ויזה: הורדת עמלת הסליקה בכרטיסי אשראי תפגע בלקוחות

נציג ויזה אירופה בישראל ל"גלובס": "יש עלויות נסתרות שהצרכן אינו רואה, ומטרתן לאבטח את השימוש בכרטיס האשראי. אלו הן עלויות ענק, ומישהו צריך לשלם אותן"

התנגדות בויזה להורדת עמלות הסליקה בכרטיסי אשראי. ערב פתיחת הדיונים בכנסת על הצעת החוק לסליקה צולבת מלאה של כרטיסי אשראי (תיקון מספר 17 לחוק הבנקאות - סליקת עסקאות בכרטיסי חיוב), מביעים בויזה אירופה התנגדות חריפה לחקיקה שעשויה להוריד את שיעור העמלות, ומאיימים כי הורדת העמלה תפגע באבטחת כרטיסי האשראי - ולכן בלקוחות.

"הורדת העמלה תפגע באבטחת כרטיסי האשראי", אמר ל"גלובס" נציג ויזה אירופה בישראל, עודד סלומי. "בעמלת הסליקה צריך להיות מספיק רווח לחברות כרטיסי האשראי כדי שהחברות יוכלו להשקיע באבטחת הכרטיסים. יש עלויות נסתרות שהצרכן אינו רואה, ומטרתן לאבטח את השימוש בכרטיס האשראי. אלו הן עלויות ענק, ומישהו צריך לשלם אותן".

החוק עבר בקריאה ראשונה, וצפוי לעלות לדיון בוועדת הכלכלה, בראשות ח"כ כרמל שאמה הכהן. עם זאת, ייתכן שוועדת הכנסת תנתב את החוק לוועדת הכספים, היות ומדובר בתיקון לחוק הבנקאות.

הצעת החוק קובעת כי מנפיק המחזיק 10% או יותר משוק כרטיסי האשראי ייחשב מנפיק גדול, ולמפקח על הבנקים תינתן סמכות לכפות עליו סליקה צולבת. כלומר המנפיק יחויב לאפשר לסולקים אחרים לסלוק עסקאות שבוצעו בכרטיסיו. היחיד שעומד בקריטריון זה הוא הכרטיס המקומי של ישראכרט (המחזיק 17% מהשוק). ואולם לפי פרשנויות משפטיות ניתן להכניס בגדר החוק גם מותגים קטנים, כמו אמריקן אקספרס (5.5% מהשוק) ודיינרס (3.5% מהשוק).

הגדלת התחרות

על פי הערכות, האפשרות לסליקה צולבת מלאה תגדיל את התחרות על בתי העסק ותביא לירידת עמלת הסליקה (עמלת בית עסק). הואיל ומדובר בשוק המגלגל 180 מיליארד שקל, הרי שכל ירידה של 0.1% בעמלה תביא לירידה של 180 מיליון שקל בהכנסות חברות האשראי.

שיעור העמלה הצולבת עצמה לא ייקבע בחוק החדש. כיום, בעקבות הסדר מ-2006 בין חברות כרטיסי האשראי לרשות ההגבלים העסקיים עומדת עמלת הסליקה הצולבת על 0.975%, ואמורה לרדת ביולי 2012 ל-0.875%. ההסדר נמצא בדיונים בבית הדין להגבלים עסקיים שמינה מומחה לקביעת שיעור העמלה. הערכות כי המלצת המומחה, ד"ר שלומי פריזט, הכלכלן הראשי של רשות ההגבלים, תהיה להפחית את העמלה ב-2013 ל-0.75%.

חברות כרטיסי האשראי הפועלות בישראל הן ישראכרט שבבעלות בנק הפועלים, לאומי קארד בבעלות בנק לאומי וכאל שבבעלות בנק דיסקונט והבנק הבינלאומי.