קידוח לוויתן מעלה הילוך: ה-Pride הגיעה למאגר

האסדה החדשה עתידה להחליף את ה-Sedco Express, שקדחה עד כה במאגר ■ השוק דרוך להודעת תוצאות הנפט עד סוף מארס ■ רציו צנחה ב-25% בשבועיים

קידוח העומק ב"לוויתן" מעביר הילוך. ל"גלובס" נודע כי אסדת הקידוח Pride North America הגיעה אתמול (ב') בשעות הערב לישראל ותחל בקרוב בקידוח השכבות העמוקות במבנה, שבהן עשוי להימצא נפט. ה-Pride צפויה להחליף את האסדה הנוכחית, ה-Sedco Express.

נזכיר כי השוק עצמו דרוך מאוד לתוצאות הנפט במאגר, שאמורות להתפרסם עד סוף חודש מארס על ידי השותפה האמריקנית, נובל אנרג'י. נציין את אבנר ודלק קידוחים , השותפות ב-22.67% מהזכויות הקידוח כ"א, וכן את רציו , המחזיקה ב-15% מהזכויות.

רציו עצמה ריכזה בשבועיים האחרונים מגמה שלילית מובהקת, וירדה במעל 25%. הסיבות מגוונות: החל מהפסקת רכישות בעלי עניין על ידי יצחק תשובה וקבוצת דלק וכלה בעצבנות טבעית ככל ששעון החול אוזל לקראת פרסום התוצאות.

ואולם אחת מהסיבות המרכזיות מופרכת בעקבות הדיווח הנוכחי: בשוק התרוצצו שמועות עיקשות כי בעקבות הקידוח המתוכנן של נובל בקפריסין, היא עתידה להפנות את ה-Pride ישירות לשם במקום ל"לוויתן". בשוק פירשו זאת, על בסיס שמועות בלבד, כאכזבה בקרב השותפות ב"לוויתן", והגיבו בהתאם.

אסדתה-Pride עתידה לקדוח את שכבת המטרה השלישית, בעומק של 7,200 מטר, שם על פי ההערכות ישנה הסתברות של 8% להימצאות מאגר נפט בהיקף של 1.2 מיליארד חביות נפט. בשכבת המטרה השנייה, הנמצאת בעומק של 5,800 מטר, קיימת הסתברות של 17% להימצאות עתודות נפט בר הפקה בהיקף של 3 מיליארד חביות.

ל-Pride עצמה יתרון מהותי-מימוני על פי ה-Sedco, בעובדה כי עלותה נמוכה יחסית ומגיעה ל-275 אלף דולר ליממה, כמחצית מעלותה של ה-Sedco. הסיבה לכך היא שה-Prida נחכרה בעיתוי מצוין מבחינתן של השותפות ב"לווייתן", זאת לאחר שהוטל מורטוריום על קידוחי מים עמוקים במפרץ מכסיקו בעקבות אסון הדליפה של BP באפריל 2010.