האם 2011 תהיה שנת המפנה של השקל?

במגדל שוקי הון סבורים כי המשך התחזקות השקל מוטל בספק רב, ומציעים הגנת מט"ח גם למשקיע הסולידי

שערו של השקל מול הדולר התחזק בלא פחות מ-22% בחמש השנים האחרונות, ובשיאו, בשנת 2008, התחזק בשיעור של 30%. מול סל המטבעות התחזק השקל בחמש השנים האחרונות בכ-16.5%. לאור זאת, נראה כי למשקיע הישראלי לא היו סיבות טובות מספיק להפנות חלק מנכסיו להשקעה במט"ח - מה שמסביר את היקפי הנכסים הנמוכים יחסית המושקעים באפיק זה.

למעשה, רק פחות מ-10% מנכסי קרנות הנאמנות מושקעים במט"ח או בני"ע זרים. בקופות הגמל - רק כ-13%, המהווים כ-23 מיליארד שקל, מושקעים בנכסים בחו"ל ובמט"ח. בענף תעודות הסל - רק פחות מ-3 מיליארד שקל מושקעים בתעודות פיקדון, כלומר 5% מהנכסים, ואם מוסיפים גם את התעודות על מדדי חו"ל, מגיעים לחשיפה של כ-20% בלבד.

נתונים אלו הביאו את רוברט כרמלי, מנהל השקעות בכיר בקרנות מגדל שוקי הון, לטעון כי 2011 עשויה להיות שנת מפנה. "המצב הגיאו-פוליטי הרגיש, בשילוב עם צעדיו האחרונים של בנק ישראל, מקנים חשיבות להגדלת מרכיב המט"ח בתיק ההשקעות. בעת הזו המשך חוזקו של השקל אל מול סל המטבעות מוטל בספק רב".

כרמלי, שסבור כי השקל צפוי להיחלש, מוצא את הסיבה העיקרית לכך ב"חוסר הוודאות הגיאו-פוליטית באזורנו, שמעלה את פרמיית הסיכון למזרח התיכון בכלל, ולישראל בפרט. אין מה שמעיד על חוסר יכולתנו לחזות את מה שיקרה מחר, יותר מאשר העובדה שלא נמצא ולו גוף מודיעיני אחד שהיו בידיו רמזים למה שעתיד להתרחש במצרים".

בנוסף, כרמלי מציין את החזית שפתח בנק ישראל מול הספקולנטים והגופים הזרים. נזכיר כי באחרונה, החליט הנגיד, פרופ' סטנלי פישר, להטיל חובת דיווח על תושבי חוץ שביצעו עסקאות במק"מ ובאג"ח ממשלתיות קצרות ב-10 מיליון שקל ויותר ביום אחד. בנוסף, הוטלה חובת נזילות בשיעור 10% על עסקאות בנגזרות מט"ח מול תושבי חוץ - פעולות שהזרים מבצעים לצורך רכישת המק''מ.

מסקנתו של כרמלי היא אחת: "בתקופות כאלה של התגברות חוסר הוודאות, כדאי לשים לב למספר אפיקים נקובים מטבע זר, שיכולים להוות פתרון טוב ומשקל נגד לנטייה של המשקיע הישראלי להגזים בהיצמדות לרכיבים שקליים".

משוויץ ועד ברזיל

רכיב המט"ח עליו ממליץ כרמלי, עבור לקוח סולידי, עומד על כ-30% מתיק ההשקעות, והוא כולל השקעה במניות, אג"ח ומזומנים. כ-40% מהרכיב המומלץ על ידי כרמלי יושקע בדולר ארה"ב, 25% בריאל הברזילאי, 20% באירו ו-15% בפרנק השוויצרי.

"הריאל הברזילאי (BRL), הוא מהמטבעות הבודדים היום בעולם שנושא ריבית ריאלית חיובית", מציין כרמלי, ומסביר את הדרכים להיחשף אליו. "חשיפה למטבע זה ניתן להשיג באמצעות רכישתו במסחר ישיר או באמצעות רכישה של אג"ח ברזילאי ל-2013, שמונפקת על ידי בנק ההשקעות האירופי, EIB.

"האיגרת זוכה לדירוג האשראי הגבוה ביותר של סוכנויות הדירוג המובילות, ומעניקה תשואה של כ-9% בשנה. ניתן להיחשף לריאל הברזילאי גם על-ידי רכישת אג"ח של הבנק האירופי לפיתוח, EBRD, שנסחרת בדירוג אשראי של AAA, בתשואה דומה, ועתידה לפקוע בספטמבר 2012".

באשר לפרנק השוויצרי (CHF), מציין כרמלי, כי "שוויץ נהנית מצמיחה מרשימה, יחס חוב-תוצר נמוך, ומשמעת תקציבית נדירה בייחוד ביחס לשכנותיה". על מנת להיחשף למטבע זה, ניתן לרכשו באופן ישיר או דרך רכישת אג"ח נקובות מטבע, ובהן את האג"ח של GE (ג'נרל אלקטריק). "האג"ח שהונפקה על-ידי GE היא בדירוג אשראי של AA , והפדיון צפוי בדצמבר 2012. התשואה לפדיון שלה הינה כ-1%, ומבטאת את חוסן המטבע והמנפיק".