"אנשים חושבים שיש בועה בתחום ענן המחשוב - אבל אין"

שוויה של מניית BMC זינק ב-40% בתוך חצי שנה על רקע נושא ענן המחשוב ■ המנכ"ל בוב ביצ'מפ, בראיון בלעדי ל"גלובס": "אהיה מופתע אם לא נבצע רכישות נוספות בישראל בקרוב"

כ-40% - זו הקפיצה שהתרחשה במניית חברת התוכנה BMC מאז ספטמבר 2010. בשווי השוק הנוכחי שלה 8.8 מיליארד דולר, ביקרה החברה בפעם האחרונה לפני עשור, רגע לפני שקרסה לשווי שנע בין 2 ל-4 מיליארד דולר - טווח שבו שהתה בעשור שעבר.

זו לא רק נקודת שיא זמנית עבור החברה, אלא גם ניצחון מסוים למנכ"ל החברה מאז ינואר 2001, בוב ביצ'מפ. בוודאי שיש עדיין משקיעים שלא מרוצים מהעשור האבוד של החברה, אבל הוא הצליח לקדם את החברה, עקב בצד אגודל, גם בשווי וגם בביצועים התפעוליים.

מה שנותן לה כיום את הדחיפה הוא בעיקר האוויר החם סביב נושא מחשוב הענן - אותם מרכזי נתונים שמספקים משאבי מחשוב ותוכנות על-פי דרישה למחשבים מרוחקים. זה המנוע שמקפיץ אותה לגבהים חדשים.

"התעשייה אוהבת את המונח הזה"

לשיטת ביצ'מפ, הבסיס הטכנולוגי של החברה הוא המנוף לשווי השוק החדש, והוא תוצאה של המיצוב המחודש שביצעה BMC : כעת היא לא רק מספקת פתרונות לניהול מערכות המחשוב הארגוניות אלא את התשתית כולה שמאפשרת לענני המחשוב להתנהל.

"התחום שבו אנחנו נמצאים, ניהול מערכות, הופך להיות חלק אינטגרלי מהארכיטקטורה הבסיסית במחשוב הארגוני ולא משהו ששמים אליו לב רק במחשבה שנייה", אומר ביצ'מפ בראיון בלעדי ל"גלובס" בעת ביקורו בישראל, "הווירטואליזציה וענן המחשוב העבירו את חשיבות ניהול התשתיות לראש העדיפויות, בפחות מחמש שנים".

בחצי השנה האחרונה נסק מדד הנאסד"ק ב-30%, וחלק גדול מחברות התוכנה - כמו אורקל, SAP, CA וסיטריקס, טיפסו אפילו בשיעור של 40%.

לא מעט מהפרשנויות משייכות את העלייה לעולם ההזדמנויות החדש שנפתח בפני חברות התוכנה - הפיכת מחשוב הענן לחלק מאסטרטגיית המחשוב הארגונית, לצד התאוששות מהירה בהוצאות המחשוב.

בועה? ביצ'מפ מרגיש שהענן מהווה קרקע בטוחה עבור BMC. "כל נושא מחשוב הענן כלל אינו מוערך יתר על המידה", הוא טוען, "אבל עדיין, אני יכול להבין למה מרגישים שיש בועה. אם מסתכלים על מרכזי המחשוב הפרטיים בחברות בינוניות, אז באמת אין כל מהפכה, ויש מספר גדול של ארגונים שרואים את הנושא כמנופח שלא לצורך. אך ספקיות שירותי הטלקום אינם יכולים לזוז מהר מספיק בכדי להשיג את הטכנולוגיה ולהטמיע אותה".

"אני לא חושב שמישהו חשב שהתחום יפרוץ במהירות אדירה כזו. עם זאת, המונח 'ענן מחשוב" משומש יתר על המידה בעיניי, וחברות רבות נעזרות בהגדרה זו מבלי בכלל על מה מדובר. אחת המתחרות שלנו רכשה בשנה שעברה חברה, ובהודעה לעיתונות הוזכר המושג 'ענן מחשוב' 27 פעמים בשני עמודים. אז כן, התעשייה אוהבת מדי את המונח הזה - אבל התפיסה האמיתית של התחום היא שינוי דרמטי בתעשיית ה-IT. שינוי מהותי יותר ממה שראיתי אי-פעם".

BMC נהנית כעת גם מביצועים משופרים ומהלכים אסטרטגיים מהותיים. החברה סיימה את הרבעון הרביעי של 2010 (השלישי הפיסקלי) עם מכירות של 540 מיליון דולר. סגמנט הפעילות המודרני יחסית, לניהול המחשוב הארגוני, שבמסגרתו מציעה החברה גם פתרונות לענן המחשוב - מהווה 62% מהמכירות, וצומח בקצב מהיר פי שלושה מסגמנט הפעילות המסורתי בתחום מחשבי המיינפריים. למרות זאת, הוא הרבה פחות רווחי.

"כבר עשור אומרים שסיסקו תרכוש אותנו"

מהצד האסטרטגי, BMC הופכת לקרובה יותר ויותר לקואליציות שמרכיבות את ענן המחשוב. החברה חיזקה בחודשים האחרונים את שיתוף הפעולה עם סיסקו מצד ציוד התקשורת והחומרה למרכזי הנתונים, ומצד שני ל-salesforce.com, ספקית התוכנה הארגונית המשמעותית ביותר שמאפשרת גישה מרחוק (SaaS).

"השוק עדיין לא מעריך כראוי את היחסים של BMC עם סיסקו ו-salesforce.com", סבורים למשל בבנק ההשקעות קרדיט סוויס, ומציינים כי שווי השוק של החברה, גם לאחר הזינוק במניה, הוא זול יחסית.

החיבור עם סיסקו, שכולל גם פיתוח פתרון משותף, יסייע ל-BMC לרכוב על גב הנמר לתוך מערכות המחשוב והתקשורת של ספקיות התקשורת הגדולות - רובן לקוחות ותיקות של סיסקו. "נמשיך לשתף איתה פעולה במקומות שבהם זה יהיה הגיוני", מתאר ביצ'מפ את מפת הדרכים העתידית לשיתופי פעולה בין החברות.

התחממות היחסים בין החברות לא בהכרח תוביל לרכישתה של BMC על-ידי סיסקו, כך לפחות לדברי ביצ'מפ, למרות ההערכות המתגברות בנושא. "אנחנו חיים עם השמועות בנושא רכישה שלנו כבר עשור, ומאמינים שיש לנו עתיד מזהיר דווקא כחברה עצמאית", הוא אומר.

BMC הייתה עסוקה דווקא בצד הרכישות לאחרונה. היא ביצעה חמש כאלה בשנה וחצי האחרונות, רובן קטנות יחסית. "ההשקעה הואטה לפני מספר שנים, אבל עכשיו מתחילה לחזור לעצמה", טוען ביצ'מפ, "קרנות ההון סיכון מבינות שענן המחשוב הוא בעיקר ניהול התשתיות, ולשם הכסף חוזר. יש כמה חברות מוצלחות בישראל ובעולם, שמפתחות מוצרים שאנחנו מסתכלים עליהן מקרוב".

BMC החלה את פעילותה בישראל עם רכישת הממד החדיש בשנת 1999 תמורת 650 מיליון דולר, ולאחר מכן המשיכה עם אופטיסיסטמס, אלגוטק ואיידנטיפיי; יצירת שני מרכזי פיתוח - ברמת החי"ל ובתל חי - והשקעה כוללת של 1.2 מיליארד דולר, לדבריה. החברה בחנה את רכישת אופטיר, אחת החברות הישראליות הבולטות בתחום.

לדברי ביצ'מפ, המרכז הישראלי, שיש בו כיום 400 עובדים בניהול זהבה סימון, יגדל במקרה של רכישה. "האסטרטגיה שלנו לא השתנתה בנושא הרכישות, ואהיה מופתע אם לא יהיו לנו עוד כאלה בעתיד הקרוב".

ענן מחשוב זוהי טכנולוגיה שמאפשרת להשתמש דרך האינטרנט במשאבי עיבוד ומחשוב שאינם נמצאים ביחידת הקצה. המשתמשים יכולים לשכור מערכות מחשוב מארגון גדול או לקבל גישה לשרתי ולמרכזי המחשוב של הארגון שבו הם עובדים. הארגון והמשתמשים חוסכים בכסף, שלרוב מוציאים על תוכנה וחומרה