משתלם להיות חרדי: אילו הנחות הם מקבלים מהחברות המסחריות?

בנק לאומי מעניק לבני ישיבות מענק של 1,500 שקל, פלאפון מציעה להם מסלול של 25 אגורות לדקה ■ לא רק המדינה דואגת לחרדים - גם החברות המסחריות נותנות להם הנחות מפליגות

תעריפים משתלמים בסלולר, תחבורה ציבורית מוזלת, הנחות בקורס הכנה לפסיכומטרי ואפילו על מוצרי תינוקות. זו רשימה חלקית שהחברות במשק מציעות לציבור החרדים בישראל.

הטבות אלה מצטרפות להנחות בחסות הממשלה, בהן גני ילדים, הטבות בארנונה, מענקים לתלמידי ישיבה ועוד.

ההטבות הללו נובעות משיקולים שיווקיים במטרה לשבות את קהל הצרכנים הזה, ובכך מציבות את הצרכנים ה"רגילים" כמסבסדי המחירים המוזלים כמי שמשלמים תעריפים מלאים. המסקנה: האמונה משתלמת גם לכיס.

החברות בתגובה מדגישות כי ההטבות למגזר החרדי משולות להטבות לחיילים, ואינן מוצאות טעם לפגם בהשוואה זו. אחרות מסבירות כי הטבות אלה ניתנות במסגרת התאמה אישית לצורכי אוכלוסייה זו, אלא שכאן עולה התהייה על גובה ההנחות המשמעותי המוענק לחרדים ביחס למגזרים אחרים.

אין פלא, אם כך, שצרכנים אחרים שאמונתם אינם מסדרת להם לשלם פחות, חשים ממורמרים.

סלולר: 25 אגורות לדקה

מי מאיתנו היה מתנגד שחשבון הסלולר שלו יסתכם ב-25 שקל בעבור 1,000 דקות שיחה? מסלול כזה נשמע נדיב עד כדי מופרך, ואכן, הוא אינו מיועד לכלל הלקוחות אלא לחרדים בלבד.

ליאת נחום, מנהלת תוכן באתר "כמהזה" להשוואת שירותי תקשורת (kamaze.co.il), מדגישה כי התעריפים המוענקים למגזר החרדי משתלמים מאוד ביחס לתעריפים רגילים: "בהנחה שהלקוח מנצל את החבילות במלואן (במסגרת בנק דקות), עלות דקת שיחה צונחת ל-25 אגורות בממוצע, ופחות מכך למרבים לדבר. תעריף רגיל עומד על 55 אגורות בממוצע. גם תעריף החריגה נמוך: 25-50 אגורות לעומת התעריף הרגיל שהוא כ-70 אגורות לדקה.

המלחמה בין חברות הסלולר על המגזר החרדי עלתה מדרגה בחודש האחרון, לאחר שסלקום יצאה במבצע אטרקטיבי במיוחד לחרדים: 2,000 דקות שיחה תמורת 40 שקל בחודש - כאשר ללקוחות שינטשו את מירס יקוזז התשלום החודשי הקבוע. מירס התלוננה במשרד התקשורת על פגיעה בתחרותיות, וזה הורה בצעד חסר תקדים להפסיק או לשנות את המבצע.

ואולם גם בשגרה מציעות כל חברות הסלולר מסלולים ייעודיים למגזר הדתי והחרדי.

יש לציין כי מכשיר סלולרי כשר, המאושר על-ידי ועדת הרבנות, מיועד לביצוע שיחות בלבד ואינו כולל גלישה באינטרנט, משחקים, מצלמה והודעות טקסט. מכאן שמראש החשבונית אינה כוללת מספר מרכיבים שמקפיצים את המחיר לרובנו, כמו ההכרח לשלם עבור גלישה למכשירי דור 3 ואילך.

כך למשל, בסלקום משלמים בעלי המסלול החרדי 40 שקל בחודש תמורת 400 דקות שיחה לניידים כשרים בכל החברות ו-400 דקות לקו נייח.

באורנג' אפילו נדיבים יותר: תשלום חודשי קבוע של 35 שקל ו-900 דקות בחלוקה שווה ליעדים כשרים או נייחים ועוד.

את התעריף הנמוך ביותר (עד בלתי נתפס) מציעה פלאפון: 25 שקל בלבד עבור 1,000 דקות שיחה (500 לניידים ו-500 לנייחים).

גם מירס מציעה מסלול זול במיוחד לקהל החרדים הנאמן שלה: 50 שקל עבור 1,800 דקות ותעריף המשך אטרקטיבי של 25 אגורות לדקת שיחה.

נחום מסבירה כי כל לקוח יכול להצטרף למסלולי המגזר החרדי, אלא שלפי האופן בו בנויים, הם לא יתאימו או ישתלמו לחילונים - ולא במקרה. המסלולים מסתמכים על השתקת המכשיר בשישי-שבת ועל מכשירים נטולי SMS וגלישה - מה שימנע מרבים משומרי השבת לממש מסלולים משתלמים אלה. שיחה שתתקיים במהלך השבת עשויה לעלות 10 שקל לדקה.

תגובות

* אורנג': יש פרסונליזציה

"תפיסת החברה דוגלת בפרסונליזציה: מענה המותאם לצרכיו ולדפוס השימוש של הלקוח, זאת מתוך ההבנה כי למעלה מ-3 מיליון לקוחות אינם יכולים להוות קבוצה הומוגנית. החברה מעניקה סל שירותים המותאם לצרכי הקהלים השונים כמו: חיילים, סטודנטים, קהל דתי-לאומי, משפחה ועסקים ועוד, כך שלכל קהל מותאמת ההצעה לצרכיו הייחודיים. כך גם לקהל החרדי".

* פלאפון: מתאימים לקהל היעד

"החברה מציעה ללקוחותיה מגוון מסלולים, הטבות ומבצעים המשתנים מעת לעת, כאשר כל מסלול והטבה מותאמים בצורה המיטבית לדפוסי השימוש של קהלי יעד שונים".

* סלקום: זו אינה הטבה

בחברה מדגישים כי אין מדובר בהטבה אלא בתוכנית המותאמת לאוכלוסייה זו בדומה לתכנית חיילים, משפחות או סטודנטים. התוכנית מותאמת לאוכלוסייה עם מאפיינים שונים ובעלת צרכים מיוחדים כמו חיוג בין קווים כשרים. המחירים הזולים הם בחיוג בתוך הקהילה, כאשר בחיוג לקווים מחוץ לקהילה המחירים זהים לתעריפים רגילים.

* מירס: היינו החברה הראשונה

"החברה בוחנת את אופן השימוש של המגזרים השונים ומתאימה עבורם חבילות מיוחדות לצרכיהם במחירים תחרותיים, דוגמת מסלולים המיועדים למשפחות, כוחות חירום והצלה, גופים מוסדיים ועוד. כך גם במקרה של המגזר החרדי. מירס הייתה הראשונה שפנתה אליו ישירות והשיקה עבורו את הטלפון הסלולרי הכשר הראשון בישראל. מאז ומתמיד מציעה החברה חבילות ייחודיות משתלמות המותאמות למאפייני השימוש של המגזר החרדי".

שיחות לחו"ל: מחירון אברכים באקספון

בעוד שרוב החברות אינן מציעות מסלולים מוזלים לחרדים, באקספון לא רק שמקצים להם תעריף מוזל - אלא אף קוראים לילד בשמו: "מחירון אברכים". מדובר במסלול שאינו כולל דמי מנוי קבועים, ובו תעריף לדקת שיחה הנו 17-18 אגורות.

דוגמאות למסלולים כשרים
 דוגמאות למסלולים כשרים

מוצרי תינוקות ומוצרי צריכה: הנחות של עשרות אחוזים

אביזרים לתינוק

הקהילה החרדית ברוכת תינוקות ועמם עלויות רבות. המשווקים השכילו להבין את כוחה של אוכלוסייה זו ומייעדים מבצעים וקידומי מכירות ייעודיים.

אינטרסן, המשווקת מוצרים לתינוק, מציעה מגוון מוצרים המותאמים לצרכי החרדים בהיבט הכשרות למשל. לצד התאמת המוצרים, מציעה החברה הטבות וקופונים באמצעי התקשורת לחרדים, בהם הענקת פרסים במסגרת תכנית רדיו או מגזין, קופוני הנחה התקפים רק ברשתות במגזר ועוד.

רונן חסידים, מנכ"ל החברה, מציין כי "מצאנו לנכון להעמיק את פעילותנו במגזרים בהם זיהינו פוטנציאל ויכולות לתת מענה לצורך קיים בתחום מוצרי התינוקות והניקיון".

מטרנה בהנחה

מבצעי הסניפים של רשתות הפארם משתנים בהתאם לאוכלוסייה המתגוררת בסביבתם. בהתאם לכך, בסניף ניו-פארם הממוקם בלב-ליבה של העדה החרדית בבני-ברק ניתן למצוא מבצעים רבים על מוצרי ניקיון ומזון לתינוק (מטרנה מהדרין). ברשת מדגישים כי הנחות אלה לא קיימות בשאר הסניפים והם בבחינת פעילות מקומית.

בין המבצעים שהיו רק בסניף בני-ברק בחודש האחרון: מטרנה מהדרין (700 גרם) ב-40 שקל (במקום ב-57 שקל), סבון כלים פיירי ב-10 שקל (במקום ב-15 שקל).

פיצה בהנחה

בשכונת רמות הירושלמית, גם הפיצה השכונתית צ'יפרה את החרדים בהנחות שהגיעו לכדי חצי מהמחיר. תושבת השכונה, חילונית, מספרת כי בהזמנות טלפוניות נהגה לציין כי היא חרדית, ובכך נהנתה מהתעריף המוזל.

מחזור בקבוקים

אגורה אחת יותר אמורה לעודד את החרדים למחזר - תחנת איסוף שהוקמה בשכונת מאה שערים תעניק החזר של 31 אגורות (במקום 30 אגורות כפי שקובע חוק המחזור) עבור בקבוקי פלסטיק. בתאגיד המחזור מדגישים כי מדובר ביוזמה פרטית.

פסיכומטרי: 50% הנחה

מסלולים לתלמידי ישיבות/בנות שירות זולים לעיתים ממסלולים לחיילים משוחררים. כרבע מהנבחנים במבחנים הפסיכומטריים הם חרדים, והפוטנציאל הזה נלקח בחשבון על-ידי החברות השונות ומתורגם להנחות משמעותיות.

בשיחת לקוח סמוי למוקד קידום הצעת המחיר שקיבלנו עבור בת שירות הייתה זולה מההצעה לחיילת בסדיר בכ-1,000 שקל, ב-HIGH Q בת השירות קיבלה מיידית הנחה של 50% מהמחירון, בעוד לחיילת ההנחה נתונה ליחידה בה משרתת ונעה בין 20% ל-50%. באנקורי המחיר לחיילת ולבת שירות היה זהה.

תגובות

* קידום: יש מגוון הנחות

"קבוצת קידום, הכוללת גם את לחמן, מעניקה מגוון של הנחות לחיילים, חיילים משוחררים ובנות שירות לאומי. הטבות נוספות לחיילים וחיילים משוחררים ניתנות בבית-הספר לחמן, המשתף פעולה עם משרד הביטחון".

בנקים: מענקים לסטודנטים ולתלמידי ישיבה

שלטי פרסום שעל סניפי בנק לאומי קוראים לתלמידי ישיבה להצטרף לבנק ולקבל מענק בסך 1,500 שקל במתנה (ב-36 תשלומים). באותיות הקטנות שבשילוט שעל גבי הסניפים מצוין כי ההטבה תקפה גם לסטודנטים.

בבנק מדגישים כי ההטבות למגזר החרדי מקבילות למגזרים אחרים, כך שתלמידי הישיבות מקבלים את הטבות הסטודנטים, ותלמידי ישיבות ההסדר מוזמנים לקבל את הטבות החיילים.

לאומי לא לבד - גם בנק מזרחי-טפחות מעניק את הנחת הסטודנטים לתלמידי הישיבה.

תגובות

* לאומי: ההטבות זהות

"ההטבות שלאומי מעניק למגזר הדתי/חרדי זהות להטבות שהוא מעניק למגזר הכללי - עם התאמות לצרכי המגזר".

* מזרחי-טפחות: אברך הוא סטודנט

"אין אבחנה בין האוכלוסייה הכללית (או החילונית) לאוכלוסייה החרדית, אלא התייחסות לסגמנט מסוים בהם סטודנטים, ולפיכך אנו סבורים כי יש מקום לתת אותן הטבות גם למי שהחליט להיות 'סטודנט' בישיבה. צעיר חרדי, שהחליט לשבת על ספסל הלימודים ולהשקיע את עיקר זמנו בתקופה מסוימת לרכישת השכלה, לא צריך להיות מופלה לרעה לעומת צעיר חילוני שעושה אותו דבר. בשני המקרים מדובר בסטודנטים-תלמידים. באותו אופן אנחנו מתייחסים באופן זהה לחיילות ולבנות שירות לאומי: בשני המקרים מדובר בשירות לטובת המדינה/החברה".

תחבורה: קווים נסתרים בהנחות גלויות

תעריפי התחבורה הציבורית בקווי האוטובוס המשמשים בעיקר לקהל הדתי-חרדי, נמוכים בעשרות אחוזים מקווי הנסיעה ה"רגילים" - כך חשפה לאחרונה תנועת "ישראל חופשית".

מיקי גיצין, מנכ"ל התנועה, מסביר כי הפערים במחיר עומדים על עשרות אחוזים. בג"ץ קבע לאחרונה כי עניין ההפרדה או הגדרת המהדרין אינו חוקי, אולם בפועל ניתנות הטבות ייעודיות לתושבי הערים החרדיות.

הדברים מתייחסים לדוגמה לקו עירוני של אגד מחיפה לירושלים שמחירו 28 שקל (קו 972) לעומת 45 שקל, מחיר הנסיעה בקו "רגיל" (קו 940, 947). ההבדל או הנימוק הרשמי הוא תחנת היציאה של הקו - הקו הזול לא יוצא מהתחנה המרכזית אלא מתחנות משניות.

חשוב להסביר כי את תעריפי הנסיעה ומיקום התחנות קובע משרד התחבורה. "יש כמה עשרות קווים בישראל המיועדים לקהל החרדי, ותג המחיר שלהם זול משמעותית. מדובר בלא פחות משערורייה. זוהי תופעה שאין לה שום צידוק. האבסורד הוא שקו המהדרין פועל לכאורה במחתרת, ולכלל הציבור אין אפשרות לדעת על קיומו. מוקד אגד, שקיבל הנחיה לספק פרטים על הקו, אינו עקבי: בחלק מהשיחות שביצענו נאמר על קיומו של הקו, ובאחרות לא".

יודגש כי גם באתרי המידע בהם הפורטל callkav.gov.il שמפעיל משרד התחבורה, ברירת המחדל בחיפוש אחר הקווים המוזכרים בכתבה מוביל לאלטרנטיבה היקרה, וזאת משום שתחנת המוצא של האוטובוס היא באופן אוטומטי התחנה המרכזית. אם יקליד המחפש את התחנה המסוימת ממנה יוצא הקו המוזל, תתקבל התוצאה ובה האלטרנטיבה הזולה, אלא שלשם כך נדרש מידע מוקדם אודות התחנות הללו.

המלצתנו היא להכניס הערה בתוצאות החיפוש אודות קיומו של הקו המוזל במקרה שהנוסע יבחר לצאת מהתחנות האחרות.

תגובות

* אגד: משרד התחבורה אחראי

"קביעת התעריפים ומסלולי הנסיעה בקווי התחבורה הציבורית נמצאת בסמכות משרד התחבורה. המידע על כל קווי השירות שאגד מפעיל נגיש לכל דורש באמצעות אתר האינטרנט, מרכז המידע הטלפוני ושירות ה-SMS 2800. על מנת לקבל מידע על פעילות הקווים יש לציין תחנות מוצא ויעד ספציפית הנמצאות במסלול הקו".

* משרד התחבורה: אין העדפה

"הפרשי התעריפים בתחבורה הציבורית הבינעירונית נובעים מסיבות היסטוריות ולא מתוך רצון להעדיף אוכלוסייה זו או אחרת. משרד התחבורה פועל זה זמן רב להאחדה של כל תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית בישראל ולתיקון התעריפים הנדרשים".

נסיעה באוטובוס של אגד
 נסיעה באוטובוס של אגד

השכרת רכב: הטבות למי שלא נוסע בשבת

לקהל החרדי צרכי תחבורה רבים, אולם מרביתו אינו מחזיק רכב פרטי. אחד הפתרונות הוא השכרת רכב. חברות ההשכרה מודעות לפוטנציאל ומפעילות סניפים באזורי המגורים החרדיים.

באוויס, לדוגמה, ההטבות המוענקות לקהל החרדי מתבטאות בשבת חינם (אין תשלום על השכרת הרכב העומד ממילא), ובתוספת קילומטרים במועדים "חמים" (למשל בעת הילולת ל"ג בעומר). גם בבאדג'ט הטבות הכוללות שבת חינם וימי השכרה נוספים ללא חיוב בחגים.

יצוין כי בשיחת לקוח סמוי לסניף אוויס בבני ברק ולסניף אוויס בתל-אביב, הצעת המחיר למי שאינו נוסע בשבת הייתה זהה. ההבדל במחיר עבור השבת הדוממת הוא כ-350 שקל.

הצ'ופר שקיבלנו בסניף בבני-ברק היה נהג נוסף ללא תוספת (שעולה כ-90 שקל לשבוע). גם במוקדי באדג'ט ניתן מחיר זהה, כאשר הנחת השבת עומדת על כ-140 שקל. באחת השיחות הוסבר כי "כדאי להזדרז כי אולי יבטלו את ההנחה הזו בקרוב".

נדל"ן וארנונה: הנחות נקודתיות

מאבק נוסף שמנהלת תנועת ישראל חופשית מתייחסת לרפורמה במשכנתאות, שמריץ שר השיכון אריאל אטיאס (ש"ס).

גיצין מסביר כי "הקריטריונים לקבלת הטבות במשכנתה הן ברורות ומכוונת היישר לאוכלוסייה החרדית בהיבט של אזורי אכלוס, מספר הנפשות במשפחה וכדומה. הפתרון הוא העלאת הנושאים האלה על סדר היום הציבורי ומחאות. בעיקר במערכת פוליטית בלתי יציבה כמו שיש היום הלחץ הציבורי בסופו של דבר משפיע".

שני המאבקים הללו - על התחבורה הציבורית ועל הרפורמה במשכנתאות - מצטרפים למאבק על הארכת משך שעון הקיץ בישראל. מאבק זה קורם עור וגידים בדמות הצעת חוק בשיתוף ח"כ ניצן הורוביץ.

הנחות אחרת ניתנות לציבור החרדי באמצעות הגדרת הזכאים: למשל הנחה של 70%-90% בארנונה למשפחות המונות שמונה נפשות (בהתאם לגובה ההכנסה).

כך קורה שבירושלים, שם האוכלוסייה החרדית היא כשליש מתושבי העיר ורובה זכאית להנחות המפליגות בארנונה, האוכלוסייה החילונית נושאת בנטל המסים.

קצבת הבטחת ההכנסה לאברכים, שניתנת זה עשרות שנים, מעוררת מחלוקות בקרב הציבור. כ-1,000 שקל מיי חודש מעבירה הממשלה ל-11 אלף אברכים, וכ-850 שקל לתלמידי ישיבה (בחישוב שנתי מדובר בסכום השווה לשכר לימוד שמשלם סטודנט באוניברסיטה).

גם פנימיות לחרדים מקבלות מימון ממשלתי, וכך גם הנחות לגני הילדים הניתנות בהתאם לקריטריונים עליהם עונות משפחות חרדיות רבות (מספר ילדים והכנסה).

גם הציבור הדתי-לאומי רוצה: מועדון "גרופ קנה הכול" מעניק הטבות אפילו בסלולר

בדומה למועדוני צרכנות המעניקים הנחה הודות לכוח הקנייה הקבוצתי, מעניקה "גרופ קנה הכול" הטבות למגזר הדתי-לאומי. ההצטרפות למועדון אינה כרוכה בתשלום ואף פתוחה לציבור הרחב.

ההטבה המרכזית היא למסלולי סלקום פרטיים ועסקיים, כאשר כפי שמגדיר מנכ"ל החברה, אוריה בן-כוכב, "גרופ מרכזת את תחום הסלולר הפרטי של הציונות הדתית". עד היום, לדבריו, הצטרפו דרך גרופ 20,000 מנויים.

הנחות נוספות לעמיתים כוללות הנחות בתדלוק (דור-אלון), הנחות בביטוח רכב ועוד.

לאחרונה נכנסה החברה לתחום הקופונים החברתיים ברשת, עם הנחות יומיות המיועדות למגזר החרדי באמצעות אתר group-e.co.il. הדיל הראשון שעלה השבוע כולל הנחה של 40 שקל ברשת "יש".

מועדון הטבות גם למילואימניקים

ההטבות וההנחות לחיילי צה"ל כוללות עשרות גופים בתחומי התרבות, האופנה, המזון, הביטוח, קורסי הלימוד ועוד.

לצד חיילי הסדיר המשתייכים למועדון "יותר" ולאנשי הקבע בשירות או בדימוס הנהנים מהטבות דרך מועדון "חבר", הושק לפני כחצי שנה מועדון "בהצדעה" המעניק הטבות והנחות לחיילי המילואים באמצעות אתר behatsdaa.co.il.

האתר הושק כמיזם משותף של משרד הביטחון (הקרן והיחידה להכוונת חיילים משוחררים) ואגף כוח-אדם בצה"ל.

בהגדרה, המיזם הוקם "במטרה להוקיר את תרומתם של הנושאים בנטל המילואים והשירות בצה"ל", ועם חבריו נמנים כיום 70 אלף מילואימניקים. בתום שנת פעילות מצפים במועדון להגיע ל-120 אלף חברים.

הזכאים להטבות הם חיילי מילואים המשרתים לפחות 10 ימים בשנה. את ההטבות ניתן לממש דרך אתר האינטרנט הפתוח לקהל הזה בלבד עם הקלדת פרטי זיהוי (מספר אישי ותעודת זהות). בהתאם לפרטים האישיים מוצגות ההנחות הרלוונטיות, כך שמשרתים ביחידות קרביות מקבלים הנחות גבוהות יותר.

הנחות מסובסדות

במקרים רבים, מועדון "בהצדעה" מציע הטבות ללא תחרות - כך למשל כרטיסים לפסטיגל בחנוכה שנמכרו ב-40 שקל (לעומת 60 שקל לעמיתי "חבר" או 84 שקל למנויי הוט. מחיר המחירון עמד על כ-200 שקל). לצד ערכיות המועדון המאפשרת לגייס גופים להעניק הנחות לחברים, ההנחות מסובסדות על-ידי משרד הביטחון. גובה הסבסוד השנתי הוא 20 מיליון שקל.

הטבות המוענקות כיום לחברי "בהצדעה": שובר ל-4 הצגות בקאמרי ב-240 שקל, כרטיס להצגה "עוץ לי גוץ לי" ב-31 שקל, כרטיס ל"ווקה פיפל" ב-82 שקל, שוברי הנחה לבאולינג, למסעדות ועוד. הנחות אחרות שיושקו בקרוב כוללות לימודים למבחן פסיכומטרי, מכינות קדם-אקדמאיות וקורסי הכנה לבגרות.

בקרוב: כרטיס אשראי

בעוד כחודשיים יושק כרטיס אשראי של מועדון "בהצדעה", שמשמעו שדרוג ההטבות בין היתר באמצעות הנחות אוטומטיות במעמד הקנייה, והעצמת כוח הקנייה של המועדון מול בתי העסק. כרטיס האשראי יהווה כמעין רצף לכרטיס אשראי "יותר", המעניק הנחות במאות בתי עסק לחיילי הסדיר.

נזכיר כי מועדון "חבר" מעניק הנחות לעמיתיו, חיילי הקבע ופנסיונרים של צה"ל, בתחומים רבים: החל בכרטיסים למופעים ועד הנחות מרשימות בתחום התיירות, הרכב, הדיור והביטוח. ההנחות אינן מסובסדות אלא נובעות מכוח הקנייה של המועדון החזק והוותיק הזה.

כרטיס אשראי "בהצדעה" ייצור חפיפה מסוימת בין קהל היעד של "חבר", כך שקצינים בדימוס, למשל, שמשרתים במילואים, יכולים להשתייך לשני המועדונים. מכאן שהתחרות על המקום בארנק תתורגם להנחות.

סגנית השר גילה גמליאל (ליכוד) הצהירה לאחרונה כי היא פועלת לאחד בין המועדונים, מתוך הנימוק שהגיוני יהיה להכיל את חיילי המילואים על הפלטפורמה המבוססת וכוח הקנייה החזק של מועדון "חבר". אולם נראה כי איחוד זה לא יתבצע, ושני המועדונים יפעלו זה לצד זה.

פרשנות: מישהו מסבסד לך? / דפנה הראל-כפיר

עוד ועוד עומס מוטל על כתפיהם של שירה ורונן מחדרה, אבל כנראה שהם רגילים לזה.

הם רגילים לעבוד שניהם משרה מלאה, אבל לתרום חלק ניכר מהמשכורת שלהם למס הכנסה ולביטוח לאומי.

הם רגילים לשלם בכל חודש 3,500 שקל משכנתא, 4,500 שקל לגנים ולצהרונים, 500 שקל על סלולרי ו-300 שקל על ארנונה.

והם רגילים גם לא לבקש הנחות ולא לקבל אותן, כי הם אף פעם לא עומדים בקריטריונים.

הם רגילים, כי הם חיים ככה כבר שנים. כבר שנים שהם בקושי מרימים את הראש מעל למים, אבל איכשהו שורדים.

הם רגילים, כי כשסיימו את התיכון הם לא העלו על דעתם להירשם לאוניברסיטה, אלא התגייסו לצבא.

הם רגילים, כי כשסוף סוף השתחררו מהצבא וגילו שיזדקקו ל-35,000 שקל כדי להשיג תואר ראשון, הם עבדו מסביב לשעון בעבודת סטודנטים.

הם רגילים, כי מאז שהם זוכרים את עצמם, זה היה כך. הם תמיד היו חלק מהרוב הדומם - זה שמיוצג על-ידי 4 או 5 מפלגות, אבל אף אחת מהן לא באמת דואגת לו.

הם רגילים, כי גם כשלרגע אחד הייתה אשליה שהמדינה תכיר בהוצאות על מטפלת כדי לאפשר לנשים להתפרנס בכבוד, נמחק שביב התקווה הזה בטיעונים דמגוגיים.

הם רגילים, כי הם לא מגזר. הם אוסף של פרטים, שעובדים קשה, משלמים הרבה מסים ועושים מילואים.

לא צריך לחזר אחריהם, הם בכל מקרה יהיו שם.

ומסתבר שאת מה שהמדינה הבינה מזמן, הולכות ומפנימות עוד ועוד חברות מסחריות, שגובות משירה מחדרה מחיר מלא - ואילו ממשה מבני-ברק מחיר רצפה.

לא רק המדינה חולבת את מעמד הביניים, גם החברות המסחריות.

ומה שהכי עצוב הוא שזה לא צפוי להשתנות. התחרות על קהל הצרכנים החרדי הולכת ומתחממת - וכל היתר פשוט ממשיכים לשלם.