מומחים: "העלייה בנפט זמנית ונוצרות הזדמנויות השקעה"

כיצד להתגונן מפני השפעות עליית מחיר הנפט והטלטלה בשווקים בשל המהומות בלוב? ■ מאיר מזוז, אקסלנס: "לנצל ירידות שערים באפיקים מומלצים, כמו מניות הבנקים והביטוח"

עד לפני מספר ימים למהומות בעולם הערבי, ובמצרים בפרט, לא הייתה השפעה דרמטית על מחירי הנפט. הדבר היה נכון גם להפגנות בלוב, שהיא יצרנית הנפט הגדולה באפריקה והשמינית בגודלה בארגון אופ"ק, שאחראי על כ-40% מתפוקת הנפט בעולם.

אמש (ב') חל שינוי גדול בתפיסה של המשקיעים, לאחר ש-BP וכן חברת סטטויל הנורבגית הודיעו כי הן מפסיקות את פעילות הקידוחים וההפקה שלהן במדינה, ומפנות את עובדיהן ממנה לאור האלימות המתפשטת ברחובות.

לכך התווספה היום הודעתה של חברת האנרגיה הגרמנית BASF על הפחתת היקף ייצור הנפט שלה במדינה, והחשש של המשקיעים הוא שהתפשטות המהומות למדינות ערב נוספות, עלולה לפגוע באספקת הנפט הגלובלית.

חשש זה הביא את מחיר הנפט לזנק היום בכ-8% לכ-94 דולר לחבית, רמה בה לא ביקר מאז ספטמבר 2008. עלייה במחירי הנפט מתורגמת במהירות לעלייה במחירי האנרגיה, שעשויה להביא לאינפלציה גבוהה ברחבי העולם.

הזהב קרוב לשיא

עקב חוסר הוודאות רשמו היום השווקים ברחבי העולם ירידות שערים, כאשר באסיה רשמו המדדים המובילים ירידות של 1.5%-2%, ובאירופה נרשמו ירידות שערים של 1% בממוצע. גם הבורסה בת"א יישרה קו עם המגמה הגלובלית ונסחרה במשך היום בירידות של כאחוז ורבע.

מנגד, הזהב, שנחשב כמפלט בתקופות של אינפלציה וחוסר ודאות, רשם עליות שערים, ונסחר קרוב לרמת השיא שלו, בסביבות כ-1,400 דולר לאונקיה.

האם המהומות במדינות ערב עשויות להשפיע באופן משמעותי על הכלכלה העולמית, או שמדובר באירוע מקומי וחד פעמי, שהשפעתו תתפוגג במהרה? פנינו לארבעה כלכלני מאקרו בכירים בשוק המקומי, בניסיון לקבל תשובות בעניינים אלה, ורעיונות להשקעה ולהגנה על הכסף, לאור ההתפתחויות.

אלכס ז'בז'ינסקי, דש: "אם מחירי הנפט ימשיכו לעלות, הרבה חברות ייפגעו"

- מה תהיה ההשפעה של הזינוק במחירי הנפט על השווקים?

"ההשפעה היא קודם כל אינפלציונית. אם רמות המחיר הללו יימשכו לאורך זמן, נראה בסופו של דבר המשך עלייה בסביבת האינפלציה, כולל בישראל. הביטוי המיידי של התייקרות מחירי הדלק, יהיה כבר באינפלציה של חודש מארס, כי עדכון המחירים מתבצע בסוף החודש, וסביר להניח כי המדד שיתפרסם באפריל יהיה גבוה.

"השפעה שנייה של הזינוק במחירי הנפט, אם המחירים יתמידו בעלייה, תהיה השפעה ממתנת על הפעילות הכלכלית, שכן הרווחיות של הרבה חברות תיפגע".

- מה כדאי למשקיע לעשות?

"ההתייקרות במחירי הנפט נובעת מסיבות נקודתיות של אירועים במזה"ת. כל הכוחות פועלים באותו הכיוון - גם הצמיחה הכלכלית וגם האירועים הפוליטיים דוחפים את הנפט כלפי מעלה. זה אומר שחשוב להתגונן מפני אינפלציה, להצמיד חלק מההשקעות למדד, וכן לשלב סחורות בתיק. לכן, בשוק האג"ח ישנה עדיפות לאפיק הצמוד. לגבי סחורות, ההשפעה של מחירי הנפט מתבטאת בכל סוגי הסחורות, גם החקלאיות, שכן התשומות של ענף החקלאות מושפעות ממחירי האנרגיה".

ד"ר מיכאל שראל, הראל פיננסים: "מאמינים שהמהומות יתפשטו? קנו נפט ומכרו מניות"

- מה תהיה ההשפעה של הזינוק במחירי הנפט על השווקים?

"העלייה הנוכחית במחירי הנפט שונה ממה שראינו בשנים האחרונות, והיא מזכירה יותר את העליות שהיו בשנות השבעים. צריך להבחין בין שני סוגי עליות: אלה שמצד הביקוש ואלה שמצד ההיצע. כעת לא מדובר בעליות מחירים כתוצאה מגידול בביקוש עקב צמיחה מהירה בשווקים מתעוררים, אלא מדובר בצמצום ההיצע, וזה הרבה יותר גרוע לשווקים ולכלכלות.

"כשיש ביקושים זה מגובה בצמיחה, אולם במקרה הנוכחי אין בכך שום דבר טוב. העלייה במחיר גם מעלה את האינפלציה וגם פוגעת בצמיחה. בישראל גם ככה האינפלציה כבר נמצאת ברמה גבוהה, ובנק ישראל לא יוכל להמשיך ולהתעלם מכך, וכנראה שנראה עליות תכופות יותר בריבית בשנה הקרובה".

- מה כדאי למשקיע לעשות?

"משקיעים צריכים לפעול לפי הערכתם לגבי התפתחות המצב בלוב ובמדינות המזה"ת. זה לא ניתוח כלכלי אלא פוליטי-מדיני. אם משקיע מאמין שהמהומות יתפשטו הוא יכול לקנות נפט ולמכור מניות. לעומת זאת, אם מעריכים כי המצב יירגע, נכון יהיה לפעול הפוך".

מאיר מזוז, אקסלנס: "לנצל את הירידות באפיקים מומלצים כמו הבנקים והביטוח"

- מה תהיה ההשפעה של הזינוק במחירי הנפט על השווקים?

"כדי לאמוד את השפעת מחירי הנפט על השווקים צריך לשאול אם זה הופך להיות משבר גלובלי שיגרום להמשך עליות המחירים, או שמא זו עלייה נקודתית. אנחנו לא חושבים שיתפתח פה משבר עולמי, אלא שהעלייה היא קצובה ולטווח קצר.

"באשר לאינפלציה, השוק כבר מתמחר אינפלציה של 3.5% ואני לא רואה אותה עולה מעבר לכך. בכל מקרה, נגד אינפלציה מיובאת אין הרבה מה לעשות, כי אם מחירי הסחורות בעולם ימשיכו לעלות, גם ריבית של 6% לא תעזור. באינפלציה המקומית נגיד בנק ישראל יכול לטפל באמצעות הריבית, שבטח הייתה עולה מהר יותר אילולא האיום של שער החליפין".

- מה כדאי למשקיע לעשות?

"בטווח הקצר ניתן לנצל ירידות שערים באפיקים מומלצים, כמו למשל מניות הבנקים והביטוח. אלו האחרונות צפויות ליהנות מעלייה בפרמיות עקב עלייה בסיכון הכללי.

"בשוק האג"ח אין מקום לדעתי להגדיל את הרכיב הצמוד, אלא להחזיק תמהיל של 50% בצמוד (בעיקר אג"ח קונצרניות במח"מ קצר, ובדירוג A) ו-50% בשקלי".

רונן אביגדור, מנורה מבטחים: "הזינוק במחיר הנפט מחזק את העדיפות של צמודי המדד"

- מה תהיה ההשפעה של הזינוק במחירי הנפט על השווקים?

"בנסיבות רגילות, שאינן משבר פוליטי הקשור לאחת ממעצמות הנפט, קיים מתאם חיובי בין מחיר הנפט לבין מדד, כיוון שצמיחה עולמית מתדלקת ביקושים לחומרי גלם ואנרגיה. המצב כיום שונה, שכן הזינוק במחיר הנפט מונע מפאניקה בשווקים. בהנחה שהמשברים לא יתרחבו למעצמות הנפט הגדולות, העלייה במחיר הנפט היא זמנית, ולפיכך גם השפעתו על השווקים זמנית בעיקרה. בתסריט המרכזי מדובר באפקט קצר טווח, ולפיכך נוצרות הזדמנויות השקעה לא מעטות".

- מה כדאי למשקיע לעשות?

"במידה שתהיינה מכירות חפוזות, מומלץ לפעול נגד המגמה ולאסוף אג"ח קונצרניות אטרקטיביות מחוץ למדדי התל בונד וכן מניות מהשורה השנייה, מחוץ לת"א 25. מי שמושקע בנפט, יכול לפעול כנגד המגמה ולהקטין החזקות. כמו כן, הזינוק במחירי הנפט אפילו אם הוא זמני, מחזק את העדיפות של צמודות המדד, במיוחד הקונצרניות. הוא מתווסף לשילוב של אינפלציה 'כחול לבן' כתוצאה מהצמיחה הגבוהה וההשתוללות במחירי הדיור, יחד עם מגמה ארוכת טווח של עלייה במדדי הסחורות בעולם".