אובמה: "הסבל בלוב שערורייתי; בוחן שורה ארוכה של אופציות"

(עדכון) - נשיא ארה"ב בנאום ראשון מפרוץ המהומות בלוב: "האלימות וההרג בלוב שערורייתים. הממשל בלוב אחראי - ויישא בתוצאות" ■ לוב מדממת: דיווחים על כ-2,000 הרוגים ■ מחיר הנפט חצה את ה-100 דולר לחבית ■ וול סטריט ננעלה בירידות

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, נשא בשעה 00:15 (שעון ישראל, יום ה') נאום לאומה האמריקנית בו גינה בחריפות את האלימות וההרג בלוב, כינה אותם "שערורייתים" ואמר שהם "חייבים להיפסק מיד".

אובמה, שבר את שתיקתו לגבי האירועים בלוב והכריז, בהצהרה קצרה בבית הלבן, ש"הסבל בלוב שערורייתי" ושהאחראים לטבח האזרחים בלוב יצטרכו לתת את הדין. הוא לא קרא לקדאפי להתפטר. אנליסטים אומרים, כי תגובת אובמה היתה מדודה, יחסית, בגלל חשש לחייהם של מאות אמריקנים, חלקם עובדי חברות נפט בשדות באזורים רחוקים, שטרם התפנו מלוב.

אובמה אמר כי ממשלו בוחן "שורה ארוכה של אופציות" נגד המשטר בלוב וקרא לקדאפי להפסיק מיד את הטבח באזרחים "מפני שהעולם כולו רואה את הנעשה".

הוא לא פירט מה האופציות, אך פקידי ממשל אמרו לאחר מכן שנבחנות בעיקר סנקציות כלכליות, בשת"פ עם מדינות מערביות אחרות.

על אובמה מופעל לחץ, ממחוקקים בוושינגטון ומגורמים מחוץ לארה"ב, לנקוט צעדים נמרצים יותר נגד קדאפי, לרבות הטלת איסור על טיסות במרחב האווירי של לוב כדי למנוע מטייסי חיל האוויר הלובי, שעודם נאמנים לקדאפי, להפציץ אזרחים מהאוויר. איסור הטיסות אמור להיות מגובה ע"י מטוסי חיל האוויר האמריקני שמוצבים על נושאות מטוסים של הצי השישי בים התיכון. אובמה מהסס לנקוט צעד כזה לפני שיפונו כל האזרחים האמריקניים מהמדינה. "זה צעד שקל לדבר עליו אם קשה לבצעו", העיר פקיד בכיר.

"זכויות אדם אינן נתונות למו"מ"

"הסבל ושפיכות הדמים בלוב שערורייתיים ובלתי קבילים", אמר אובמה, "והוא הדין באיומים לירות במפגינים שוחרי שלום ולגרום בכך סבל נוסף לאזרחי לוב. פעולות אלה מפרות נורמות בינלאומיות וכל אמת מידה של צדק והגינות. האלימות הזו חייבת להיפסק".

בתחילת דבריו אמר הנשיא שהוא מייחס קדימות להגנה על חייהם של אזרחי ארה"ב שנמצאים בלוב, אך הוא גם הביע תנחומים למשפחות האזרחים הלוביים שנהרגו במהומות.

אובמה הביע תמיכה ברורה במפגינים: "ארה"ב תומכת בחוזקה בזכויות האוניברסליות של תושבי לוב. בזכויות אלה נכללות הזכויות להתכנסות בדרכי שלום, לחירויות ההבעה וליכולת של העם הלובי לקבוע בעצמו את גורלו. אלה זכויות אדם. הן אינן נתונות למו"מ. כל מדינה חייבת לכבדן. אי אפשר לשלול אותן באלימות ובדיכוי".

"כמו כל ממשלה אחרת, על ממשלת לוב מוטלת האחריות להימע מאלימות, להתיר מתן סיוע הומניטרי לכל נזקק, ולכבד את זכויות העם", הוסיף הנשיא. "ממשלת לוב חייבת לתת את הדין על כך שהיא אינה מקיימת את האחריות הזו ולשאת במחיר של המשך האלימות והפרת זכויות האדם במדינה".

פקידי ממשל אובמה, שמצוטטים הבוקר (ה') באמצעי תקשורת בארה"ב, אומרים שמאבק הדמים בלוב אינו עומד להיפסק מיידית. "קדאפי עדיין נמצא בטריפולי ויש לכך משמעות", אמר פקיד בכיר. גורם רשמי אחר אמר, כי בין האופציות שנבחנות עתה נמצאות הקפאת נכסים של פקידים בכירים בלוב; איסור נסיעה על פקידים אלה למדינות מערביות; סנקציות כלכליות בינלאומיות ובידודה של לוב בגופים בינלאומיים, כגון או"ם. ההערכה היא, שתהליך גיבוש סנקציות בתיאום עם מדיניות מערביות אחרות, וסיגולן לפגוע במשטר, אך לא באזרחים, יימשך עוד כמה ימים. האיחוד האירופי כבר הביע נכונות לתמוך בסנקציות נגד לוב.

הרג המוני בלוב

ובינתיים, לוב בוערת והדיווחים על הרג המוני של אזרחים מתגבר. בתיעוד יוצא דופן מהמדינה הבוערת נחשפו היום תמונות של מאות קברים של אזרחים לובים שנטבחו במהלך ההפגנות. בנוסף מתקבלים דיווחים מגורמים רשמיים על כאלף הרוגים. בתמונות, ששודרו במספר כלי תקשורת ברחבי העולם, ניתן לראות כי בחלק מהקברים כבר נטמנו עשרות הרוגים, וכי חלקם עדיין חשופים - וממתינים להרוגים הבאים.

מחיר הנפט עלה ב-2.8% למחיר שיא של 98.1 דולר לחבית מאז 2008, ובמהלך המסחר מחירה של חבית נפט עלה מעבר לרמת 100 הדולר לחבית, אך שב מתחתיה. נזכיר כי רמת השיא של חבית נפט נרשמה ב-11 ביולי 2008 והגיעה למחיר של 147.52 דולר לחבית, ומחירה היה מעל 100 דולר לחבית בשלהי המשבר בספטמבר 2008.

האיחוד האירופי מצטרף לסנקציות

הבית הלבן מסר הערב (ד'), עוד לפני נאום אובמה, כי הממשל מתייעץ עם האו"ם ושוקל להתערב בנעשה בלוב. "אנו מגנים בחריפות את אלימות המשטר בלוב ושוקלים סנקציות ופעולות נוספות", מסר דובר הבית הלבן. האיחוד האירופי כבר הודיע כי בימים הקרובים יטיל מגבלות על משטר קדאפי, כולל הפקעת נכסים והטלת אמברגו נשק.

מוקדם יותר, שר החוץ האיטלקי פרנקו פרטיני אמר כי הוא סבור שהדיווחים על כך שמניין ההרוגים בלוב עומד על כ-1,000 בני אדם - עשויים להיות מהימנים. השלטונות בלוב מתעקשים כי מספר ההרוגים לא עלה על 300, אולם מהדיווחים הלא רשמיים ברור למדי כי המספר גבוה בהרבה.

ג'יראר בופי, רופא צרפתי, שעבד במשך שנה וחצי בבית החולים בבנגאזי, אמר היום בעדות למגזין לופואן באינטרנט, כי מעל 2,000 בני אדם נהרגו בעיר מאז פרוץ ההפגנות נגד שליט המדינה, מועמר קדאפי, לפני כשבוע. הרופא חזר היום לצרפת עקב ההסלמה בלוב.

דרמה: טייסים סירבו להפציץ ונטשו את המטוס באוויר

שני אנשי צוות בחיל האוויר במדינה נטשו את מטוס הקרב באוויר וגרמו לו להתרסק, זאת לאחר שסירבו פקודה להפציץ את העיר בנגזי - כך דיווח אתר האינטרנט "קורינה", שמצטט מקור צבאי. על פי הדיווח, קברניט המטוס אטיה עבדל סאלם עבדאללי והקצין הראשון שלו עלי עומר קדאפי קיבלו ממטה החיל את הפקודה להפציץ את העיר, אך סירבו. לאחר דין ודברים החליטו השניים לנטוש את המטוס, מתוצרת רוסית, לגרום להתרסקותו. עדיין לא ידוע אם השניים נתפסו ומה צפוי להיות דינם על סירוב הפקודה. אחת האפשרויות הן שהשניים יערקו, בדיוק כמו שעשו שני הטייסים הסרבים מחיל האוויר הלובי שערקו למלטה בשבוע שעבר.

במקביל, מתגברים הדיווחים על הרג המוני של אזרחים. בתיעוד ראשון ויוצא דופן מהמדינה הבוערת נחשפו היום תמונות של מאות קברים של אזרחים לובים שנטבחו במהלך ההפגנות. בנוסף מתקבלים דיווחים מגורמים רשמיים על כאלף הרוגים. בתמונות, ששודרו במספר כלי תקשורת ברחבי העולם, ניתן לראות כי בחלק מהקברים כבר נטמנו עשרות הרוגים, וכי חלקם עדיין חשופים - וממתינים להרוגים הבאים.