סערה בבנק הפועלים: המשטרה ממליצה להעמיד לדין את ציון קינן ודני דנקנר

המנכ"ל קינן חשוד בסיוע לקבלת דבר במירמה ולהפרת אמונים, על רקע הלוואה שאושרה לדנקנר ■ היו"ר לשעבר דנקנר חשוד בקבלת דבר במירמה והפרת אמונים, על רקע רכישת בנק פוזיטיף

המשטרה ממליצה לפרקליטות להגיש כתבי אישום בגין שוחד ועבירות נוספות נגד דני דנקנר, יו"ר דירקטוריון בנק הפועלים בשנים 2007-2009, ונגד מנכ"ל הבנק ציון קינן בגין עבירות מירמה והפרת אמונים.

היום (ה') מסרה המשטרה כי היחידה הארצית לחקירות הונאה סיימה את חקירתה בעניינם של דנקנר וקינן. החשדות העיקריים המיוחסים לדנקנר נוגעים בעיקרם לניגודי עניינים, שראשיתם בעסקת רכישה של בנק פוזיטיף הטורקי. מדובר בעסקה שהחלה להתגבש בשנת 2005 בין בנק הפועלים וקבוצת RP לבין בעלי הבנק הטורקי. בעת הזו היה דנקנר דירקטור בבנק הפועלים, ומאוחר יותר, ביולי 2007, מונה ליו"ר דירקטוריון הבנק.

על-פי החשד, בראשית 2008 הוביל דנקנר כיו"ר הבנק החלטה להעניק פיצוי כספי גבוה לקבוצת RP, כל זאת בשעה ש-RP היתה שותפה עסקית של קבוצת אלרן שבבעלות משפחת דנקנר. על-פי החשד, דנקנר פעל תוך הסתרת קשריו עם RP מפני נושאי משרה ודירקטורים בבנק הפועלים .

יתרה מזאת, על-פי החשד, בסוף שנת 2008 ותחילת שנת 2009, הוביל דנקנר, כיו"ר בנק הפועלים, החלטות שנועדו לפתור בעיות "נזילות" של בעלי הבנק הטורקי (החלטה על חלוקת דיבידנד מרווחי הבנק התורכי וכן החלטה לרכוש אחזקות נוספות בבנק הטורקי), כשבאותה תקופה קיבל הלוואה בסך 5 מיליון אירו מהבנק ההולנדי DHB, השייך גם הוא לבעלי הבנק הטורקי. על-פי החשד, דנקנר הסתיר מנושאי המשרה והדירקטורים בבנק הפועלים את דבר ההלוואה מ-DHB, אותה קיבל תמורת שורת ההטבות שהשיג עבור בעלי הבנק הטורקי.

המשטרה: קינן הציג מצג כוזב בפני הוועדה המאשרת הלוואות

במסגרת החקירה נחקר באזהרה גם מנכ"ל בנק הפועלים המכהן, ציון קינן, בחשד לסיוע לעבירת קבלת דבר במירמה והפרת אמונים בתאגיד. עניינה של החקירה בהלוואה שאושרה לדנקנר באוקטובר 2008 בגובה 3.4 מיליון דולר בוועדת עסקאות עם בעלי עניין ואנשים קשורים של בנק הפועלים. הלוואה זו אושרה, כך על-פי החשד, באופן בלתי תקין, תוך הצגת מצג כוזב בפני הוועדה מאשרת.

המשטרה סבורה כי נמצאה תשתית ראייתית מספקת נגד דנקנר, המבססת את החשד לביצוע עבירות של שוחד, קבלת דבר במירמה, מירמה והפרת אמונים בתאגיד וכן עבירה של אי-דיווח על פי סעיף 3(ב) לחוק איסור הלבנת הון.

בנוסף, המשטרה סבורה כי נמצאה תשתית ראייתית מספקת נגד קינן, המבססת את החשד לביצוע עבירה של מרמה והפרת אמונים בתאגיד.

לאחר עיון ובחינת התיק, אימץ ראש אגף חקירות במשטרה, ניצב יואב סגלוביץ, את המסקנה לפיה נמצאה תשתית ראייתית לחשדות, כמפורט לעיל.

החקירה לוותה על-ידי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, ועתה, עם השלמת החקירה וגיבוש המסקנות, יועבר אליה התיק בימים הקרובים לעיון והחלטה.

בנק הפועלים: הדירקטוריון מביע אמון במנכ"ל ציון קינן

בנק הפועלים שיחרר הערב תגובה, לאחר שנתקבלה סקירה מאת היו"ר המכהן, יאיר סרוסי על מגעים שקיים במהלך היום בעקבות הודעת המשטרה. "לאחר ששמע את סקירת היו"ר וחוות דעתם של היועצים המשפטיים, ועל סמך המידע שהתפרסם והמצוי בידו, אימץ הדירקטוריון את המלצת היו"ר להמשיך ולפעול בתיאום מלא עם בנק ישראל, באופן שיבטיח את המשך פעילותו העסקית השוטפת של בנק הפועלים. הדירקטוריון מביע אמון במנכ"ל הבנק, ציון קינן, ומביע תקוותו כי בדיקת הפרקליטות תושלם במהירות מירבית ותעלה כי אין מקום להליכים משפטיים כנגדו".

עורך דינו של קינן: החלטה תמוהה

עו"ד צבי אגמון, המייצג את ציון קינן, מסר בתגובה: "אין כל החלטה להעמיד לדין את ציון קינן. המשטרה העבירה את תיק החקירה לפרקליטות, שהיא זו שצריכה לקבל החלטה בנושא זה.

"ציון קינן ואנוכי מכבדים את המשטרה ופועלה. יחד עם זאת, בהכירי את העובדות בגינן נחקר מר קינן, אני תמה על קביעת המשטרה. ההלוואה שהוענקה על-ידי הבנק למר דני דנקנר ניתנה בהתאם לכל נוהלי הבנק, ואושרה על-ידי ועדה של הדירקטוריון, שהיא הגוף המוסמך לאשר הלוואות לאנשים הקשורים עם הבנק. לא למותר לציין כי הלוואה זו הוחזרה במלואה לבנק לפני כשנה.

"אין ולא היה כל פגם ולו הקטן ביותר בפעילותו של מר קינן בקשר עם הלוואה זו. אני מאמין כי כך תסבור בסופו של יום הפרקליטות, ואני מקווה כי בירור העניין ייעשה במהרה ויושם קץ לנושא".

עורכי דינו של דנקנר: משפט שדה

פרקליטיו של דני דנקנר, עורכי הדין יורם ראב"ד, יוסי בנקל ונבות תל-צור, מסרו בתגובה: "צר לנו על פרסום המלצת המשטרה, בניגוד להנחיית השר לבטחון הפנים. אין לנו ספק כי דנקנר פעל בתום-לב וכי לא דבק רבב בפעולותיו כיושב ראש בנק הפועלים.

"אנו מצפים כי בחינה מדוקדקת של חומר הראיות בפרקליטות, שם גם תינתן לדנקנר האפשרות להעלות את מכלול טיעוניו והשגותיו, תעלה כי לא נעברה על-ידו עבירה כלשהי.

"יש אפוא להתאזר בסבלנות ולאפשר לפרקליטות לבחון את החומר, ללא הפעלת לחצים וללא עריכת משפט שדה בתקשורת".

פרשת דנקנר
 פרשת דנקנר