גם אנחנו זקוקים להפיכה

לשבת ברצינות, בלי טלפונים ניידים, ולהחליט: מה חשוב - ליברמן או ריצוי בני ברית בעולם?

אולי המהומות בכמה מדינות ערביות יביאו לרפורמות, ספק רב אם תצא ממהומות אלה ולו דמוקרטיה אחת - קשה עדיין לדעת. אבל דבר אחד כבר אפשר לומר בוודאות: בגישה העויינת לישראל שלא תהיה רפורמה, בטח שלא לטובה.

האם חברי ממשלת ישראל והעומד בראשה יודעים זאת? בין שיודעים ובין אם לא, הם מביעים את דעתם בנושא עד כלות הנשימה. אחד אומר כך, אחד אחרת, הם חוגגים על הצורך של שדרנים למלא את הזמן העומד לרשותם בארועי העולם הערבי.

כמה פעמים אפשר לראיין את אהוד יערי? לאחר שאזלו המומחים, שגם הם יודעים מעט מאד, ולאחר שמוצו הפרשנים הפורמליים, אין ברירה אלא לדלות מרואיינים ופרשנים גם מקרב חברי הממשלה.

שלטון הבלבול

מה שעולה מהופעות השרים ושאר פוליטיקאים הוא הבלבול שהם שרויים בו. זה כמובן לא גרם ולו לשר אחד לוותר על המיקרופון המוגש לו. הציבור מצפה לקבל תחושה שהחבר'ה שם למעלה יודעים מה קורה, שהם מתכוננים, שהם עובדים, וככל שהם מרבים להופיע ולדבר, כך גוברת תחושת חוסר הביטחון.

לא צריך להיות ראש אמ"ן כדי להבין שלנו לא ייצא שום דבר טוב מההפיכות והמהומות הללו. לא חייבים להיות מזרחנים כדי לדעת שמצבנו הביטחוני לא הולך להשתפר. לכן, הדעת נותנת שבימים אלה צריך לשים הכול בצד, את המחלוקות, את הקשקושים, את הקינטורים ושאר התופעות שאצלנו קוראים להן "פוליטיקה".

צריך לשבת ברצינות, בלי הטלפונים הניידים, ולהחליט: מה יותר חשוב לנו בשעה זו - המשך הבנייה בהתנחלויות או ארה"ב? מה קודם בספר העדיפויות, ריצויו של אביגדור ליברמן או ריצויים של בני ברית פוטנציאלים בעולם?

אויבים וידידים כאחת מצפים מאתנו להפסקת הבנייה. לא בכפייה, אלא מתוך הבנה שזה נחוץ, חיוני, במצב הקיים. זה הזמן להתקוטט על עוד כמה בתים מעבר לגבול - כאשר מתגבשת סכנה רצינית לבית בו אנו חיים?

מבחן הזמן החדש

הייתי מצפה מליברמן עצמו, ומאחרים כמותו, להתעלות ולהעמיד במבחן הזמן החדש את עמדותיהם הישנות, שלא לומר המיושנות. זהו זמן חירום, אולי מהחשובים ביותר מאז קום המדינה, והוא מחייב את המנהיגות להתרומם אל האתגר.

הודעה עכשווית, מידית, על הפסקת הבנייה תשפר מאד את מעמדנו בעולם - מבלי לגרום לנו נזק של ממש. הודעה כזאת גם תשמוט את השטיח מתחת לרגלי הערבים שהפכו את הבנייה לדגל. בואו ניקח מהם את הדגל הזה, ונגיש אותו לעולם כהוכחה שאנחנו לא מתעלמים מעמדותיהם, שאנחנו מנסים וננסה לעזור להם לעזור לנו.

ארה"ב הטילה וטו המואצת הבטחון נגד הצעת הגינוי נגדנו. אובמה עשה זאת בניגוד לעמדותיו - אז ראוי שגם אנחנו נעשה משהו שונה, שאינו בהכרח תואם את מדיניות הממשלה הנוכחית. גם אנחנו זקוקים להפיכה - לא שלטונית, אלא מחשבתית. צריך לקוות שיש אצלנו מי שמסוגל לעשות זאת.