מנכ"ל בלמ"ש: "בודקים החזר משכנתא לפי ריבית 7%"

בנק לאומי למשכנתאות סגר את 2010 עם זינוק של 34% ברווח הנקי ל-175 מיליון שקל ■ המנכ"ל בורשטיין על העלאות הריבית: "אנו נמצאים עם היד על הדופק"

"כבר כמה רבעונים שרואים עלייה בהתחלות הבנייה ואם העלייה תימשך אזי בתוך מספר רבעונים אפשר יהיה לראות יציבות במחירים", כך אומר מנכ"ל בנק לאומי למשכנתאות שוקי בורשטיין בשיחה עם "גלובס", לרגל פרסום הדוח הכספי השנתי של הבנק.

להערכת בורשטיין, תרחיש של ירידת מחירי הדירות ריאלי רק במקרה של אירועים חיצוניים למשק: "לגבי תרחיש של ירידת מחירים, להערכתי אין לכך מקום בתנאי ההיצע והביקוש הקיימים, על מנת להגיע למצב של עצירת עליית המחירים צריך לפתור את בעיית ההיצע הנמוך של דירות. ייתכן שתהיה ירידה נקודתית באזור מסוים אבל ירידת מחירים כללית תבוא רק מאירועים חיצוניים כמו שינויים גיאופוליטיים ולא מטעמים כלכליים".

בנק לאומי למשכנתאות פרסם היום (ד') את תוצאותיו לשנת 2010. הבנק מדווח על עלייה של 34% ברווח שהסתכם ב-175 מיליון שקל בהשוואה ל-131 מיליון שקל בשנת 2009. התשואה על ההון עלתה ל-6.8% ל-5.7% אשתקד. הרווח המימוני עמד מתחילת השנה על 406 מיליון שקל בהשוואה ל-310 מיליון שקל אשתקד, עליה הנובעת מהעלייה בהיקף ההלוואות ובריבית בנק ישראל.

כמחצית מהעלייה ברווחי הבנק הגיעה מהקטנת ההפרשות לחובות מסופקים עד לרמה שבנטו הבנק לא הפריש כלל לחובות מסופקים אלא דיווח על החזר חובות שהופרשו בעבר בהיקף של 42 מיליון שקל. "שיעור ההפרשה לחובות מסופקים מבטא את השיפור באינדיקטורים הכלכלים במשק ואת שיעורי האבטלה הנמוכים", אמר בורשטיין.

בלמ"ש הוא השחקן השני בגודלו בשוק המשכנתאות עם נתח של כרבע מהשוק. בשנת 2010 הגיע היקף הלוואות המשכנתא החדשות מכספי בנק ל-13.2 מיליארד שקל, לעומת 8.8 מיליארד שקלים בתקופה המקבילה, קפיצה של 51%. היקף מיחזורי המשכנתאות ירד ב-31% והגיע ל-1.35 מיליארד שקל. האשראי לציבור של הבנק, כלומר תיק המשכנתאות הכולל, הגיע בסוף 2010 ל-51 מיליארד שקל, עליה של 17% מסוף 2009.

עוד עולה מנתוני בנק לאומי למשכנתאות כי מספר העסקאות בדירות עמד בחודשים ינואר-אוקטובר 2010 על 93 אלף, ירידה של 1% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2009 כאשר 76% מהעסקאות היו בדירות יד שנייה. האשראי החופשי למשכנתאות בכל שנת 2010 ב-36% והגיע ל-54 מיליארד שקל בהשוואה ל-40 מיליארד שקל בשנת 2009. האשראי לזכאי משרד השיכון ירד בתקופה זו ב-38% והסתכם בכ-500 מיליון שקל בלבד.

- שוקי בורשטיין, מנכ"ל לאומי למשכנתאות, האם התשואה החד-ספרתית של הבנק משקפת את המרווח הנמוך בו פועל השוק?

"התשואה משקפת את המוצר. משכנתא מתאפיינת במוסר תשלומים גבוה ובביטחונות נדל"ן ואי אפשר למכור את המוצר הזה במרווחים גבוהים כמו במוצרי אשראי אחרים ומכאן התשואה הנמוכה".

- איך תשפיע העלייה בריבית בנק ישראל על הלווים?

"עליית ריבית - במיוחד עליית ריבית מהירה - משפיעה על יכולת ההחזר של הלווים ועלולה לגרום לחלק מהלווים קשיים בתשלום. לכן אנו נמצאים עם היד על הדופק ובודקים את יכולת ההחזר של הלווים באופן קבוע מול שיעורי ריבית גבוהים יותר מהקיים. כיום אנחנו בודקים יכולת החזר לפי ריבית פריים של 7% הגבוהה יותר מהריבית הקיימת".

- מה תעשה עלית הריבית לרוכשי דירות להשקעה?

"רוכשי דירות להשקעה מחפשים שיעורי תשואה גבוהה ולכן עלית הריבית לא טובה להם. מבחינתנו מזה תקופה אנחנו מקפידים יותר במשכנתאות למשקיעים. קיבלנו החלטה שבמקרה של לקוח עם יותר מ-2-3 דירות נמעיט לאשר לו הלוואות נוספות".