"מעריב": זקי רכיב ובנק הפועלים במו"מ לשינוי ההסכם

בעל השליטה החדש ב"מעריב" ידון עם הבנק לגבי רכישת חובות הקבוצה ומניות ולדימיר גוסינסקי - וייתכן שיצטרך להזרים הון נוסף ■ "המצב שרכיב גילה ב'מעריב' הרבה יותר גרוע ממה שחשב"

כחצי שנה חלפה מאז נחת יו"ר "מעריב" החדש, זקי רכיב, בבית "מעריב" שברחוב קרליבך בתל-אביב, במטרה להתחיל סדרת פגישות עם הנהלת העיתון, לאחר שהשלים את עסקת כניסתו לגרעין השליטה ב"מעריב" לצד הכשרת היישוב של עופר נמרודי.

במסגרת העסקה השקיע רכיב 15 מיליון דולר בחברת התקשורת המפסידה וקיבל לידיו 30% מהמניות ואת השליטה בפועל.

במקביל, רכיב היה אמור לרכוש את חובות העיתון לבנק הפועלים, העומדים על 110 מיליון שקל, ולהשקיע כ-20 מיליון שקל נוספים ברכישת מניות ולדימיר גוסינסקי שמחזיק הבנק (המהוות כ-19% מההון ב"מעריב"). ל"גלובס" נודע כי חלק זה של העסקה מתעכב, ונראה כי גם יחול שינוי במתווה שלו.

גורמים ב"מעריב" אמרו היום (ב') כי "המצב שרכיב גילה ב'מעריב' הוא הרבה יותר גרוע ממה שחשב". על-פי אותם גורמים, "יישום האסטרטגיה שרכיב מבקש להתוות התעכב כתוצאה מתנאי ההתחלה הקשים. ובכל זאת, הוא ימשיך בקו אותו הוביל עד כה של שאיפה לשדרוג טכנולוגי של העיתון, וזאת גם מטעמים 'ערכיים-ציוניים'".

לא מן הנמנע כי הדברים יובילו לכך שרכיב ייאלץ בעתיד להזרים הון נוסף לתוך העיתון. ב"מעריב" סירבו להגיב לדברים.

ככל הנראה, רכיב ירכוש רק חלק ממניות גוסינסקי, כדי להגיע להחזקה דומה לזו של הכשרת היישוב (42.85%), והבנק יישאר עם יתרת המניות בהיקף של 6%-7%.

בבנק הפועלים לא מוטרדים ככל הידוע מהעיכוב בסגירת העסקה מול רכיב, לאחר שהוא העמיד נכסים אישיים שלו כנגד ההתחייבויות לבנק.

נזכיר כי לפני כשנתיים מכר גוסינסקי את חלקו ב"מעריב" תמורת 10 מיליון דולר (מניות שהוא עצמו רכש ב-85 מיליון דולר). במסגרת העסקה מחק בנק הפועלים לגוסינסקי חוב של 28 מיליון דולר, ומניותיו הועברו לנאמנות אצל עורכי הדין רם כספי ופיני רובין, אשר רשאים בכל עת למכור את המניות.

רכיב מתוודע לעומק "הבור"

בבנק הפועלים גם שואבים עידוד מהצעד האחרון עליו החליט רכיב בשבוע שעבר - גיוס הון ל"מעריב" באמצעות מהלך משולב של הנפקת זכויות והמרת אג"ח והלוואות בעלים להון. במסגרת זו צפוי מיליונר ההיי-טק להזרים סכום שעשוי להגיע ל-10 מיליון שקל נוספים.

ההנפקה אמנם תדלל את חלקו של הפועלים ב"מעריב", במחיר נמוך ממחיר השוק, אך מנגד תשפר במעט את מצבו הפיננסי העגום של העיתון.

החלטת רכיב על גיוס ההון, יחד עם העיכוב ושינוי מתווה העסקה הצפוי מול בנק הפועלים, מעידים כי שככל שעובר הזמן, בעל הבית החדש מבין טוב יותר את חומרת המצב בו שרוי העיתון, ואת גודל הזרמות ההון שיידרשו ממנו כדי להוביל לשיפור משמעותי במצבו.

למרות מהלכי ההתייעלות שנקטה החברה בשנתיים האחרונות, היא איננה מצליחה לצמצם את הפסדיה, על רקע מצבו המידרדר של ענף העיתונות המקומי בכלל וכניסתו האגרסיבית של החינמון "ישראל היום" בפרט.

ב-9 החודשים הראשונים של 2010 עמדו הפסדי העיתון על 65.8 מיליון שקל, והובילו את "מעריב" להציג גירעון של 4.5 מיליון שקל בהון העצמי.

יתרת המזומנים המצומקת של החברה, שעמדה בסוף ספטמבר האחרון על פחות מ-10 מיליון שקל - טרם השקעת רכיב - מעידה גם היא על הצורך האקוטי של החברה במזומנים, ועל הקשיים שבהם היא עלולה להיתקל בהחזר תשלומי החובות שלה.

התחייבויותיה השוטפות של "מעריב" לבנקים עמדו בסוף הרבעון השלישי אשתקד על כ-166 מיליון שקל.