הערכות: סכסוך העבודה של ההסתדרות מתקרב לסיום

מקורב למו"מ: "ברור שהממשלה לא הציגה בשבוע שעבר את כל מה שהיה לה להציג"

שבוע לאחר ההכרזה על סכסוך עבודה מצד ההסתדרות והצגת תוכנית ההקלות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נראה כי הצדדים קרובים לסיכום בסוגיית שכר המינימום ויוקר המחיה. היום (ה') הושגה התקדמות בפגישה בארבע עיניים שקיימו שר האוצר, יובל שטייניץ, ויו"ר ההסתדרות, עופר עיני. בתום הפגישה הוחלט לכנס הערב פגישה נוספת בין עיני לפקידי האוצר - המנכ"ל, חיים שני, והממונה על התקציבים, אודי ניסן.

על פניו נראה כי פגישה עם הדרג המקצועי בלבד, ללא השר הממונה, מעידה על כך שעיני ושטייניץ סיכמו בקווים כלליים על העקרונות, והותירו את הפרטים לפקידים. גם בסביבתו של שטייניץ נשמעו אופטימיים היום: "הוחלפו רעיונות, יש התקדמות". מקור המעורה במו"מ מטעם הממשלה לימד מעט על ההתנהלות מאחורי הקלעים: "ברור לך שהממשלה לא הציגה ביום חמישי שעבר את כל מה שהיה לה להציג - מובן שהשאירו מקום למקצה שיפורים". במלים אחרות, כשנתניהו כינס את מסיבת העיתונאים והציג עשרות שקופיות, הוא ידע שהמספרים עוד ישתנו.

מילוי הבור

על פי הערכות, בתחילת השבוע הבא ייפגשו עיני ושטייניץ בשנית, ואם לא תהיה התפתחות יוצאת דופן השניים יודיעו על הסכמה בין הצדדים ועל הסרת איום השביתה. בשתי הפגישות היום לא השתתפו נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, ויו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט; זאת, על אף שהשניים היו חלק בלתי נפרד ממה שהיה קרוי עד לאחרונה "מטה המאבק המשותף".

ברוש החליט להנמיך פרופיל, לאחר שספג ביקורת מצד חבריו התעשיינים כאילו הוא מנהל מלחמות של אחרים, מה שעשוי היה להביא להקפאת ההפחתה במס החברות שהוא קודם כל אינטרס שלהם. עם זאת, בסביבתו של עיני מבהירים כי יו"ר ההסתדרות מנהל מו"מ על כל הדרישות שהציבו השלושה יחד.

עיני חזר היום על הדרישה להפחית משמעותית יותר את מחירי המים, ולבחון מחדש את הקמת תאגידי המים, לבטל את המס שיוטל על הדלק בראשית 2012 ולהפחית בהתאם גם את מחירי הפחם והסולר. כמו כן הוא דרש להחיל את ההסכם להעלאת שכר המינימום על כלל העובדים, ללא המגבלות שהציע להטיל משרד האוצר בנוגע לעובדי המגזר הציבורי. כפי הנראה, פריצת הדרך הושגה בשל הבנות בנושא שכר המינימום והפחתת מחיר המים. מההסתדרות נמסר כי "חודדו הנושאים במחלוקת" בפגישה שהתקיימה עם שטייניץ, ואילו באוצר מסרו כי הפגישה הייתה "ברוח טובה", וכי השניים סיכמו להמשיך את הדיאלוג ביניהם בימים הקרובים.

בתוך כך, ביום ראשון יתבקשו שרי הממשלה לאשר קיצוץ רוחבי בתקציבי משרדיהם, על מנת לממן את ביטול העלאת המס על הדלק. נראה כי מדובר בקיצוץ של 1%-2%. לפי שעה לא יוחרג אף משרד מהקיצוץ, ואולם משרד החינוך ישלם מחיר נמוך יותר. תוכנית ההטבות הכלכליות שהציגו נתניהו ושטייניץ יצרה "בור" של 300 מיליון שקל. 150 מיליון שקל יכוסו באמצעות הקיצוץ הרוחבי, ו-150 מיליון שקל נוספים יועברו מתקציב משרד התחבורה. עם זאת, באוצר הבטיחו כי תקציב תוכנית פיתוח נתיבי ישראל שאושרה לפני שנה בממשלה לא ייפגע. כבר בשבועות האחרונים הציעו כמה שרים בממשלה - ובהם שר הפנים, אלי ישי, ושר התחבורה, ישראל כץ - לקצץ בתקציבי משרדי הממשלה, על מנת להקל על הנטל הציבורי.