כיל חוטפת הורדת המלצה מפסגות: "רואים גידול בסיכון"

ל"תשואת שוק" מ"קנייה" ■ "הסיכוי לקפיצת מדרגה נוספת במחירי הסחורות החקלאיות נמוך יותר מהסיכון למימושים" ■ חתימה עם הודו במחיר נמוך מ-420 ד' - תהווה אכזבה

כיל מאבדת היום (ב') גובה, לאחר שספגה הורדת המלצה מלימור גרובר, מנהלת מחלקת המחקר של פסגות, "עקב צמצום הדיסקאונט וירידה בסיכוי לקפיצת מדרגה נוספת". לדבריה, "אנו רואים גידול בסיכון במניית כיל כיום, במיוחד בהתחשב בעובדה שהאפסייד הטמון במחיר היעד לאחר העליות האחרונות הצטמצם משמעותית".

ההמלצה החדשה של פסגות לכיל הינה "תשואת שוק" לעומת המלצת "קנייה" קודמת, כאשר מחיר היעד ל-12 החודשים הבאים נותר 67.5 שקל לעומת מחיר השוק שהיה אתמול 63 שקל, כך שמחיר היעד משקף למניה פרמיה של כ-7%. האנליסטית מציינת כי מאז שהעלו בפסגות את ההמלצה לכיל במארס שעבר על רקע התחזקות הסימנים להתהדקות שוק הסחורות והתחזקות הביקוש לדשנים, רשמה המניה זינוק של כ-37% לעומת תשואה של כ-10% שנרשמה באותה התקופה במדדים המובילים בת"א.

גרובר מסבירה כי מניית כיל לא סבלה מהירידות שרשמו פוטאש ומוזאיק בשבוע האחרון לאור פער התשואות שנפתח מאז פרוץ השביתה ב 4 לינואר. הפער עמד בשיאו על 20% ו 18%, בהתאמה, יום לאחר חתימת החוזה עם סין. מאז הצטמצם הפער ל-11% ו-7%. חלק מהצמצום נובע מעלייה של 3.5% במניית כיל והשאר מהירידות במניות פוטאש ומוזאיק. המשך צמצום הפער עקב המשך ירידות במניות פוטאש ומוזאיק הוא בהחלט אפשרי.

בשנה האחרונה נהנו מחירי הסחורות החקלאיות מקפיצת מדרגה: מחירי התירס עלו ב 91%, מחירי החיטה עלו ב 64% ומחירי הסויה עלו ב 42%.

גרובר מציינת כי ניתן להגדיר את תופעות מזג האוויר שאפיינו את השנה האחרונה כ"סערה מושלמת": "לה נינה" הובילה למזג אוויר בעייתי בכל רחבי הגלובוס - בצורות בדרום אמריקה, בקנדה, ברוסיה ובאוקראינה, בדרום אירופה וכעת בסין ומנגד שיטפונות בדרום מזרח אסיה. "תופעה כזו היא יוצאת דופן והסיכוי כי היא תחזור שנה אחרי שנה נמוך יחסית. לאור זאת, הסיכוי לקפיצת מדרגה נוספת במחירי הסחורות החקלאיות נמוך יותר מהסיכון למימושים".

בנוסף מזכירה גרובר כי בשבוע הבא יחל הפורום החקלאי השנתי של ה USDA. "הכנס עלול להוביל להמשך ירידות במחירי הסחורות לאור הערכות לעלייה בתפוקות לעונת 2011/12. בסוף מארס יפורסם סקר כוונות הזריעה של החקלאים בארה"ב עלייה בשטחי הזריעה ושיפור בתפוקות עלולים גם הם להוביל לעדכון כלפי מעלה של יחס Stock to Use. שינוי מגמה ביחס ה Stock to Use עלול להוות משקולת על מחירי הסחורות והביקוש לדשנים".

לדבריה, "אסור לשכוח גם כי חלק משמעותי מעליית מחירי הסחורות נבע מפעילות ספקולטיבית ונתמך בתכניות ההרחבה בארה"ב ובהיחלשות הדולר. תחזית הצמיחה המעודכנת שפרסם הפד הובילה לתגובות מצד גורמים בו כי בקרוב ניתן יהיה למתן את תכניות ההרחבה. לכך ניתן להוסיף את צעדי ההידוק בסין הצפויים אף להיות מואצים ואת צעדי ההידוק הנמשכים בהודו".

עוד מדגישים בפסגות כי בימים האחרונים אנו עדים לתגובות פאניקה דומות לאלה שאפיינו את 2008, רגע לפני שהתפוצצה בועת הסחורות. לדוגמא, ביטול מיסים על יבוא חיטה למזון לבע"ח באירופה, התמקדות פסגת ה G 20 במחירי המזון והקריאות לשקול הטלת מנגנוני פיקוח או רגולציה על מחירי הסחורות.

"התפתחות קריטית לענף האשלג בשבועות הקרובים יהווה המחיר בו ייחתם החוזה עם הודו. מחיר הבסיס לסבסוד אמנם עודכן ב-40 דולר לטון ל-390 דולר, אך הוא עדיין נמוך מהרמה בה נחתם החוזה עם סין. השאלה כמובן אם הממשל ההודי יעדכן שוב את הסבסוד כלפי מעלה או שהיבואניות יסגרו במחיר גבוה יותר שיגולגל לחקלאי. האפשרות השנייה עלולה להוביל לפגיעה בביקוש. חתימה במחיר נמוך מ-420 דולר תהווה אכזבה ועלולה להוביל ללחץ על מחירי האשלג בכל רחבי העולם. גם עיכוב בחתימת החוזה עלול להוביל להאטה ברמת הענף".