האוצר: הנפקת אג"ח המיועדות לקופות הגמל אינה על הפרק

הנפקת אג"ח מיועדות לקופות הגמל תלויה בעיקר באגף תקציבים ■ בשוק מעריכים כי גם אם אגף שוק ההון ירצה להגדיל את היקף האג"ח המיועדות, אגף תקציבים לא יתמוך בכך

בעקבות פרסומים על כוונת אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, בראשות עודד שריג, לשוב ולהנפיק אג"ח המיועדות לקופות הגמל לאחר כ-24 שנים מאז הפסיקו בכך, באוצר מגיבים באופן שאינו משתמע לשתי פנים: "הנושא לא עומד על הפרק". נציין כי קופות הגמל ופוליסות ביטוחי החיים של חברות הביטוח אינן זכאיות לאג"ח מיועדות - המונפקות כיום רק לקרנות הפנסיה המקיפות.

בכל אופן, החלטה על הנפקת אג"ח מיועדות לקופות הגמל אינה תלויה באגף שוק ההון באוצר אלא בעיקר באגף תקציבים באוצר, שיידרש לתקצב כל שינוי בהיקפי האג"ח המיועדות שהמדינה תנפיק. במידה ואכן אגף שוק ההון ירצה לאפשר לכל קופות הגמל לרכוש אג"ח מיועדות יהיה מדובר בסופו יום בהגדלת ההתחייבות הממשלתית. בשוק מעריכים כי גם אם אגף שוק ההון ירצה להגדיל את היקף האג"ח המיועדות הרי שאגף תקציבים לא יתמוך במהלך. כך או אחרת, באוצר מבהירים כי הנושא "לא נמצא על הפרק" הן מבחינת אגף שוק ההון והן מבחינת אגף תקציבים.

בקרב הגופים המנהלים קופות גמל, משמיעים לאחרונה דרישה לשוב ולאפשר לקופות הגמל לרכוש אג"ח מיועדות וזאת במטרה להחזיר את הקופות לאופציה תחרותית בשוק הפנסיוני (בכל הקשור להצטרפות חוסכים חדשים), במיוחד ביחס לקרנות הפנסיה המקיפות החדשות.

סוגיית הנפקת האג"ח המיועדות רק לקרנות הפנסיה המקיפות, בניגוד לקופות הגמל וביטוחי החיים בחברות הביטוח, צפה לאחרונה בשל כמה תהליכים רגולטוריים שהוביל האוצר. בראש ובראשונה מדובר בהפיכתן של קופות הגמל למכשיר חיסכון קצבתי (שהכסף שנחסך באמצעותו ניתן למשיכה רק בקצבה חודשית ולא בסכום חד פעמי) בניגוד לחיסכון הוני כפי שהיו עד 2008.

כמו כן, במסגרת תהליך שהאוצר מקיים זה זמן רב לשינוי אופן החיסכון הפנסיוני בישראל ממסלול כללי זהה לכל הגילאים השונים (צעירים ומבוגרים באותו המסלול) למסלול המתחלק לתתי מסלולים עם רמות סיכון שונות ההולכות וקטנות ככל שגיל החוסך עולה, נבחנת האפשרות לשנות את רמות הסיכון באמצעות שינוי חלוקת האג"ח המיועדות - לא יונפקו לצעירים אלא בעיקר לחוסכים מבוגרים. זאת תוך שמירה על מסגרת ההתחייבות הכוללת הקיימת של המדינה באג"ח המיועדות. נציין כי מרבית הכסף בקופות הגמל הינו בחיסכון הוני של חוסכים מבוגרים.

האוצר משווה, לא לגמרי

לפני מספר חודשים פרסם האוצר עיקרי תוכנית להגברת התחרות בשוק החיסכון הפנסיוני, ובמרכזה מתן הקלות לקופות הגמל והשוואתן לביטוחי המנהלים של חברות הביטוח ואף לקרנות הפנסיה (להוציא האג"ח המיועדות והמחיר המקסימלי הנמוך משמעותית בקרנות). כל זאת במטרה לאפשר לבתי ההשקעות הגדולים הפועלים בשוק החיסכון הפנסיוני להתחרות, במידה מסוימת, בקבוצות הביטוח על גיוס לקוחות חדשים.

תוכנית האוצר טרם נוסחה לפרטים, דבר הצפוי לקרות ברבעונים הראשון והשני של 2011, אך ברור כי השוואת המכשירים הפנסיונים אינה מושלמת.

כך, בבתי השקעות עם פעילויות גמל גדולות מעריכים כי רכיב של אג"ח מיועדות יסייע להם לגייס לקוחות חדשים. לדעה זו יש בסיס: מבדיקה שערכנו לאחרונה ב"גלובס" עלה כי ב-3 וב-5 השנים האחרונות האג"ח המיועדות שימשו ברוב קרנות הפנסיה המקיפות כרשת ביטחון אמיתית, והשיגו לעמיתים תשואה גבוהה יותר מאשר התשואה שהושגה בהשקעות החופשיות.

האג"ח המיועדות, המהוות כיום כ-30% מנכסי קרנות הפנסיה המקיפות החדשות, מבטיחות ריבית ריאלית שנתית קבועה בשיעור של 4.86% לשנה. היקף האג"ח המיועדות צומח באופן קבוע יחד עם צמיחת שוק הפנסיה המקיפה החדשה.