מגדל שוקי הון: "הצפת ערך נוספת לשותפות בתמר ולוויתן"

האנליסט ערן יונגר התייחס לרמיזה של נובל כי לא תוכל לפתח את "לוויתן" לבדה ■ קובי פלר מכלל פיננסים: "הסיכוי שנובל אנרג'י לא תפתח את 'לוויתן' - נמוך מאוד"

מניית רציו צונחת היום (ב') במחזור הגבוה בבורסה, כאשר התנודתיות במניה הולכת וגדלה והיא משלימה נפילה של 20% מהשיא האחרון שנרשם ב-12 בינואר, בין היתר בשל דחיית מועד פרסום תוצאות קידוח הנפט ב"לוויתן" לסוף חודש מארס. כמו כן, תורמים ללחץ על המניה דיווחים בתקשורת (ככל הנראה, לא מבוססים) על חוסר יכולתה לכאורה של נובל אנרג'י לפתח את "לוויתן".

נובל אנרג'י פרסמה בדוח הכספי השנתי שלה (10K), שפורסם לאחרונה, רמיזת אזהרה באשר לחוסר יכולתה לכאורה לפתח לבד את מאגר "לוויתן", כפי שנטען לפני מספר שבועות במאמר שנכתב במגזין הפיננסי היוקרתי "פורצ'ן". עם זאת, בבחינת הדוח המלא של נובל אנרג'י, עולה כי האזהרה מובאת בפרק "סיכוני שוק" (Risk Factors) - סעיף קבוע בכל דוח כספי מלא בו מחויבת כל חברה לפרט את כל הסיכונים הקיימים, גם אם אינם מוחשיים.

בין היתר, נובל אנרג'י ציינה גם סיכונים כגון ירידה בביקושים לנפט ולגז טבעי, אירועים פוליטיים, תנאי מזג אוויר משתנים שיכולים להשפיע על פעילותה ועוד.

"נובל חייבים לתת כל מיני סיכונים וזה שגרתי", אומר קובי פלר, מנהל ההשקעות הראשי של כלל פיננסים, בשיחה עם "גלובס". "קשה לי לראות אותם לא מפתחים את 'לוויתן'. יש סיכוי נמוך מאוד לכך ואם הם יצטרכו להכניס עוד גוף שיעזור להם - הם יעשו זאת; אבל הסיכוי לכך נמוך מאוד".

- כיצד אתה מסביר את התנודתיות במניית רציו ובמניות "לוויתן"?

"ככל שמתקרבים למועד פרסום תוצאות קידוח הנפט העצבנות עולה, וזה טבעי. נמשיך לראות שם תנודתיות עד שהתוצאות יפורסמו. אני הייתי עוקב אחר פעילות של בעלי עניין, לראות אם יצחק תשובה, למשל, קונה מניות בירידות הללו (תשובה חשוף ל'לוויתן' דרך אבנר ודלק אנרגיה - ע.ב.י). יש גם הרבה סוחרי יום בניירות האלה וזה מגביר את התנודתיות".

- ומה המוסדיים עושים בימים אלה?

"מחכים עד שיתפרסמו עוד נתונים. מי שבפנים לא יוצא ומי שבחוץ לא קונה עוד מניות. התנודתיות נגרמת ממשקיעים פרטיים וסוחרי יום. המסחר במניות 'לוויתן' הוא לבעלי עצבים חזקים בתקופה הקרובה. לדעתי, דווקא אחרי ההודעה - ואם לא יהיה נפט ויהיו ירידות במניות - אז תיווצר הזדמנות קנייה למשקיעים לטווח בינוני-ארוך".

ערן יונגר: "צופים הצפת ערך נוספת לשווי המאגרים"

ערן יונגר, אנליסט האנרגיה של מגדל שוקי הון, ציין בשיחה עם "גלובס" כי גם אם נובל אנרג'י תזדקק לסיוע ממפעיל גדול יותר בפיתוח "לוויתן", אין זה בהכרח מהווה חדשות רעות.

"נהפוך הוא", אומר יונגר, "ככל הנראה ישנו שווי גדול למאגר, שהרי אחרת לא היה צריך להביא מפעיל גדול. אף אחד לא חשב שלפתח מאגר כזה יהיה קל ובכל מקרה סביר מאוד להניח שאם נובל אנרג'י, שנבחרה להיות המפעיל בפרויקט, היא תצטרך עזרה חיצונית ותדלל את החזקותיה מבלי לפגוע בשותפות הישראליות - אבנר, דלק קידוחים ורציו".

בהמשך פרסם יונגר הודעה, בה הוסיף: "בדו"ח שפרסמה נובל לפני מספר ימים מציינת החברה כי ייתכן והיא לא תוכל לפתח לבדה את מאגרי הגז הגדולים שנתגלו מול חופי ישראל. קידוחי הים מול חופי ישראל הנם מורכבים ללא קשר לכמות שנתגלתה. עומק המים והקרקע והמרחק מהחוף הינם חריגים, גם בהיבט כלל עולמי.

"על מורכבות זו נוספו, לשמחתנו, תגליות גדולות בהיקפן וכן האפשרות להימצאות נפט בלווייתן. אנו סבורים כי אין בהודעה זו להוות פגיעה אפשרית בחברות וביחידות ההשתתפות הנסחרות. נובל, אשר נבחרה כמפעילת הפרוייקט, גם אם תיאלץ להיעזר בחברות אחרות תעשה זאת, לאור גילוי ממצאי נוספים או עלייה בכמויות במאגרים. ייתכן אף כי תעשה זאת ע"י הקצאה מחלקה במאגר ולא מחלקם של יתר השותפים.

"על כן, אנו מעריכים כי אין בהודעה זו לפגוע בשוויין של יתר השותפויות, לא מפאת דילול אפשרי ובהסתברות נמוכה מאוד רק בעת גילויים נוספים במאגר - וכאן דווקא אנו צופים הצפת ערך נוספת לשווי המאגרים".