מבחן דרכים: פורד מונדיאו 2011 - ניחוח יוקרה

השדרוגים הקוסמטיים מעניקים לפורד מונדיאו 2011 ניחוח יוקרתי ■ אבל השדרוג האמיתי הוא מנוע EcoBoost, עם "בוסט" רציני בשביל הנהג ו"אקו" בשביל תדמיתו הציבורית

בשנה האחרונה ניתן להבחין בשוק הרכב הישראלי בתופעה מסתורית ומרתקת: התכווצות מנועים. רוב הדגמים החדשים מגיעים אלינו עם מנועים בנפח קטן יותר מבעבר, אך עם הספקים דומים או גדולים יותר, ביצועים משופרים, ובונוס צדדי של הפחתת צריכת הדלק וזיהום האוויר. ממש "לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה".

את ההסבר לתופעה אפשר לצמצם לשתי מילים: הון ושלטון. ומסתבר, שבהשוואה לאירופאים ולאמריקנים יש לנו עוד הרבה מה ללמוד בנושא. הקטנת המנועים היא השיטה שבאמצעותה עוקפים כיום יצרני הרכב (-ההון) את מגבלות הצריכה/פליטה המחמירות שמטילים עליהם הרגולטורים (-השלטון).

מבחוץ נראה שבין הצדדים מתנהל קרב יצרי וסוער. הרגולטורים מחמירים את הדרישות, ויצרני הרכב מגיבים במחאות רמות ובאיומים על עליית מחירים ופיטורים המוניים. בפועל, מדובר בריטואל שחוקיו ידועים ומוכרים. היצרנים, שמסיהם מפרנסים את הממשלות בעולם, מעסיקים מאות לוביסטים במשרה מלאה, שדואגים לכך שהרגולטורים ימשיכו לבדוק את העמידה בדרישות בעזרת מבחני מעבדה מלאכותיים, עתיקי יומין ולא-ריאליים, שניתן לעקוף בקלות באמצעות טריקים טכנולוגיים כמו הקטנת נפחי המנועים ותגבורם באמצעות טורבו.

דוגמה טיפוסית לז'אנר החדש היא פורד מונדיאו המחודשת, שמגיעה אלינו החודש עם 300 סמ"ק פחות בנפח המנוע, עם הצהרות על כמעט 20% פחות בסעיפי הפליטה וצריכת הדלק, אך עם תוספת של 80(!) כ"ס להספק וביצועים של רכב ספורט.

"תבלינים" של יוקרה

חיצונית עברה מונדיאו, בגרסת הטיטניום המפוארת, שדרוג נאה. את החזית העייפה של הדגם היוצא מחליף כעת חרטום מודגש עם גריל חדש שמתחתיו כונס אוויר שחור ומאסיבי על-פי צו האופנה, פגושים חדשים וספורטיביים עם שולי כרום, וסט של פנסי LED קטנים-אך-אופנתיים. יש גם חישוקים גדולים ונאים לקישוט, פנסי זנב מהודרים, ועוד כמה תוספות קוסמטיות שמוסיפות לרכב "תבלינים" של יוקרה. בצבעים הנכונים (שחור, למשל) זוהי בהחלט מכונית שיכולה לייצר ברחוב הישראלי את רפלקס-הקנאה הידוע בכינויו "מאיפה יש לו כסף לזה?".

תא הנוסעים, שגם לפני כן היה אחד האטרקטיביים בפלח, עבר שדרוג נוסף, וכיום אין לו מה להתבייש בחברתן של מכוניות שמחירן כפול. עמדת הנהג עשירה בצגים צבעוניים, מערך הפיקוד מציע את המראה ה"הדוק-מותך" שהתרגלנו לראות במותגי היוקרה הגרמנים, מערכת המולטימדיה מפיקה סאונד מרשים, ואיכות הגימור והייצור ובידוד-הרעשים מעידים על השקעה רצינית.

כבעבר, מרחב הפנים מוציא את המכונית מפלח C/D (משפחתיות-גדולות) שבו היא מתחרה, ומציב אותה ללא קושי בפלח E (מכוניות סאלון) היוקרתי. עם בסיס גלגלים של 2.85 מ' ורוחב נדיב זוכים היושבים מאחור למרחב רגליים/כתפיים אקזקוטיבי לחלוטין, עם אופציה למתיחת רגליים גם למבוגרים בגובה 1.8 מ'. את החבילה משלים תא מטען שיכול להוביל משלוח שלם של מהגרים לא-חוקיים מבלי לקפח את זכויות היסוד שלהם.

פה ושם מצאנו חסרים תמוהים ברשימת האבזור התקני כמו שליטה חשמלית חלקית בלבד במושב הנהג והיעדר כוונון לגובה במושב הנוסע. אבל בסך-הכול "התמורה לכסף" זועקת מכל פינה.

אינפו: פורד מונדיאו 2011
 אינפו: פורד מונדיאו 2011

כמו אימפרזה-טורבו פורקת-עול

הכוכב של השדרוג הוא מנוע 2 הליטר מסדרת EcoBoost, שאפילו שמו מהווה סוג של קריצה ממזרית: ה'אקו' זה בשביל הרגולטור, בשביל מנהל הכספים של החברה ובשביל התדמית הציבורית של הארגון; וה'בוסט' זה בשבילך.

ו"בוסט", יש לו, בלי עין הרע. מי שירפרף בעדינות על דוושת הדלק יוכל אמנם להתנהל במתינות, בתרבותיות ובאחריות, כמצופה ממכונית כזאת; אבל לחיצה מעט יותר חזקה תגרום לך לתהות האם לא שודרגת בטעות למחלקת V6. כשהטורבו נכנס לפעולה, האירופית המגודלת המתורבתת הזאת נבעטת קדימה וצוברת מהירות כאילו הייתה איזו אימפרזה-טורבו פורקת-עול. המנוע נוטש את המבטא האירופאי המנומס לטובת צלילי היפ-הופ מהגטו של דטרויט, והעולם הופך, ולו גם לכמה שניות, למקום נעים יותר.

את ביצועי המנוע מגבה תיבת הילוכים אוטומטית חדשה עם מצמד כפול, נוסח DSG של פולקסווגן, שהיא הטובה מסוגה בה נתקלנו עד עכשיו. היא יותר חלקה ומהוקצעת מתיבת DSG המקורית, ועדיין "יורה" את ההילוכים כמו אופנוע ספורט כשהנהג חפץ בכך. פה ושם אפשר להבחין עדיין בשיהוקים ובטלטולים שמעידים על אופייה המכני של התיבה, אך רוב הזמן היא מתנהגת כאוטומטית לכל דבר.

לא הצלחנו למצוא תלונות מיוחדות באגף הכביש. המתלים המשודרגים סופגים זעזועים קטנים-כגדולים במיומנות של מכונית סאלון גרמנית, היציבות ב-190 קמ"ש באוטוסטרדה מופתית ובמרחקים ארוכים הם מתכווצים ללא קושי מתחת לשלדה הקשיחה. התנהגות הכביש נעימה ומדויקת למדי, אם כי זוהי מכונית גדולה עם בסיס גלגלים ענק ומי שנוהג בה יצטרך להסתגל לכך הן על הכביש והן בתמרונים הדוקים בעיר.

מה לגבי ה"אקו"? פורד מצהירה על צריכת דלק ממוצעת של 13 ק"מ לליטר ופליטה של פחות מ-180 גרם CO2 לק"מ. מכיוון שאנחנו לא רוצים להסתכסך עם המחלקה המשפטית של קונצרן פורד, וגם לא עם נציבות השוק האירופי, נאמר זאת בזהירות: אם אתה רוצה להגיע לנתונים כמו מ-0 ל-100 ב-7.5 שניות או להתחיל אפילו לנצל את פוטנציאל המנוע, תשכח מנתוני הצריכה/פליטה האלה או אפילו ממשהו קרוב אליהם ב-20%.

פורד מונדיאו "טיאניום" עם מנוע אקובוסט החדש עולה 184 אלף שקל, קצת פחות ממחיר הדגם היוצא, שהיה עם מנוע 2.3 ליטר ו-80 כ"ס פחות. אנו צופים לה תחרות לא קטנה מכיוונה של אופל "אינסינייה" החדשה, שמאמצת נוסחה דומה (2 ליטר, 220 כ"ס, 175 אלף שקל). צריך גם לזכור שלא כל אחד אוהב להתנהל במכונית אקסטרה-לארג', אפילו אם המחיר הוא "מדיום". אך בשורה התחתונה זו אחת מעסקאות "התמורה לכסף" המרשימות ביותר בשוק הרכב הישראלי, והפעם, לשם שינוי, היא מוסיפה לנוסחה גם את מרכיב הקסמים Fun.

מתחרות

כמה שאו-טו-טו מגיעות:

פיז'ו 508

פיז'ו 508
 פיז'ו 508

בתוך מספר שבועות תנחת אצלנו פיז'ו 508 החדשה. כמו מונדיאו זוהי מכונית מנהלים בעלת ממדים נדיבים מאוד (קצרה רק בס"מ בודדים ממונדיאו), שנראית שמרנית וייצוגית כנדרש. יש לה תא נוסעים מתוחכם עם השקעה אדירה באיכות ובמתלים אירופים למהדרין. בינתיים היא תגיע עם מנוע 1.6 ליטר טורבו, שמסתפק ב-156 כ"ס ומשודך לתיבה בת 6 מהירויות. מחירה יתחיל ב-160 אלף שקל, אך הדגמים המאובזרים יפליגו לכיוון ה-180 אלף

הונדה אקורד

הונדה אקורד 2011
 הונדה אקורד 2011

בתערוכת ז'נבה במרץ תציג הונדה את הגרסה המשודרגת של אקורד הוותיקה. מהתמונות הראשונות אפשר ללמוד על מתיחת פנים יסודית, שמקנה למכונית זנב ספורטיבי יותר וחזית מתוחכמת ונמרצת, ותא נוסעים מתקדם ועתיר בצגים ובגאדג'טים. הפלטפורמה ונתוני הבסיס לא השתנו, אך המכונית צפויה לקבל מתלים מעודכנים ומנועים ירוקים יותר, כולל מנוע חסכוני וחזק בהספק 200 כ"ס

סונטה 2 ליטר טורבו

סונטה 2 ליטר טורבו
 סונטה 2 ליטר טורבו

על קו הזינוק בדרך לארץ נמצאת סונטה 2 ליטר טורבו האמריקנית החדשה, עם מנוע שמאיים להוציא אצבע משולשת אפילו למונדיאו: מ-4 צילינדרים ומאותו נפח הוא מייצר לא פחות מ-274 כ"ס עם ביצועים של מנוע V6 טיפוסי בנפח 3 ליטר ונתוני צריכה/פליטה של מנוע 2 ליטר רגיל. כל זה בזכות הזרקת דלק ישירה ומגדש כפול. מחירה צפוי להיות תחרותי, הודות לשער הדולר