ועדת הכספים: הפיקוח על שוק ההון יתחזק, הקנסות יגדלו

קנס כספי בגין עבירה פלילית או הפרה פלילית של הוראות הממונה על שוק ההון, ינוע בין 1 ל-2 מיליון שקל

אגף הפיקוח על שוק ההון שואף להפוך את הפיקוח על השחקנים בענף לאפקטיבי ויעיל ועל-כן מקדם בחקיקה, עיצומים כספיים מוגדלים על הפרת הוראות הממונה על שוק ההון. כך עלה בדיון שהתקיים היום (ג') בוועדת הכספים.

חברי הוועדה העלו תהיות באשר לגובה העיצומים, שדורשים לקבוע בחוק אנשי האוצר. הממונה על שוק ההון, פרופ' עודד שריג, העלה מספר דוגמאות להפרות, שכיום אינן נאכפות די הצורך עקב מחסור בכלי אכיפה ובקנסות אפקטיביים נגד מפרי הוראות הממונה.

כך למשל, יוטלו עיצומים כספיים על חברה, תאגיד או סוכן ביטוח, שלא מסרו דיווחים בזמן לעמיתים, או שהדיווחים מחסירים מידע חיוני, או שלא העבירו לידי הלקוחות את הפוליסות שלהם. עוד, יאפשר החוק אותו מבקש שריג לקדם, להטיל עיצומים כספיים מוגדלים על מי שיימנע אינפורמציה חיונית מהעמיתים או מהממונה על שוק ההון. לדבריו, החוק נועד לדאוג לאזרחים ולתרום ליציבות הענף.

מבין העיצומים הכספיים שהוצגו בפני הוועדה: עיצום כספי בגין עבירה טכנית ע"י תאגיד, ינוע בין 150 אלף שקל למיליון שקל, תלוי בנסיבות. קנס כספי בגין עבירה פלילית או הפרה פלילית של הוראות הממונה, ינוע בין 1 ל-2 מיליון שקל. סוכן יחיד או עובד בחברה או סוכנות ביטוח, שיפר את הוראות הממונה, צפוי לקנס כספי, שינוע בין 12,500 שקל ל-35,000 בגין הפרה טכנית ו-70,000 שקל בגין הפרה פלילית.

שריג ציין עם זאת, שהסכומים אינם מחייבים וכי הדבר יהיה נתון לשיקול דעת, כך שניתן יהיה להטיל עיצומים כספיים נמוכים יותר. "הכוונה היא לעשות בכך שימוש מידתי ולאחר בירור מעמיק". עוד ציין שריג בעניין הסכומים הגבוהים במיוחד לגבי חברות ותאגידים, שמדובר בחברות שהמחזור שלהם עומד לעיתים, על 10 מיליארד שקל.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), קרא לממונה, לשקול היטב את גובה הסכומים, למרות שיש בהם כדי להגביר את אפקטיביות הפיקוח ואת ההרתעה, אך מאידך הדבר עשוי גם לפגוע בהתנהלות השוק. "עובד יחיד שמטילים עליו עיצום כספי של 6,000 שקל ויותר, זה המון כסף, בעוד שעבור חברה גדולה זה לא נחשב. אני חרד מהתוצאה. רוב רובם של סוכני הביטוח עושים את עבודתם נאמנה. אני בעד החוק, אך יחד עם זאת, צריך להיזהר בניסוחו ובאופן הפעלתו בעתיד", אמר גפני.