אומברטו אקו מבקר בארץ: "חרם אינטלקטואלי הוא ביטוי לגזענות"

אומברטו אקו, 79, מגדולי הסופרים בני זמננו, מבקר בימים אלה בישראל כאורח כבוד ביריד הספרים הבינלאומי ה-25 בירושלים

הסופר האיטלקי אומברטו אקו מאמין באינטליגנציה של קהל הקוראים. כאשר הוא טווה את עלילותיו, הוא מרשה לעצמו חירות ספרותית שמרחיקה לכת עד לעלילה נוסח "הפוך על הפוך" - כמו זו שרקם בספרו האחרון, "בית הקברות בפראג". שם הוא מתאר את קורותיו ומזימותיו של זייפן מסמכים המזהה את כיוון הרוח - רוח הרדיפות ושנאת היהודים, ומשגשג באמצעות פרסומים מופרכים, ששורשיהם מגיעים עד ל"פרוטוקולים של זקני ציון".

הרקע לעלילה הוא תיאור תקופתי של אירופה במאה ה-18. הוא חוזר אל המתכונת של הרומן ההיסטורי 30 שנה אחרי פרסומו של רב המכר החד פעמי "שם הוורד", שתיאר סדרת רציחות מסתוריות במנזר ועסק בעקיפין ברקע למהפיכה הפרוטסטנטית בימי הביניים.

גם אז עורר סערות וביקורת בעולם הנוצרי והקתולי בפרט. כעת טווה אקו רומן היסטורי מאוחר. סיפור המתרחש בין טורינו, פלרמו, פריז ובמרחבי אירופה, ומעורבים בו מרגלים ופוליטיקאים, זייפנים וסוחרים, וגם נציגים יהודים, כאמור. הספר יצא לאור לפני כחודשיים במהדורה רגילה ובמהדורת ebook וזכויות ההפצה שלו נמכרו כבר ליותר מ-40 מדינות.

פרשנות יתר

אקו, 79, מגדולי הסופרים בני זמננו, מבקר בימים אלה בישראל כאורח כבוד ביריד הספרים הבינלאומי ה-25 בירושלים. בניגוד לאנשי רוח, כוכבי רוק ואושיות תרבות שהחרימו באחרונה את ישראל, טוען אקו, שחרם פוליטי הוא כלי חסר תועלת ולהיפך, כזה העלול לייצר הזדהות יתר עם הצד המוחרם. הוא עצמו מתייחס לחרם אינטלקטואלי כביטוי של גזענות, ומאמין בכוחו של מפגש תרבותי והידברות ככוח להשפיע.

כך, לדבריו, הופתע ונפגע, כיוון שלא שיער את הסערה שתחולל יצירתו החדשה. לדעתו, מקורה של הביקורת כלפי "בית הקברות בפראג", לוקה ב"פרשנות ופרשנות יתר" - כשם אחד מחיבוריו האקדמיים.

כמי שמזוהה כל ימיו כלוחם נגד הגזענות, מצא עצמו אקו נאלץ להתגונן בפני ביקורות מצד אלה הרואים בספרו החדש ביטוי לאנטישמיות, וביניהם גם הרב הראשי של רומא. אולם כמי שמורגל בסערות הוא מציין, כי הביקורת הקשה ביותר הוטחה בו מצד עיתון המזוהה עם הכנסייה ברומא.

אקו נולד במחוז פיימונטה שבצפון איטליה. ילדותו עברה עליו תחת המאבקים בין הקומוניסטים והפשיסטים ובשנות התבגרותו היה עד למלחמת העולם השנייה. בתחילת שנות ה-60 היה פעיל בארגונים אמנותיים וספרותיים שונים, ובמקביל עבד בחברות תקשורת ופרסם טורים אישיים בעיתונות. הוא צמח כאינטלקטואל ביקורתי והומניסט נאור, הרואה את החיים הפוליטיים והמרקם החברתי של תקופתו גם בראי ההיסטוריה ושכבות העומק של התרבות והפילוסופיה המערבית.

"שם הוורד", שיצא לאור ב-1980, היה הרומן הספרותי הראשון שפרסם והוא גם הרומן האיטלקי הנמכר ביותר באיטליה ומחוצה לה - כ-20 מיליון עותקים. בעקבות פרסומו, אקו הפך לכוכב בינלאומי כמעט בן לילה, ותרם לכך גם הסרט המצליח שיצא בעקבות הספר. לצד מעמדו כסופר מצליח, לא זנח את המחקר והכתיבה האקדמית. בין היתר כתב מחקר חשוב על המבנה והמכניזם של סרטי ג'יימס בונד.

בין הרומנים האחרים שלו "המטוטלת של פוקו, "האי של יום האתמול" ועוד - בכולם מרכיב עלילתי ורובד פילוסופי, לצד שפה עשירה והתבוננות באדם ובמקומות בעולם. ספרו "תולדות היופי" יוצא כעת לאור בעברית בהוצאת כנרת זמורה ביתן.

הערב (ד') ישתתף אקו בשיחה עם הסופר א.ב. יהושע בשעה 20:30. ביומיים האחרונים פקדו את יריד הספרים בבנייני האומה בירושלים כ-20 אלף מבקרים. היריד יימשך עד ה-25 בפברואר.