קרב הסלולר: 5 הנושאים החמים מכנס הסלולר העולמי

הצרכנים עטים על הסמארטפונים, ומפעילי הסלולר מפסידים מכך, כי במקום לרכוש מהם תוכן - הלקוחות עושים זאת בחנויות האפליקציות של אפל וגוגל ■ עכשיו הם מתאחדים נגדן

מהפכות נולדות לעתים ממשברים, וכנס הסלולר העולמי ברצלונה 2011 מכתיר את המנצחים העתידיים של השנים הבאות (הסמארטפונים, הטאבלטים והיצרנים הסיניים והקוריאניים) ומורידה ביגון שאולה את המפסידים (נוקיה, נורטל, מודו, קומברס ועוד). התערוכה משקפת את הדופק של התעשייה, ומי שלא מציג כאן אינו קיים ברמה העולמית.

מודו למשל, שעשתה כל-כך הרבה רעש בשנים האחרונות בתערוכה, והשקיעה מיליוני שקלים בשיווק המוצר שלה, ואף הטיסה את כל עובדיה לברצלונה, התפרקה. דב מורן, מייסדה, שבעבר עלו אליו לרגל, הגיע השנה לתערוכה כאחרון המבקרים.

הדומיננטיות של האנדרואיד

הכוח העולה של מכירות הסמארטפונים בעולם (שני שליש מהמכשירים) והדומיננטיות של גוגל עם מערכת ההפעלה הפתוחה שלה אנדרואיד, וכמובן גם אפל, יוצרים הזדמנויות חדשות שאנו לא מסוגלים להפנים עדיין את משמעותן המלאה.

ואין מי שמיטיב לתאר זאת יותר מאשר אריק שמידט, מנכ"ל גוגל, בהרצאה שנשא במסגרת הקונגרס: "ההשקה של רשתות דור רביעי בעולם, ביחד עם שירותי מחשוב הענן, מציינים עידן חדש לחדשנות הסלולרית. הדור הרביעי LTE יספק פלטפורמה לסט של שירותים ואפליקציות שאנחנו רק מתחילים לדמיין".

הדברים שאומר שמידט מסתדרים עם ההצלחה המרשימה של האנדרואיד, שהיום היא מערכת ההפעלה המובילה בעולם ואין יצרן רציני שלא אימץ אותה. 300 אלף אקטיבציות ביום רושמת גוגל למערכת ההפעלה שלה, ב-170 דגמים, מ-27 יצרנים.

תערוכת הסלולאר
 תערוכת הסלולאר

ההתחזקות של סמסונג

ענן המחשוב בסלולר הפך לאחד הנושאים החמים אצל כל היצרנים הגדולים וכולם מצביעים על הפתרון המועתק מהעולם הנייח, כפתרון לריבוי האפליקציות והשירותים, והורדת העומסים מהרשת הסלולרית.

מדהים לראות בתערוכה השנה את הדומיננטיות של סמסונג ו-LG, ואת החדירה של שחקנים כמו ZTE לתחום ציוד הקצה. האחרונה נכנסה לרשימת 5 היצרנים הגדולים בעולם של ציוד קצה, ונדמה שמסתמן פה סיפור הצלחה לא קטן. טאבלטים ומכשירים עם מסכי מגע שהציגה ZTE, יתחרו חזק בעולם, ויש לקוות שיגיעו גם לארץ.

סמסונג השנה מקבעת את מעמדה העולמי כיצרנית מספר אחד על חשבון נוקיה בכל הקשור לסמארטפונים. ההצלחה של מכשיר הגלקסי, ויש להדגיש זאת במיוחד על רקע הכישלון של נוקיה, הופכת את סמסונג לשחקן מוביל בעולם.

באופן אירוני, יושבת השנה סמסונג באותו הביתן ובאותו המיקום שבו ישבה נוקיה לפני שנתיים ושלוש. כמובן שאפשר לזלזל ולומר שלגודל הביתן של סמסונג אין משמעות והכל יחסי ציבור, אבל זו שגיאה. סמסונג אומרת במלים אחרות - "המלך מת יחי המלך החדש", והקונגרס השנה מכתיר אותה ככזאת.

הצרות של נוקיה

כדי לסגור את הפינה, די היה להסתכל כיצד מנכ"ל נוקיה החדש, סטפן אולפ, שהכריז השבוע על ניסיון ההחייאה של החברה באמצעות שיתוף-הפעולה עם מיקרוסופט. הוא יושב בחדר קטנטן באחד החורים הכי נידחים בתערוכה. כמו מלך מובס, הוא מקבל לפגישות ראשי מפעילים שבאים לשמוע מדוע נוקיה עוד תחזור בגדול בקרוב.

ספרים נכתבו על ההצלחה של נוקיה, שמוגדרת כאחת מ-50 החברות המובילות בעולם, אבל היא עוד מעכלת את ההדחה, ואת הניצחון של גוגל.

שמידט התייחס להחלטה של נוקיה לאמץ את מערכת ההפעלה של מיקרוסופט, במלים קצרות בלבד, ואמר כי "גוגל ניסתה למשוך אליה את נוקיה, וההצעה שלנו נשארת פתוחה".

החלק השני של המשפט רומז לבאות, הוא בעצם אומר שנוקיה בצורה כזו או אחרת תצטרך לעבוד עם האנדרואיד בעתיד, ושהוא צופה כישלון לשיתוף-פעולה ביניהם.

כפי שנכתב כבר בכל עיתוני העולם, המשבר של נוקיה הוא שיחת היום בתערוכה, שכן מדובר בשנה השנייה ברציפות שהחברה לא מופיעה בתערוכה, בהיעדר סמארטפונים ראויים. עבור אוהדי נוקיה חילופי ההנהגה בצמרת התעשייה עדיין קשים לעיכול.

תערוכת הסלולאר
 תערוכת הסלולאר

געגועי מפעילי הסלולר להכנסות מתוכן

כפי שניתן להבין, הדומיננטיות של גוגל, ביחד עם האייפון של אפל, הינם חלק חשוב מהאיומים על המפעילים. מצד אחד, הם מרוויחים בגדול מהגידול בתנועה שמביאים האייפון והאנדרואיד. מצד שני, הם נפגעים מכך שהצרכנים מפסיקים לצרוך מהם תוכן, וקונים אותו ישירות מחנויות האפליקציות שלהם, תוך כדי הפיכתם לצינורות בלבד.

החשש של המפעילים הגדולים בעולם הוא כל-כך משמעותי, עד שהם ממש יושבים ומקווים שמאמצי ההחייאה שעושים בנוקיה יעלו יפה, כי האחרונה מתחלקת איתם בהכנסות מתוכן, ואילו גוגל ואפל פשוט צוחקים עליהם בדרך לניפוח חשבון הבנק באמצעות חנויות האפליקציות שלהם.

החשש הוליד יוזמה של המפעילים, שמטרתה להילחם בהם. הם הקימו ברית - את Wholesale Applications Community (WAC). במסגרתה הם רוצים להקים פלטפורמה שתתחרה בגוגל ובאפל ותהיה ידידותית כלפיהם, ושתסדיר את היחסים של המודל העסקי וצריכת התוכן בינם לבין המפתחים.

בין מפעילים נמנים AT&T, דויטשה טלקום, צ'יינה מובייל, NTT DoCoMo, ורייזון, וודאפון וצ'יינה טלקום.

ביוזמה תומך גם איגוד ה-GSMA, מה שאומר שהתעשייה בכללותה מאוד חוששת מההתעצמות של גוגל ואפל, בעיקר על רקע המשבר של נוקיה, או כמו שאמר אולפ: "החלטנו שלא לאמץ את האנדרואיד כי אם היינו עושים זאת, היינו יוצרים פשוט דואופול כלל-עולמי של שתי מערכות הפעלה בלבד, וזה היה לא טוב לנו ולא לכלל התעשייה.

"ההחלטה ללכת עם מיקרוסופט משמעותה אתגר עבורנו ועבורה, וגם ליצרנים נוספים שאולי יעדיפו לא להיות תלויים בגוגל לחלוטין. ומכיוון שאף יצרן לא רוצה להיות תלוי לחלוטין במערכת ההפעלה שמיוצרת על-ידי מתחרה, דווקא שחקנים קטנים, כמו סוני-אריקסון ו-HTC, ייתכן שישמחו לאמץ את מערכת ההפעלה החדשה של מיקרוסופט WP7 שתאומץ על-ידי נוקיה".

במלים פשוטות, אנו עדים למאבק איתנים בין החברות הגדולות, על ההגמוניה בסייבר ספייס שמתרחשת ועוברת לעולם הנייד.

תערוכת הסלולאר
 תערוכת הסלולאר

הסמארטפונים בהיבט הסביבתי

בצד התשתיות, הדבר הבולט הוא הפתרונות של היצרנים בדרך להתמודדות עם הגידול הדרמטי בצריכת האינטרנט הסלולרי. האינטרנט פשוט עובר לסלולר או יותר נכון לסמארטפונים, שלראשונה השנה יעברו את השימוש שנעשה באינטרנט הסלולרי שנצרך באמצעות לפטופים. עד כדי כך.

המשמעות היא שיצרני התשתיות נדרשים למצוא פתרונות יעילים להרחבת "הכבישים" מצד אחד, ולהוזלת עלויות מצד שני.

זו אחת המגמות הבולטות היום בתעשייה: הקטנת האנטנות והבולטות שלהן, במקביל להגדלת מספרן. במלים אחרות, המפעילים, או יותר נכון המדינות, רוצות לצמצם את הפגיעה באיכות הסביבה והקרינה, להפחית את הכיעור, להקטין את צריכת החשמל ולהשתמש בפחות אנשים לעשות את כל זה.

כך שבשורה התחתונה, התעשייה העולמית מקשיבה וקשובה לרחשי הציבור ומסתגלת בהתאם לצרכים החדשים. הרעיונות שעולים בכנס, היו אמורים לעניין מאוד בהקשר הישראלי, של שוק התקשורת - ריבוי האנטנות, הדיון על הפס הרחב ועוד, ודווקא לכאן לא הגיע אף נציג של משרד התקשורת כדי לחוש ולהבין לאן אנו הולכים.

באירועים הכי שוליים וזוטרים בתעשייה, נמצא מי שייסע מהמשרד, אבל לתערוכה שמבטאת את הדופק של המגמות העולמיות, לא הגיע לא שר התקשורת, לא מנכ"ל משרדו, ולא אף אחד מהנהלת המשרד. הם יודעים הכול ולא צריכים להעשיר ידיעותיהם על ההתפתחויות בסלולר.

ואפרופו דור רביעי בסלולר, הוא כבר היה כאן בשנה שעברה, והשנה הוא אפילו לא בגדר חדשות. רק אצלנו יושבים מנהלי הענף וחושבים שכל העולם מחכה לנו.