רשות ני"ע: בעלי מניות בעטיה גרופ לא הזדהו כבעלי עניין

מקורבים של האחים שלום ויוסי עטיה בארה"ב הציגו עצמם כבלתי נגועים למרות קשרים עסקיים וחברתיים עם בעלי השליטה

רבות כבר נכתב על הדרכים המגוונות שבהן משריינים בעלי שליטה בחברות ציבוריות את הרוב הנדרש לאישור עסקאות בעלי עניין (רוב הכולל לפחות שליש ממחזיקי המניות שאינם בעלי עניין אישי בהחלטה). המקרים הקיצוניים, של שימוש ב"אנשי קש", אף התגלגלו לכדי הרשעות - כמו פרשת ערד השקעות, שבה הורשע בעל השליטה בחברה שלמה אייזנברג, ופרשת צינורות המזה"ת שבה הורשעו שני הבעלים, איאן דיוויס ואביב אלגור.

כעת מלמדים ממצאי רשות ני"ע על הצבעת מקורבים גם בחברה הקטנה ודלת הפעילות עטיה , למרות שהחברה דוחה טענות אלה.

לפי דיווח של החברה מלפני כמה ימים, שאליו צורפו טענות הרשות וממצאיה, עולה כי לא פחות מחמישה בעלי מניות בעטיה גרופ הצביעו באסיפות כלליות בעד אישור עסקאות שבהן רצתה החברה להתקשר, כמי שאינם בעלי עניין אישי, למרות היותם מקורבים לבעל השליטה שלום עטיה ולאחיו, מנכ"ל החברה יוסי עטיה. ללא כל קשר, כדירקטורית בחברה מכהנת הדוגמנית מורן אטיאס - אחיינית של השניים.

חמשת בעלי המניות הם טיראן אבגי, יעקב (קובי) לוריה, אברהם (אבי) רקח, אנדרי ג'ון לרוקה ואריאל שאלתיאל - כולם תושבי חוץ מקליפורניה, שהפכו לבעלי מניות בחודש יוני אשתקד, עת רכשו מידי שלום עטיה כ-20% ממניות החברה תמורת 2.3 מיליון שקל.

החברה הסבירה אז כי מטרת המהלך היא לעמוד במינימום שווי החזקות הציבור הנדרש כדי להימנע מכניסה לרשימת השימור. כל המניות מוחזקות אצל עו"ד אביגיל בהט, שהיא עורכת דין שבאופן לא מפתיע גם מייצגת לעיתים את שלום עטיה.

סיפקו מוצרים לעטיה

מבדיקות שערכה הרשות עולה, כי לכל החמישה קשרים עסקיים ו/או חברתיים עם האחים עטיה. שתי חברות של לוריה סיפקו מוצרים למספר פרויקטים של אקוטרייד, חברה אמריקנית ציבורית בשליטת יוסי עטיה, שבעבר החזיקה במניות השליטה בעטיה גרופ ומאז החליפה את שמה כמה פעמים. כמו כן העמיד לוריה הלוואה לחברה, בדרך של רכישת אג"ח להמרה.

שאלתיאל מכיר את יוסי משנת 1998 עת שימש האחרון כברוקר של גיסו של שאלתיאל. שאלתיאל גם ביצע כמה עבודות בפרויקטים שבהם היה יוסי מעורב, ללא תמורה מהותית. לשניים גם קשרים חברתיים.

רקח מכיר את יוסי משנת 2000, כאשר ילדיהם הלכו יחד לאותה מסגרת חינוכית. בשנים שלאחר מכן ניהל רקח חשבון אצל יוסי, והוא גם השקיע בחברה האמריקנית של יוסי כ-400 אלף דולר. לרוקה היה אמור לקחת חלק במיזם בנייה של האחים עטיה בהאיטי.

גם אבגי מכיר את יוסי בזכות ילדיהם, שהלכו למסגרת חינוכית משותפת כבר ב-2005. אבגי ביצע כמה עבודות חשמל בפרויקטי נדל"ן בקליפורניה שבהם היה יוסי מעורב, והוא גם היזם שעומד מאחורי הרעיון לפעול בהאיטי. כמו כן טוענת הרשות, כי אבגי מחזיק בנכס נדל"ן מסוים שמושכר לחברה שקשורה ליוסי.

זאת ועוד, בהתאם לדיווחי ה-SEC, אבגי היה שותף בחברת קידוחים אמריקנית לצד יוסי, שאף הנפיקה לאבגי שטר חוב המיר על סך 340 אלף דולר, שלא נפרע למרות שעבר המועד.

המיזמים לא יצאו לפועל

עטיה גרופ היא חברת השקעות הנסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי של 6.5 מיליון שקל בלבד, לאחר ששפע מיזמים מבטיחים שעליהם דיווחה בעבר לא יצאו לפועל, ביניהם פרויקט שאפתני בהיקף של 800 מיליון דולר להקמת בתי מגורים, שטחים מסחריים ותשתיות בהאיטי, האי שניזוק מרעש אדמה הרסני.

השקעות קודמות שביצעה החברה ביעדי נדל"ן "אקזוטיים" ברחבי העולם (קרואטיה, לאס וגאס) הסבו לה הפסד של קרוב ל-50 מיליון שקל בשנים האחרונות.

מעורבות הרשות בחברה החלה בסביבות חודש נובמבר האחרון, עת דיווחה עטיה גרופ על מיזוג עם חברת הביומד סליוול ועל מכירת פעילות הנדל"ן הקיימת לאחים עטיה, שיצאו מהשליטה בחברה. העסקה הגיעה לאישור ביהמ"ש במסגרת הליך הסדר נושים שאליו פנתה עטיה כמה חודשים לפני כן, במסגרת עסקה אחרת שביקשה לבצע, ושבוטלה, עם שחקן הכדורגל לשעבר גילי לנדאו.

בדצמבר אישרה האסיפה הכללית של עטיה את המיזוג ברוב שכלל לטענתה 64% מבעלי המניות שאינם בעלי עניין אישי. מאוחר יותר פנה בעל מניות בעטיה, פרופיוז'ן שבשליטת רן מור, לביהמ"ש, בטענה כי חלק מבעלי המניות הנם בעלי עניין אישי ולכן הצבעתם פסולה.

לאור זאת דרש ביהמ"ש מכל בעלי המניות שהצביעו באסיפה להצהיר אם יש להם קשר, ישיר או עקיף, לבעלי השליטה. החברה העבירה אז לרשות ני"ע הצהרה שלפיה: "בהתאם להצהרות בעלי המניות לא ידוע לחברה על קשר כלשהו". בהמשך ביטלה סליוול את המיזוג, ובשבוע שעבר, לאור עמדת הרשות, נאלצה עטיה לדווח כי רק כ-12% מבעלי המניות שאינם בעלי עניין אישי תמכו בהחלטה.