ועדת חייק תפרסם השבוע את המלצות הביניים

בדרך להסדרת שוק התקשורת: הוועדה לבחינת תעריפי בזק צפויה להמליץ על ביטול הפיקוח על התעריפים, הפרדה מבנית והסכמים חדשים בין בזק והוט לחברות הסלולר

ועדת חייק לקביעה ופיקוח על תעריפי בזק תפרסם השבוע שימוע ציבורי שבמסגרתו תציע מודל חדש להסדרת שוק התקשורת. כפי שנחשף ב"גלובס", הוועדה צפויה להמליץ על שורת צעדים הכוללים ביטול הפיקוח על תעריפי בזק וביטול ההפרדה המבנית בין בזק והחברות-הבנות, לצד קביעת הסדרים שיאפשרו הפחתה במחירים הסיטונאיים שבהם מוכרות בזק והוט את התשתיות שלהן לספקי תקשורת מתחרים.

השימוע וההסדרים שתציע ועדת חייק מרחיקי לכת ונועדו לחולל שינויים "חוצי ענף". זו תהיה הפעם הראשונה שוועדה ציבורית תמליץ על סיום הפיקוח על תעריפי בזק במחירים לצרכנים.

בצד התשתיות, מסתמן הסדר שלפיו ההפרדה המבנית בבזק ובהוט תבוטל כחצי שנה לאחר שייחתמו הסכמים חדשים על רכישת תמסורות בין בזק והוט לספקיות התקשורת הגדולות המשתמשות בשירותיה, כגון סלקום או פרטנר.

במסגרת ההסדרים צפויות לקום 4 קבוצות תקשורת מרכזיות בשוק: בזק, הוט, סלקום ופרטנר; בזק בינלאומי תתמזג לתוך בזק, נטוויז'ן תתמזג לתוך סלקום וסמייל תתמזג לפרטנר.

קביעת "מחירי מטרה"

כדי להגן על השחקנים הקטנים בשוק התקשורת נקבע כי המחירים שסלקום או פרטנר תשלם לבזק עבור רכישת תמסורות יהיו "מחירי מטרה" לשחקנים הקטנים בשוק. כלומר בזק תצטרך למכור ל-018 אקספון, השחקנית הקטנה בשוק, במחיר שבו היא מוכרת לפרטנר. אם החברות הגדולות לא יגיעו לסיכום עם בזק או עם הוט על שימוש בתשתיותיהן, יצטרך משרד התקשורת להתערב ולקבוע את המחירים בעצמו.

נושא נוסף שיהווה תנאי להסרת הפיקוח מעל תעריפי בזק וביטול ההפרדה המבנית לחלוטין, הוא כניסתה של חברת חשמל לשוק תשתיות התקשורת. אם המיזם יתרומם (כרגע ישנו חוסר וודאות רב סביבו) ויתחיל למכור שירותים מבוססי סיבים אופטיים, יתבטל מיידית הפיקוח על בזק והוט. הוועדה הגיעה למסקנה שמאחר שהמיזם צפוי להיות בשליטת גורם חדש שאינו שחקן בשוק התקשורת, המיזם מהווה שוק סיטונאי לכל דבר.

הוועדה אמורה להתכנס השבוע ולאשר סופית את נוסח השימוע. היא תעניק מספר שבועות לתגובות, ובסיומם היא תשמע את התגובות בעל-פה.

ועדת חייק
 ועדת חייק