"נאדר וסימין", סרטו של במאי איראני, הוא הזוכה הגדול בפסטיבל ברלין

סרטו של הבמאי האיראני אסגאר פרהודי הוא הזוכה הגדול בפסטיבל הסרטים ה-61 בברלין ■ בנקודה הישראלית, "אודם", סרטו של יהונתן סגל שהשתתף בתחרות הרשמית, יצא בידיים ריקות

"נאדר וסימין", סרטו של הבמאי האיראני אסגאר פרהודי, הוא הזוכה הגדול בפסטיבל הסרטים ה-61 בברלין שננעל במוצאי שבת. הסרט, העוסק במציאות החיים העכשווית באיראן באמצעות סיפורה של משפחה המנסה לעזוב את המדינה והדילמות האישיות והחברתיות הכרוכות במעשה, קטף את פרס דוב הזהב לסרט הטוב ביותר. כמו כן, באקט יוצא דופן, הוענקו פרסי דב הכסף לשני צוותי השחקנים בסרט. הגברים והנשים. באופן אירוני, בחבר השופטים שהעניק את הפרס ל"נאדר וסימין" לא נכח פיזית במאי איראני נודע אחר, ג'אפר פנאהי, שרק לאחרונה נשפט לתקופת מאסר ממושכת בארצו בעקבות פעילותו התרבותית והפוליטית שלא נשאה חן בעיני בכירי משטרו של מחמוד אחמדיניג'אד.

הנהלת פסטיבל ברלין החליטה לשמור על מקומו בחבר השופטים כאקט מחאה סמלי, ולמרות שלא הגיע לברלין ולא נטל חלק בחגיגות הזכייה של בן ארצו הצליח פנאהי לשלוח מכתב הוקרה. בפרס השני בפסטיבל, דב הכסף גרנד פרי, זכה הבמאי ההונגרי המוערך בלה טאר על סרטו "The turin horse", המתאר את חייו של הפילוסוף המהפכני פרידריך ניטשה.

פעמיים אלקבץ

פסטיבל ברלין ממשיך לשמר את מעמדו כאחד מאירועי הקולנוע היוקרתיים בעולם בקרב יוצרים הנמנים עם הזרם האמנותי והלא מסחרי של התעשייה (כל קשר למסחטת היח"צנות הוליוודית מקרי בהחלט). אם האוסקר הוא יום חגם של מפלצות התהילה, והסרטים המסחריים שאליהם לוהקו מיטב הכוכבים, פסטיבל ברלין הוא מגרשם הביתי של יוצרים ושחקנים אנונימיים ברובם מחוץ למולדתם שרובם יישארו כאלה גם אחרי שאספו פסלונים יוקרתיים. אם הזכייה באוסקר מבטיחה דחיפה משמעותית בקופות, זכייה בפסטיבל ברלין נשארת לרוב בגבול הכבוד בלבד. התואר "זוכה פסטיבל ברלין" אולי יבטיח הפצה מצומצמת באולמות המזוהים עם רפרטואר איכותי לאניני טעם, אך טרם נולד הסרט שהפך להיט של ממש בעקבות חשיפה באירוע.

חבר השופטים של פסטיבל ברלין כלל השנה את השחקנית האיטלקייה איזבלה רוסוליני, המפיקה האוסטרלית ג'ן צ'פמן, השחקנית הגרמנייה יאנה הוס, כוכב הקולנוע ההודי אמיר חאן, הבמאי הקנדי יאן מאדין ומעצבת התלבושות הבריטית סנדי פאוול.

באשר לנקודה הישראלית, רשימה מכובדת של יצירות שעליהן חתומים אנשי קולנוע ישראלים הגיעו להישגים נאים, למרות האווירה הפוליטית הלא אוהדת לישראל באירופה. אמנם "אודם", סרטו של הבמאי-שחקן יהונתן סגל שהשתתף בתחרות הרשמית יצא בידיים ריקות, אך לעומתו זכה הסרט "מבול" של גיא נתיב בציון לשבח במסגרת מסלול Generations לסרטי ילדים. עבור נתיב מדובר בסגירת מעגל, אחרי שהגרסה הקצרה של אותו תסריט זכתה לפני עשר שנים במקום הראשון ובפסלון דב הקריסטל בקטגוריית הסרט הקצר של אותו מסלול. "מבול" הנוכחי, עיבוד של אותו סיפור לסרט באורך מלא, מתאר את התמודדותה של משפחה עם שובו מהמוסד של בנה האוטיסט. בנימוקי חבר השופטים, שהעניקו לנתיב את הציון לשבח, נאמר בין השאר: "הסיפור מתפתח בעדינות ומתאר באופן ריאליסטי את חיי משפחה בזמנים קשים ביותר. התרשמנו במיוחד מהתפתחות היחסים הלבביים בין שני האחים". כמו כן צוינה עבודת צוות השחקנים שתוארה "מבריקה". ב"מבול" משתתפים רונית אלקבץ, מיכאל מושונוב, צחי גראד ויואב רוטמן.

אלקבץ שותפה לפרס נוסף שהוענק בפסטיבל ברלין השנה, "לא רואים עליך" בבימויה של מיכל אביעד, שבו היא מופיעה לצד יבגניה דודינה. הסרט עוסק בהתמודדות הנשית עם חווית האונס, וזכה בפרס במסלול הפנורמה שאינו חלק ממסגרת התחרות הרשמית. ישראלית נוספת שזכתה להוקרה היא ליה ואן ליר, שקיבלה את פרס מצלמת הברלינלה שאותו מעניקה הנהלת פסטיבל ברלין מדי שנה לאישים שתרמו לתעשיית הקולנוע.

בלטה גם נוכחותם של אנשי קולנוע ישראלים בצוותי השיפוט השונים בהם הבמאי רנן שור, הסופר אסף גברון והמפיקה מישל אוחיון.

במסגרת מסלול Generations לילדים זכה בקטגוריה המרכזית (פרס דב הקריסטל) לסרט הטוב ביותר "Keeper n'till Liverpool" של הבמאי ארילד אנדרסון, בעיקר בזכות הופעתם עטורת השבחים של הילדים בתפקידים הראשיים. "מבול" של הישראלי גיא נתיב זכה, כאמור, בציון לשבח. "לילי", של הבמאי קזימיר ברג'ס, זכה בפרס דב הכסף בקטגוריית הסרט הקצר. ציון נוסף לשבח הוענק לסרט האוסטרלי "Minnie loves Junior", שבמרכזו שני ילדים הנפגשים בקביעות על חוף הים. במסלול Generations לנוער זכה בפרס דב הקריסטל הסרט "On the ice" של הבמאי אנדרו אוקפהה מק'לין. בציון לשבח זכה "Apflickorna" של הבמאית ליסה אייצ'ן. בפרס דב הכסף לסרט קצר זכה "Manurewa" שביים סם פיקוק, וציון נוסף לשבח הוענק ל "Get real!" שביים אוורט דה ביאר.

הזוכים הבולטים:

דב הזהב: "נאדר ויסמין"

דב הכסף פרס הגרנד פרי: "The turin horse"

דב הכסף פרס הבמאי: אולריך קוהלר ("Sleeping sickness")

דב הכסף פרס השחקנית: האנסמבל הנשי בסרט "נאדר ויסמין"

דב הכסף פרס השחקן: האנסמבל הגברי בסרט "נאדר ויסמין"

ההישג האמנותי: וויצק סטרון על עבודת הצילום בסרט "The prize" של הבמאית פאולה מרקוביץ'

התסריט: ג'ושוע מרסטון ואנדמיון מורטאי על "The forgiveness of blood" שביים ג'ושוע מרסטון

ציון לשבח על שם אלפרד באוור (מייסד פסטיבל ברלין): "If not us, who" של הבמאי אנדריאס פיאל