ג'קי מצא: "היום לא הייתי עושה את מה שעשיתי בעבר"

אמר בעדותו נגד הנאשמים בפרשת המינויים ברשות המסים: "הפרשה האירה פרקטיקה שהייתה נהוגה. לימים הסתבר כי חלק מהפרקטיקה גלשה למקומות שלא היינו צריכים לגלוש"

"אני חושב שהיום כללי המשחק השתנו, או צריכים להשתנות. אני חושב שהפרשה הזאת קבעה נורמות שלא היו מוכרות בעבר" - כך אמר היום (ד') ג'קי מצא, לשעבר מנהל רשות המסים, ביום השני לעדותו בבית המשפט המחוזי מרכז נגד הנאשמים בפרשת המינויים ברשות המסים.

מצא התייחס לאופן מינוי התפקידים ברשות והתייחס לשאלת התובעת, עו"ד מיכל עוזר- רוזן, האם התערבות של גורם חיצוני במינוי ברשות היא התנהגות ראויה.

"אני לא מסוגל לקבוע את הנורמה הטובה ביותר. הפרשה האירה פרקטיקה שהייתה נהוגה. לצערי, לימים הסתבר כי חלק מהפרקטיקה הזאת גלשה למקומות שלא היינו צריכים לגלוש. היום צריך לקבוע בצורה ברורה את הדברים. אני מוכרח להגיד, כמי שרשות המסים באמת יקרה לו, עדיין לא ברור חד-משמעית איפה הגבולות. היום לא הייתי עושה את מה שעשיתי בעבר", אמר מצא.

מצא התייחס בהמשך לכך שנפגש עם יורם קארשי וקובי בן-גור במסעדה, והזכיר לשופט זכריה כספי כי רק בשנת 2009 יצאה הנחיה האוסרת על עובדי הרשות להיפגש בציבור עם מייצגים: "טוב שיצאה הוראה כזאת, זה חשוב", אמר מצא לשופט.

לכל אורך העדות נקטה עו"ד רוזן-עוזר בחקירתה את מצא, המוגדר כעד תביעה, בלשון תוקפנית מעט והתנצחה עימו כמעט על כל תשובה שנתן, לאחר שטענה כי מצא בוחר להתחמק מתשובות ישירות. שאר הסניגורים שנכחו באולם טענו כי התובעת קוטעת את דברי העד.

בהמשך הדיון בחר השופט כספי לפנות ישירות לתובעת ודרש ממנה לנסח את השאלות באופן אחר: "גברתי לא שואלת את השאלות כמו שצריך, אי-אפשר להמשיך ככה. שתברור לעצמה שאלות במסגרת האפשרויות לחקירה ראשית. הסוף יהיה שלא אתערב בכלל, אתן לך לשאול מה שאת רוצה, אם התנגדו הסניגורים, אפסוק ב-4 ישיבות או בזמן שאני אקבע תסתיים הישיבה", אמר כספי והוסיף: "אני טוחן מים, הולכים צעד קדימה וחוזרים שני צעדים לאחור. אני לא אזוז מלוח הזמנים שקבעתי לעצמי ולכם. נא לקחת את זה בחשבון. המשפט הזה יסתיים לחלוטין בתאריך האחרון שנתתי בישיבה האחרונה", הזהיר כספי.

רצה להיפגש עם אולמרט

עיקר העדות של מצא התייחסה לפגישות שנערכו בין מצא לקארשי ובן-גור בהן נדון אופן המינויים ברשות.

לדברי מצא, הפגישות נועדו לעדכן את השניים כי אין בכוונתו של מצא למנות את יגאל סער לתפקיד סמנכ"ל ברשות המסים: "התוצאה של הפגישה היא שסער לא מונה, וכל המינויים שחפצתי בהם אושרו".

לדברי מצא, הוא הרגיש מתוסכל מכך שאינו מצליח להיפגש עם שר האוצר דאז, אהוד אולמרט, על מנת לאשר את המינויים: "היה ברור שעניין סער מהווה את המניעה למפגש עם אולמרט... ביקשתי מקארשי ששולה זקן לא תמנע את הפגישה עם השר", אמר מצא.

מצא, כידוע, הורשע לפני כ-3 שבועות, במסגרת הסדר טיעון, בעבירות של הפרת אמונים וסיוע לקבלת שוחד.

במסגרת הפרשה מואשמים בכירי רשות המסים בכך שנכנעו לתכתיביהם של בן-גור וקארשי, שניסו להשפיע על מינויים ברשות.

בן-גור וקארשי מואשמים כי הפעילו את קשריהם לבחירתו של מצא למנהל רשות המסים, ולאחר מינויו השפיע עליו בנושא מינויים ברשות, וסייעו לקדם גורמים ברשות שהיה להם עניין בקידומם.

בין נאשמים - עובדי הרשות לשעבר, גידי בר-זכאי, שמואל בוברוב, יגאל סער ויוסי שטיינמץ. שולה זקן מואשמת בכתב אישום נפרד במירמה והפרת אמונים.