח בעומק של למעלה מ-3.6 ק"מ, והן יוצרו בעזרת חברה של סמסונג.

לפי אתר בלומברג, תאגיד הנפט שברון (Chevron) צפוי לחכור את אחת הספינות לתקופה של חמש שנים בחוזה שמוערך בסכום של 880 מיליון דולר.

לפסיפיק יש גם שותפות (50%) בשתי ספינות נוספות עם טרנסאושן (Transocean), שהיא קבלן הקידוחים הגדול בעולם. שתי הספינות מוחכרות כיום לרלייאנס (Reliance) - תאגיד החזקות הודי - בתעריף של 510 אלף דולר ליום. בבעלותה של טרנסאושן גם אסדת קידוח המבצעת את קידוחי האקספלורציה במאגר "לוויתן", שמול חופי חיפה.

פסיפיק, שהוקמה לפני כחמש שנים, מנוהלת על ידי כריס בקט (Chris Beckett), שעבד במשך יותר מעשור בשלמברגר (Schlumberger) - חברת שירותים לקידוחי נפט הגדולה בעולם. לפסיפיק מספר משרדים ונציגויות ברחבי העולם, בין השאר ביוסטון שבארה"ב, ריו דה ז'נרו בברזיל, סינגפור, ולאחרונה גם בלאגוס שבניגריה.

באתר בלומברג צוין כי פסיפיק שואפת להגיע להחזקה של עשר ספינות לקידוחי מים עמוקים. בקט, המנכ"ל, התייחס באתר לתוכניות ההתרחבות של החברה ואמר כי "לא חסר לנו מימון בשלב זה, אבל אם נרצה להוסיף נכסים נצטרך לגייס הון נוסף. אנחנו עדיין בשיחות עם יועצים שונים". הוא הבהיר עוד כי "גם אם פסיפיק תנפיק מניות השנה, משפחת עופר צפויה לשמור על השליטה בעתיד הקרוב".

לפי אתר החברה, פסיפיק פיתחה טכנולוגיית קידוח חדישה שנקראתDGD (Dual Gradient Drilling) המסירה את הלחץ הנוסף בו בדרך כלל נתקלים בקידוחים תת-מימיים עמוקים ביותר. היא עושה זאת על ידי מילוי צינור הקידוח במי ים, ושימוש בקו נפרד על מנת לשאוב את הבוץ לבאר. בכך משופרים בטיחות הבאר ויעילות הקידוח, ובאותה העת נוספות אפשרויות הפקה נוספות, אשר לא היו קיימות בצורה אחרת בקידוחים מן הסוג הזה. עוד מציינת החברה כי היא מאמינה שטכנולוגיית ה-DGD תהפוך לסטנדרט בקידוחים ימיים עמוקים במיוחד.

מהובלת נפט ועד שייט תענוגות

סמי עופר, שימלאו לו בקרוב 89, נחשב לישראלי העשיר ביותר. בדירוג עשירי העולם של המגזין "פורבס" שפורסם לאחרונה, דורג סמי (אחיו של יולי עופר ואביהם של עידן ואייל עופר) במקום ה-109, עם הון מוערך בהיקף 6.5 מיליארד דולר.

למשפחת סמי עופר עסקים ענפים, בעיקר מעבר לים. תחום הפעילות המרכזי של המשפחה הוא ענף הספנות, תחתיו יש למשפחה מספר פעילויות: חברת זודיאק, הפועלת בלונדון ומחזיקה במאות אוניות משא; חברת ספינות הנופש רויאל קאריביאן (סימול: RCL), בשליטה משותפת עם משפחת פריצקר, הנסחרת בוול סטריט לפי שווי של כ-10 מיליארד דולר ונחשבת לאחת החברות הגדולות בתחום בעולם.

עוד נמנות עם אימפריית הספנות של משפחת סמי עופר, חברת טנקר פסיפיק, המחזיקה בעשרות מכליות להובלת נפט, וכמובן חברת הספנות הישראלית צים, המוחזקת באמצעות החברה לישראל שבשליטת המשפחה.

לפני מספר שנים החליטה המשפחה להרחיב את פעילות הספנות גם לתחום הציוד לקידוחים ימיים, והקימה לשם כך את "פסיפיק דרילינג".

מלבד עסקי הספנות, למשפחת סמי עופר גם עסקי נדל"ן אדירים ברחבי העולם, בשווי מוערך של מיליארדי דולרים. בישראל, פועלת המשפחה בעיקר באמצעות החברה לישראל, קונצרן הנסחר בשווי של 34 מיליארד שקל וחולש על ענק הדשנים כיל, וכן על החברות צים, בזן, יצרנית השבבים טאואר ומיזם התשתיות למכונית החשמלית בטר פלייס. עוד מחזיקה המשפחה, לצד משפחת יולי עופר, במחצית מגרעין השליטה בבנק מזרחי טפחות.