איך לוב הקטנה מזניקה נפט

מבט על עוגת רזרבות הנפט בעולם חושף את הבטן הרכה של מדינות מערב אירופה וארה"ב

מבט מהיר על גרף מחיר הנפט מאז פרוץ המשבר בלוב, יראה בברור שהפעם מדובר במדינה שההשפעה שלה על שוק האנרגיה הגלובלי גדולה בהרבה מזו של מצרים.

כלכלת לוב עצמה תלויה בנפט באופן כמעט מוחלט. התוצר השני בהיקפו הוא חקלאות. אך הנפט הוא התוצר הכמעט בלעדי עם כ-95% מהתוצר הלאומי. מה שמציג תמונה ברורה שהמאבק בלוב הוא על הנפט ועליו בלבד. תנאי מזג האוויר המדבריים, והחוסר בתשתיות ובהשכלה יוצרים כשלים מבניים שמונעים התפתחות של מגזרים נוספים.

הנה גרף של מחיר חבית נפט אמריקאית מאז אמצע דצמבר 2010:

טל זהר גרף נפט
 טל זהר גרף נפט

ניתן לראות שהמשבר במצריים אמנם הגדיל את התנודתיות במחיר הנפט, אך לא יצר מגמה. עם פרוץ המשבר בלוב, זינק הנפט עד 100 דולר לחבית, ונעצר קרוב מאוד לרף זה.

חשיבותה של לוב

לפנינו עוגת הרזרבות הידועות והמוכחות של הנפט בעולם. לוב מחזיקה כ-3.3% מהן, ולשם השוואה - מצרים מחזיקה כרבע אחוז. משמע - לוב מחזיקה מלאי נפט גדול יותר פי 12 ממצרים.

טל זהר רזרבות נפט
 טל זהר רזרבות נפט

שלושה אחוז זה המון במושגי צריכה עולמית. אבל הנתון החשוב יותר הוא התפתחות רזרבות הנפט לאורך השנים. ארה"ב החזיקה בשנת 2006 מלאים של 21.75 מיליארד חביות נפט. אירופה כולה החזיקה מלאי נפט של 16.38 מיליארד חביות. ב-2010, רק ארבע שנים חלפו, והמלאים בארה"ב ואירופה צנחו ל 19.20 ו-13.30 מיליארד חביות, בהתאמה.

פה קבור הכלב, שימו לב לנתונים:

ארה"ב השתמשה ב 12% מהמלאי שלה בתוך ארבע שנים בלבד. ובקצב הנוכחי היא תסיים את המלאי שלה בתוך 33 שנה. אירופה חיסלה יותר מ-18% מהנפט שלה, ובקצב הנוכחי יסתיימו עתודות הנפט שלה בתוך 21 שנים וארבע חודשים.

כמובן שההנחה שהקצב הנוכחי ישמר, אינה נכונה. הנתון המשמח הוא שלמרות מה שחשבתם, צריכת הנפט בעולם המפותח הולכת ויורדת. ב 2005 צרכו ארה"ב 21 מיליון חביות ליום ובאירופה 16.4 מיליון חביות ליום. ב-2009 צרכו בארה"ב "רק" 18.8 מיליון חביות ליום ובאירופה 15.4 מיליון חביות ליום.

בכל צורה שלא נבחן את זה, יש למדינות הללו פחות מחמישים שנה של נפט. במושגי תשתיות, זה אומר שאין להם יותר נפט. להמיר צריכת אנרגיה של כלכלות אדירות שכאלה לאנרגיה בלתי מתכלה לוקח יותר מ 50 שנה. לכן, ברור שהן יאלצו להסתמך על נפט של טריטוריות אחרות, עליהן ישלטו, או בכוח פוליטי או בכוח צבאי.

ראו זה פלא. בלוב, מלאי הנפט ב-2006 עמד על 39 מיליארד חביות, וב-2010 המלאי הוא 44.3 מיליארד חביות. גידול בשיעור 13%! וזאת למרות שלוב מפיקה 1.8 מיליון חביות נפט ביום. המשמעות היא שקצב הגילוי של מקורות חדשים, גבוה מקצב השאיבה.

לכן ברור למה לוב, שחקן קטן לכאורה במשק הנפט בעולמי, יוצרת משקל גדול מספיק בשוק כדי להעלות את מחיר החבית למעל 100 דולר.

המשבר שבאמת שעלול להביא את הנפט על מעל לשיא הקודם של 150 דולר לחבית הוא משבר בערב הסעודית. פעפוע של אי היציבות בעולם הערבי לערב הסעודית עשוי להביא את מחיר הנפט הרבה יותר גבוה מהמוכר לנו כיום. אם אתם שואלים למה, תסתכלו על העוגה שלמעלה.

  • לפרטים ושאלות Tzohar@fxcm.co.il
  • טל זהר עבדה הוא מנכ"ל FXCM ישראל, בית מסחר לסחורות מט"ח ומדדי מניות שנסחר בבורסה של ניו יורק.
  • אין לראות בנכתב הצעה או ייעוץ למסחר במט"ח לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
  • הנתונים הגרפים נשאבו מ-U.S. Energy Information Administration