נסרדישי: "99% או 100% מהעובדים ברשות המסים אינם מושחתים"

"לא צריך ניקוי אורוות": חודשיים לפני פרישתו, ראש רשות המסים מגן בלהט על עובדיו, לא רואה דימיון בין הפרשה שנחשפה השבוע לפרשה מלפני 4 שנים ותוקף את התקשורת

"התקשורת היום מתפרנסת על חשבוננו. מה קרה? על מה כל ההתלהבות? 'פרשת רשות המסים' שכולם מדברים עליה עכשיו התפוצצה רק בתקשורת, לא בשום מקום אחר. העיתונים מתחרים ביניהם מי יצייר אותנו יותר מושחתים. עושים על רשות המסים 'עליהום' כבר כמה ימים, ועל מה? חשדות פליליים נקודתיים שנמצאים בשלב כל-כך מקדמי ולא בטוח שייצא מהם משהו? זה לא יכול להיות שממקרה אחד, שעדיין לא הוכח, יכתימו 5,200 איש, יגידו שהם לא בסדר ושהם לקויים באתיקה".

רגע לפני הפרישה, ראש רשות המסים, יהודה נסרדישי, לא יכול לנוח על זרי הדפנה, לאחר שהניע את גלגלי המערכת במשך 4 שנים מהקשות שחוותה, ומתגייס כחייל נמרץ להשיב מלחמה שערה כנגד כל מי שמאיים על המקום שהיה הבית המקצועי שלו ב-4 העשורים האחרונים.

"נדמה שכולם שכחו שיש דבר שנקרא 'חזקת החפות'. כבר מכתירים אנשים בכותרת 'מושחתים'. בואו נמתין ונחכה לאן זה יוביל ומה יצא מהפרשה הזאת. אני מחכה שיגיעו אליי ממצאי הבדיקה של משטרת ישראל ופרקליטות המדינה. ביקשתי שינסו לזרז את החקירה כדי להסיר מעל ראשנו את העננה הזאת. בינתיים אני מבזבז זמן בהדיפת ההתלהמות נגדנו במקום לעבוד".

- בכל זאת, בכיר ברשות נעצר השבוע והחשדות נגדו קשים, חשדות לשוחד. איך דבר כזה קורה?

"אנחנו 5,200 איש במערכת, 60 יחידות בשדה. זו מערכת עצומה. עם כל מנגנוני הביקורת שלנו, שהם מצוינים, אתה לא יכול כל יום לעקוב אחרי כל עובד ולחפש עם מי הוא ישב. אם מישהו רוצה לעשות דברים לא כשרים, הוא תמיד ימצא פרצה, גם במערכת המפוקחת ביותר. אין מערכות מקבילות שעברו דברים כאלה? זה לא קרה במערכות פיננסיות אחרות, במערכת הבנקאות? ברור שכן. אך כשמתפרסם משהו כזה על רשות המסים, כולם קופצים לתקוף אותנו. מה זה?".

"העובדים לא מחפשים לגזור קופונים"

האמירות על כך שהרשות היא כר פורה לשחיתות מכעיסות את נסרדישי. "איזה כר פורה? אני מוקיע את האמירה הזאת. האנשים שלנו לא מחפשים לגזור קופונים. הם שומרים על הכסף של הציבור. הם בעלי מוטיבציה ותחושה של שליחות ציבורית, לא מושחתים.

"99% או 100% מהעובדים ברשות המסים אינם מושחתים, הם את עושים עבודתם נאמנה, והציבור צריך לתת אמון בכך, כי אנחנו מספקים את צורכי המדינה, את תקציב מדינת ישראל. זה לא יכול להיות שכשקורה מצב נקודתי, כשיש פנצ'ר כזה, ואפילו עוד לא הוכח שיש - אז אומרים שכל המערכת מושחתת".

- איך אתה משיב לטענות שהמבנה של הרשות, והעובדה שהפקידים מרכזים בידיהם כוח רב ושיקול-דעת מאוד רחב בגביית המס, הן קטליזטור לאי-עמידה בפיתויים? במיוחד נוכח המשכורות הנמוכות שמשולמות לעובדי הרשות.

"אני לא אומר שתלושי המשכורת של העובדים שלנו משופעים. השכר של העובדים שלנו נמוך ביחס לשוק, ואף פעם לא נוכל להשיג אותו, אבל אני לא חושב שזו בעיה. אני לא חושב שהמטרה לשמה אנחנו ברשות נקובה בתלוש המשכורת שלנו.

"אף אחד לא בא להיות עובד מדינה בגלל שהוא מחפש לנפח את הכיס. כל מי שבא להיות עובד מדינה יודע מה מצפה לו מבחינת שכר, אבל הוא מתאהב במקצוע, מתאהב בכך שהוא שותף לניהול מערכת עצומה, המנוע שמניע את המדינה, וברשות הוא מצטרף לגביית מס של 230 מיליארד שקל בשנה. זה מה שעומד לנגד עיניו, לא רק לנפח משכורות".

- אתה לא עוצם עיניים? כשאדם שמרוויח 8,000 שקל רואה את המיליונים שעוברים דרכו פעם אחר פעם, זה לא מפתה?

"העובדים שלנו מקצוענים ואמינים. רובם ככולם לא מתפתים. אפשר לשאול את אותו דבר לגבי כל פקיד או בעל זכות חתימה בבנק ובמקום אחר. יש לנו גם מנגנוני בקרה, זה לא הפקרות. ההפך הוא הנכון. מנגנוני הבקרה והפיקוח שלנו חזקים מאי-פעם. יש מנגנוני בקרה על תוצאה או הליך קבלת החלטות, והם מונעים בעיות".

- נדמה שכששיקול-הדעת של כל פקיד כל-כך רחב, וההכרעה לגבי מס היא אף פעם לא clean-cut, אז ניתן לעקוף את מנגנוני הבקרה.

"אני לא מסכים. הבקרות טובות. את שיקול-הדעת אסור לקחת מאתנו. אם יהיו הרבה מנגנוני פיקוח על שיקול-דעת - שהוא שיקול-דעת אינדיבידואלי, כמו של שופט בבית המשפט - אז אנחנו נחסום את המערכת, והיא לא תוכל לתפקד. צריך שהפיקוח יהיה בגבולות הסביר. רגולציה ומנגנונים בקרה כבדים ישתקו את המערכת, ואז כל המשק יסבול".

"הפעם זה לא חשד נגד ראש המערכת"

בימים האחרונים הושוותה הפרשה שהתפרסמה לפרשת רשות המסים שנחשפה בראשית 2007, עם מעצרם של בכירי הרשות, בהם גם ראש הרשות דאז ג'קי מצא.

נסרדישי לא מבין איך אפשר להשוות בין הפרשות. "לעשות השוואה בין פרשת רשות המסים שהיתה לפני 4 שנים לתקלה שנחשפה ביומיים האחרונים, ולהגיד שזו פרשת רשות המסים ב', זה לא נכון, זה עיוות ופגיעה במערכת. המערכת חטפה אז מכה, אבל עברה תהליך שיקום.

"הפרשה הזו לא דומה כהוא זה לפרשה שבה נעצרים בכירי הרשות. מדובר בחשדות נקודתיים, ושוב ראוי להזכיר שאלה רק חשדות, והאנשים צריכים ליהנות מחזקת החפות. אז דובר על חשדות בתחום מינויים, עם התערבות חיצונית בעבודת ראש המערכת. היום חושדים שמישהו נכשל, אדם בודד שאולי חטא. זה ממש לא דומה".

- אנשים חושבים שהרשות תיפגע עכשיו קשות, ותהיה במצב הרבה יותר גרוע ממה שהיתה לפני הפרשה הקודמת.

"איזה שטויות. הפרשה החדשה לא תעשה למערכת כלום, אפילו לא תטלטל אותה קצת. אני סמוך ובטוח שגם אם יוכח שבפרשה הזו יש דברים בגו, היא לא תזעזע את המערכת. אמנם מדובר בחשדות נגד עובד בכיר, אבל בסך-הכול יש לנו 8 משרדי חקירות, והמשרד החשוד הוא רק אחד מהם, והוא אפילו בין הקטנים שביניהם".

- לא נראה תופעה של פקידים שמפחדים להפעיל שיקול-דעת, שמא יאשימו אותם בפלילים, כפי שראינו לאחר התפוצצות הפרשה הראשונה?

"ממש לא. אנשים ברשות מפעילים מדי יום שיקול-דעת נרחב, והם ימשיכו בכך. אין לחשד נגד איקס השפעה על כך. זה לא חשד נגד המערכת או ראש המערכת. צריך לשמור על פרופורציות".

"המערכת חזקה ומצטיינת"

בעוד כחודש וחצי, בסוף אפריל, אמור נסרדישי לפנות את הכיסא לטובת ראש רשות חדש. בעקבות החשדות החדשים שהתפרסמו, יש הטוענים כי מחליפו אמור להיות מסוגל לעשות "ניקוי אורוות" ולטהר את המערכת מכל נגע.

את נסרדישי זה מקומם. "אני מסיים קדנציה של 4 שנים, ומעולם לא חשבתי שצריך לטהר שום דבר במערכת. המערכת נקייה. המושג 'ניקוי אורוות' לא מקובל עליי. אני לא רואה את האורוות ולא יודע מה צריך לנקות. מי שיבוא לא יצטרך לנקות כלום, רק לנהל את הרשות על-פי תפיסת עולמו, כפי שאני עשיתי בקדנציה שלי.

"עניין טוהר המידות אצלנו עומד במקום ראשון במעלה. אם משהו מעד או סרח חלילה, אנחנו מוקיעים אותו ונותנים את הפרטים לרשויות האכיפה, משטרת ישראל והפרקליטות שיבדקו זאת. אנחנו לא סלחניים בעניין טוהר המידות. זאת מערכת שמוקיעה שחיתות".

- זה מעיב על הפרישה שלך?

"לא מעיב על כלום. אני יוצא כשהמערכת חזקה ומצטיינת. החשדות שהתפרסמו לא מטרידים אותי, כי הם עניין נקודתי בלבד. לא מוחקים 4 שנים של שיקום וחיזוק המערכת בגלל חשדות נקודתיים שעדיין לא ידוע מה יש או אין בהם. אז ברור שזה לא מעיב על הפרישה שלי. אבל בזמן שאני משקיע עכשיו בשיחות עם התקשורת, הייתי יכול לעשות דברים אחרים לטובת המדינה. אני מבזבז זמן בלהדוף את האמירות הקשות נגד המערכת, כי אני משמש חומת מגן של המערכת עד הרגע האחרון".

- החומה לא נסדקת כשפרשות כאלה מתפרסמות בנוגע לעובדים שלך?

"חס ושלום. שום חומה לא נסדקת ולא נופלת. אני מאמין באנשים שלי, והם מאמינים בי. יש הערכה הדדית בינינו, ואני כמנהל אוביל אותם עד השעה האחרונה שהמינוי יושב על כתפי. עד אז אהיה חומת המגן, המשענת והמנהל של העובדים".