מי מסתיר כספים בשוויץ?

איש כמובן לא יענה לי, בטח לא בטוקבק. אבל למי שיש חשבון שם, כדאי לשים לב לשינויים

שוויץ הודיעה לאחרונה על שינויים דרמטיים במדיניות הסודיות הבנקאית שלה, במטרה לשפר את תדמיתה כמקלט מס לכספים בלתי חוקיים. כחלק מהמגמה הזאת, הרשויות בשוויץ הודיעו על כוונתם להקפיא כספים שהפקיד נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק בבנקים שוויצריים.

לשינויים במשטר המס, המתוארים להלן, תהיה השפעה דרמטית על ישראלים בעלי חשבונות בנק בלתי מדווחים בשוויץ. כידוע, ישראלים רבים מחזיקים בחשבונות בנק שוויצריים, לעיתים ללא דיווח ותשלום מס בישראל כנדרש בחוק. לרוב מדובר באנשים אשר מפיקים הכנסות מחוץ לישראל, ואשר נהנים מתכנון מס אשר מאפשר להם פטור ממס בחו"ל.

הגמשת סודיות הבנקאית

שוויץ הנהיגה בתקופה האחרונה רפורמה מקיפה בחוקי הסודיות החלים על הבנקים בתחומה. אחת המטרות של הרפורמה היא למנוע מתושבים זרים להעלים מס באמצעות שימוש בבנקים ובחוקי הסודיות השוויצריים.

בעבר, חוקי הסודיות הבנקאית בשוויץ היו מהמחמירים בעולם. תרמה לכך העובדה כי הפרה של סודיות בנקאית בשוויץ היא עבירה פלילית. אלא שבעקבות לחץ בינלאומי מצד מדינות כמו צרפת, גרמניה וארצות-הברית, ובחסות ארגון ה-OECD, שוויץ הסכימה להגמיש את הסודיות הבנקאית.

רק לאחרונה שוויץ ביטלה את האבחנה בין "העלמת מס" ל"הונאת מס". העלמת מס היא הסתרת נכסים ואי-דווח על הכנסות, ואילו הונאת מס כרוכה במסירת מידע שקרי על ההכנסות.

בעבר שוויץ סירבה להעביר מידע ביחס להעלמת מס. כיום, שוויץ תמסור מידע לרשויות מס בעולם גם ביחס להעלמות מס.

מעבירים יותר מידע

בנוסף להגמשת הסודיות הבנקאית כאמור, שוויץ הודיעה כי היא תקל על ההליכים הטכניים לקבל מידע על כספים המוחזקים בחשבונות בנק בלתי מדווחים. באמנות למניעת כפל מס ששווייץ חתומה עליהם, ובכלל זה אמנת המס בין ישראל לשוויץ, ישנו סעיף הקובע נוהל העברת מידע בין המדינות.

בעבר, ממשלות שביקשו לקבל מידע על חשבונות בנק של האזרחים שלהם, נדרשו על-ידי הרשויות בשוויץ להגיש בקשות מפורטות עם פרטים רבים, כולל מספרי החשבון, שמות בעלי החשבון, כתובת מגורים ועוד.

מטרת הדרישות הייתה להתיש את רשויות המס בעולם ולגרום להם שלא לבקש מידע על חשבונות בנק בשוויץ. ואכן, בכל שנה הוגשו בין 3 ל-5 בקשות לקבלת מידע.

כעת, שוויץ מוכנה להסתפק בהגשת בקשה פשוטה הכוללת את מספר החשבון בלבד של האדם עליו מבקשים לקבל מידע.

ניתן להעריך כי בעקבות הגמשת הסודיות הבנקאית, תהיה יציאת כספים משוויץ למרכזים פיננסיים אחרים כמו לסינגפור ומקלטי מס שונים.

ההשפעה על ישראלים

אזרחים מישראל שיש להם חשבונות בנק בלתי מדווחים בשוויץ עשויים להיות מוזמנים על-ידי רשות המסים לחקירה. עם זאת, קיימים מספר קשיים שרשות המסים תצטרך להתגבר עליהם לפני שהיא תוכל לשים את ידה על בעלי חשבונות הבנק הבלתי מדווחים.

אחד הקשיים של רשות המסים באיתור בעלי כספים בלתי מדווחים נובע מהנטייה של נישומים רבים ליצור מבנה אחזקות מורכב שנועד להסתיר את הבעלים האמיתיים.

ניתן להחזיק את הנכסים בחו"ל באמצעות שרשרת חברות במקלטי מס, כמו פנמה ואיי הבתולה הבריטיים. במקרים אלה יהיה קשה לאתר את הבעלים האמיתי של הכספים.

נישומים מתוחכמים עושים גם שימוש בהסכמי נאמנות מורכבים אשר מסתירים את הנהנה האמיתי. אמנם קיימת חובת דיווח בחוק על יצירת נאמנויות במצבים שונים, אך מי שלא מדווח על חשבון הבנק שלו - סביר גם שלא ידווח על הנאמנות.

בנוסף לאמור, נישומים יכולים להחזיק במניות למוכ"ז (למוסר כתב זה). מניות למוכ"ז מקנות זכות בעלות למי שאוחז בהן. מניות למוכ"ז יכולות לעבור מיד ליד, כמו שטרות כסף, ולזכות את מי שאוחז בהן באותה שעה. רשות המסים תוכל לדעת מי בעל המניות האמיתי אך ורק אם תתפוס את כתבי המניות.

למרות הקשיים כאמור, רשות המסים מצליחה בדרכים שונות ומגוונות לשים יד על אותם בעלי חשבונות שלא דווחו כדין על הנכסים בחו"ל.

בעלי חשבונות בנק זרים שיש להם כספים או רווחים ולא רוצים להיות מופתעים מחקירה פתאומית של רשות המסים, יכולים להגיש בקשה לרשות המסים בהליך הנקרא "גילוי מרצון". בתמורה לגילוי המידע ניתן לקבל חסינות מפני העמדה לדין פלילי, ביטול קנסות וריביות ובנסיבות מסוימות ניתן אף להפחית את חבות המס.

* הכותב, ד"ר במיסוי בינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומהעולם בתחום המיסוי. ד"ר נוב מנהל את אתר האינטרנט הישראלי לתכנוני מס בינלאומיים, הכולל מאמרים וחדשות מיסוי בינלאומי http://www.IsraelTaxLaw.com

ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net