ועד עובדי חברת החשמל להנהלה: "אין זו אלא צביעות"

יו"ר הוועד מיקו צרפתי שיגר מכתב חריף להנהלה בעקבות ממצאי בדיקת מבקר המדינה על ליקויים מהותיים בהליכי הדחת מבקר הפנים של החברה

ועד עובדי חברת חשמל קורא לדירקטוריון החברה ולחברי ועדת הביקורת של הדירקטוריון לערוך "חשבון נפש" בעקבות ממצאי בדיקת מבקר המדינה על ליקויים מהותיים בהליכי הדחת מבקר הפנים של החברה.

במכתב שנשלח אתמול (א') ליו"ר החברה יפתח רון-טל ולמנכ"ל עמוס לסקר מזהיר יו"ר המזכירות הארצית של הוועד, מיקו צרפתי, כי המזכירות תנחה את עובדי החברה לא לשתף בעתיד פעולה עם הביקורת הפנימית בחברה, אם לא יופקו הלקחים העולים מבדיקת מבקר המדינה.

"מי שמתיימר לפעול בשם טוהר המידות ראוי שינהג על-פיהן בעצמו ולא ישים עצמו מעליהן", כותב צרפתי. "אין זו אלא צביעות ונקיטת מוסר כפול, בלשון המעטה".

לפני כשבועיים הורה מבקר המדינה לבטל את הליך סיום העסקתו המבקר, רו"ח שי רוזנשטוק. המבקר דחה את בקשתו של רוזנשטוק לקבל צו הגנה, אך עם זאת התגלו בדו"ח המלא שפורסם ב"גלובס" ליקויים מהותיים בעבודתה של וועדת הביקורת של הדירקטוריון, בראשותה של עו"ד שלומית ברנע פרגו.

בין היתר מצא המבקר כי החלטת ועדת הביקורת להמליץ לדירקטוריון להדיח את רוזנשטוק נעשתה מבלי שניתנה למבקר הפנים זכות שימוע וכי חברי הוועדה לא הבינו כי מדובר למעשה בהליך של פיטורים. בנוסף התברר, כי תרשומת של אחת הישיבות שעסקו בהמשך כהונתו של רוזנשטוק נערכה מחדש באופן מגמתי וכן כי באותה ישיבה השתתפו שני חברי וועדה שרוזנשטוק בדק באותו זמן תלונות נגדם בחשד לאי-דיווח על ניגודי עניינים.

במכתבו טוען צרפתי כי מתברר שוועדת הביקורת של הדירקטוריון רואה את מטרת הביקורת הפנימית בחברה להביא "לעריפת ראשים", במקום להצביע על ליקויים וכשלים ניהוליים. לטענת צרפתי, "תפיסה בעייתית זו מחלחלת ויורדת לכל פירמידת החברה, מנהליה ועובדיה".

מדירקטוריון חברת החשמל נמסר בתגובה כי "ועדת הביקורת בדירקטוריון פועלת להטמעת ערכי מינהל תקין וטוהר מידות בחברה וחיזוק עצמאות הביקורת הפנימית. הוועדה זוכה להערכה בקרב חברי הדירקטוריון ונציגי רשות החברות. לגבי דו"ח מבקר המדינה יש להדגיש, כי מבקר המדינה דחה את בקשתו של המבקר הפנימי להוציא צו הגנה, לאחר שלא מצא בסיס לטענתו כי פיטוריו הם בגלל שבדק תלונות נגד דירקטורים. כל ההליכים המוזכרים בדוח המבקר לוו על ידי רשות החברות הממשלתיות ותואמו איתה. ועדת הביקורת לומדת את ממצאי דוח מבקר המדינה וביחד עם רשות החברות הממשלתיות, תיישם את המלצותיו".