זאבי: "נשפר המותג, סובארו תמכור 15 אלף רכבים בשנה"

בעל השליטה ביבואנית סובארו: "רוב רוכשי המכוניות הם כמו גבר צעיר שמסתכל על אישה יפה - לא שואל אם היא יודעת פיזיקה"

חודש לאחר שהשלים את ההשתלטות על יפנאוטו ערך היום (ג') גד זאבי, הבעלים ויו"ר יבואנית סובארו, מסיבת עיתונאים בנושא: "יפנאוטו 2013 - אסטרטגיית הצמיחה". האירוע נערך ב-Subaru Center בפי גלילות שבהרצליה, ונועד להציג את התוכנית האסטרטגית התלת-שנתית של החברה. "סובארו זה שם דבר בישראל; יפנאוטו עומדת בפני עתיד חדש", אמר זאבי.

יפנאוטו, שהנפיקה אג"ח הנסחרות בבורסה של ת"א, מכרה בתשעת החודשים הראשונים של 2010 3,059 כלי רכב, ורשמה הכנסות בהיקף של 450 מיליון שקל. נתח השוק של החברה ירד ברציפות מאז שנת 2007 לרמה של 2% מהשוק בלבד.

"עד כה נמכרו בישראל יותר מ-400 אלף רכבי סובארו, ופנינו לעבר מכירות של 15 אלף כלי רכב בשנה", אמר היום זאבי. "המטרה היא לשפר את המותג ואת השירות; נעשה מהפכה ונהיה החברה המובילה בישראל מבחינת השירות ללקוח. סובארו היום זה רכב בוטיק, ראשון בתחזוקה, ביציבות וברווחה לנהג. לא תמצאו רכב דומה שנותן את התשובות על בטיחות תחזוקה וחוויית נהיגה", הוא הוסיף.

"גם יופי וגם תוכן"

זאבי, שהחזיק 50% מיפנאוטו, חתם בינואר 2010 על הסכם לרכישת יתרת ההחזקות שהיו בידי מטיס קפיטל של מוני הראל תמורת 80 מיליון שקל, ועוד 31% ממניות מטיס קפיטל. בחודש שעבר הושלמה כאמור העסקה.

אורן חסון, מנכ"ל יפנאוטו אמר היום: "רכישת השליטה בחזרה על-ידי זאבי מייצרת לנו שקט ויציבות. נחזיר את המותג למקום שראוי לסובארו בשוק הישראלי. "סובארו זה המותג האמין בעולם. אנו צריכים להיות במקום טוב יותר. זה מותג אטרקטיבי יותר ממאזדה וממותגים יפניים אחרים, עם חוויית נהיגה שאין באף רכב יפני".

עוד הוסיף זאבי, כי "בעבר סובארו לא השקיעה די בעיצוב, אך זה השתנה. לא יותר מ-15% מהרוכשים מבינים באמת ברכב. זה כמו גבר צעיר שמסתכל על אישה יפה - הוא לא שואל אותה אם היא יודעת פיזיקה או מתמטיקה, או יודעת לפרנס. צריך לדעת לתת את היופי וגם את התוכן".

כשנשאל מה עשה עם חצי מיליארד שקל שקיבל אשתקד ממכירת מניותיו בבזק, השיב זאבי, משועשע: "זללתי את הכול, הנה תסתכל על הבטן שלי".

תחילת הפרשה בשנת 1999, כשזאבי רכש 20% ממניות חברת התקשורת מידי החברה הבריטית כייבל אנד וויירלס. לצורך ביצוע ההשקעה נטל זאבי כמעט את מלוא הסכום כהלוואה בגובה 620 מיליון דולר מבנקים בישראל. כביטחונות להשבת המימון שימשו מניות בזק שנרכשו.

התוכנית המקורית של זאבי הייתה להתמודד בעתיד במכרז לרכישת גרעין השליטה בבזק, אך כבר בשנת 2003 הוא לא עמד בתשלומי הריבית. הבנקים עיקלו את המניות שרכש ומינו את עו"ד אלקס הרטמן לכונס הנכסים שלהן.

שבע שנים תמימות ישבו המניות בכספת של הכונס. בנובמבר 2009 - בעקבות העלייה החדה במחיר מניות בזק - מכר כונס הנכסים באמצעות בנק UBS את מלוא המניות. מרבית התמורה עברה לידי הנושים הגדולים של זאבי, הבנקים, אך גם הוא קיבל לידיו כאמור כ-500 מיליון שקל (סכום שחלק משמעותי ממנו צפוי ככל הידוע לעבור לידי מיכאל צ'רנוי, שהעמיד עבור זאבי את הערבות לרכישת המניות).