משנה מקום, משנה עמדה: רונן טוב תוקף את הריכוזיות בביטוח

מנכ"ל פסגות החדש תוקף את עמיתיו לתחום שבו היה בכיר עד לאחרונה: "4-3 חברות ביטוח מחזיקות את כל השוק יחד. כשיש ריכוזיות - יש סיכון"

דברים שרואים מכאן לא רואים משם, או שמא משנה מקום משנה עמדה? רונן טוב - מנכ"ל בית ההשקעות פסגות, ובעבר מספר 2 בקבוצת הביטוח הגדולה בשוק מגדל, ובכיר בקבוצת הביטוח כלל - תקף היום (ב') את הענף שבו עשה את הקריירה, והבהיר שמבחינתו יש צורך בשורה ארוכה של שינויים המנוגדים לאינטרסים של קבוצות הביטוח הגדולות. "יש בעיה בשוק החיסכון ארוך הטווח. ארבע החברות ביטוח הגדולות מחזיקות 64% מהשוק ארוך הטווח, וזו תמונת ריכוזיות בשיאה. 3-4 חברות ביטוח מחזיקות את כל שוק הפנסיה והגמל ביחד, וכשיש ריכוזיות יש סיכון, בנוסף לבעיית מחיר ועוד", אמר טוב.

מנכ"ל פסגות אמר את הדברים במושב הפתיחה בכנס ים המלח של לשכת רואי חשבון, והוסיף כי הפתרון לבעיית הריכוזיות - שהיה מ"התורמים" לה בתפקידיו הקודמים - נמצא בהחזרת גלגל הרגולציה לאחור, והחייאת קופות הגמל (המוצר היחיד שאינו בשליטה מוחלטת של קבוצות הביטוח). "הרפורמה של האוצר צריכה לאפשר לקופת גמל מרכיב הוני פטור ממס כדי להגדיל את התחרות", אמר טוב. "צריך להכניס שחקנים נוספים גם בגמל וגם בביטוח, ולהוסיף ייעוץ אובייקטיבי וזמין יותר. פסגות קיבלה החלטה להיות גדולה בתחום הביטוח הפנסיוני לא רק בגמל, ואנו בוחנים הצעות לרכישה של גופים גדולים בתחום".

מודעות נמוכה

לדברי טוב, "למרות הרפורמות, רמת המודעות בשוק הזה מאוד נמוכה, וישנה דומיננטיות לערוץ ההפצה". הוא טען גם כי העובדה שמרבית חברות הביטוח רכשו ערוצי הפצה "החמירה את בעיית הייעוץ בשוק". על מנת לפתור זאת, טוב - בעבר מנכ"ל מבטח סימון, סוכנות הביטוח הגדולה בשוק (שבשליטת קבוצת מגדל) - אמר כי "פסגות רוצה שבנושא הייעוץ תהיה זמינות למבוטח בלי קשר עם המעסיק או הוועד. אין סיבה שהבנקים לא יוכלו לדבר איתם". בכך הוא למעשה הביע תמיכה משמעותית בבנקים על חשבון סוכני הביטוח הגדולים (שברובם בבעלות חברות הביטוח).

לא רק זאת אלא שטוב, שעד לפני כמה חודשים היה אחראי על מערך מכירות ביטוחי המנהלים הגדול בשוק - במגדל, תקף היום את מוצר הדגל של חברות הביטוח, ואמר כי "ביטוח מנהלים הוא מוצר פחות טוב מפנסיה, אבל יש מקום לכל המוצרים". נציין כי פסגות מתחילה בימים אלו לפעול בשוק קרנות הפנסיה החדשות המקיפות.

שלושת החסמים

במושב הפתיחה של כנס הלשכה, בראשות הנשיא דורון קופמן, השתתפה גם חנה פרי-זן, משנה למנכ"ל בנק הפועלים, שהצהירה כי "מערכת הבנקאות היא זו שתיתן את הטון בתחום הפנסיה בשנים הקרובות". פרי-זן הוסיפה ואמרה בהתייחסה לייעוץ הפנסיוני כי "הדבר החשוב הוא ההיכרות עם הלקוח, ולבנקים יש את ההיכרות הטובה וההדוקה ביותר עם הלקוח".

משנה למנכ"ל בנק הפועלים ציינה שלושה חסמים המעכבים כיום את הייעוץ הפנסיוני בבנקים: "מעבר לנושא המרכזי של היעדר המסלקה הפנסיונית, אנו לא מציעים עדיין הצעות עם ביטוח לצד החיסכון, כשיש גם את הנושא הבעייתי של הגישה ללקוחות שצריך להיפתר".