האם רוכש המיזם מחברת חשמל יהיה תלוי בתשתיות שלה?

נייר פנימי שהופץ במשרד התקשורת מצביע על בעיה בתוכנית ההנדסית שהציגה חברת חשמל לגבי מיזם התקשורת שלה ■ הרוכש יידרש להסכמתם של חברת החשמל ועובדיה

נייר פנימי שהופץ במשרד התקשורת מצביע על בעיה בתוכנית ההנדסית שהציגה חברת חשמל לגבי מיזם התקשורת שלה. הנושא המרכזי של המסמך הוא התלות של המיזם, שאמור להיות עצמאי, בתשתיות חברת החשמל, והעובדה שהמשקיע הפרטי שיהיה בעל השליטה במיזם (51%) לא יוכל למעשה לתפעל אותו כנדרש - ולא יוכל "לזוז" ללא הסכמתם של חברת החשמל ושל עובדיה.

מהתוכנית ההנדסית של חברת החשמל עלתה בעיה מרכזית שלפיה החברה החדשה שתקום לצורך אספקת שירותי תקשורת לא תהיה עצמאית, משום שתשתיות התקשורת שמשמשות את חברת החשמל ואלה שישמשו את המיזם החדש הן חופפות, וחברת החשמל דורשת שהחברה הבת לא תוכל לטפל בהן ללא הסכמה ואישור שלה.

כיוון שתשתיות אלה יושבות במתקני חברת החשמל ועוברות על קווי החשמל שלה, עלו שאלות שמצביעות על קושי רציני של המפעיל החדש לטפל בתקלות ולהשתמש בתשתיות הקיימות, שכן הוא לא יוכל להיות תלוי ברצונם של עובדי חברת החשמל לטפל בתקלות שקשורות בתחום התקשורת. הנייר מצביע גם על אי בהירות בהסדרים שבין חברת החשמל למיזם התקשורת, בכל הקשור לחכירת קווים ותשתיות סיבים מחברת החשמל, שכן המיזם יצטרך להשתמש בחלק מתשתיותיה. בתוכנית שהוצגה אין מענה לשאלות שלה והן מעוררות דאגות, אומרים בכירים במשרד התקשורת.

נגישות מלאה

עמוס לסקר, מנכ"ל חברת החשמל, אמר בתגובה לחששות, שחברת החשמל מבטיחה שמה שנמצא בתחומי אחריותו ובבעלותו של המיזם החדש, יטופל על-ידיו בלעדית ותהיה למפעיל החדש נגישות מלאה וחופשית במקטעים שלו. במקטעים שנמצאים בשליטתה של חברת החשמל, לעומת זאת, ייעשה הדבר בתיאום בין הצדדים.

נזכיר שהרעיון שליווה את החלטת הממשלה בדבר כניסתה של חברת החשמל לשוק התקשורת היה כולו מבוסס על הצורך במניעת מעורבותה של החברה עצמה במיזם, ועל כך שהיא לא תשלוט בו לא כלכלית ולא תפעולית, ולעובדיה לא תהיה כל מעורבות בו.