איך מוכרים וקונים רכב משומש בשוק מוצף?

עצות שימושיות לטירונים שטרם העמידו רכב משומש למכירה - וגם לקוני המשומשות הטירונים

שוק הרכב החדש ושוק המכוניות המשומשות פועלים בשיטת הכלים השלובים: כמות אדירה של מכוניות חדשת זורמות לשוק ויוצרת כמות דומה של משומשות. בתנאים רגילים פועל בין השניים מנגנון איזון: לקוח פרטי לא יקנה רכב חדש עד שימכור את רכבו הישן, כי הוא צריך את תמורת המכירה לרכישה.

אבל בשנה החולפת הופר האיזון. מסלולי המימון והטרייד-אין הנוחים שמציעים כיום גופים רבים בשוק, מעודדים רכישות "קלות" עוד לפני מכירת המשומשת. התוצאה היא צמיחה מואצת במלאי המשומשות.

עודף ההיצע החריג טומן בחובו הזדמנויות מעניינות מאוד לאיתור מציאות (מצד הקונים) מחד, ומספר מכשולים שעומדים בפני המוכרים מאידך. לטובת המתעניינים, רצ"ב חלק א' של לקסיקון העצות שלנו.

מתי ואיך מוכרים רכב?

השוק של היום הוא שוק של מוכרים. פירוש הדבר הוא שלפני שנזכה להיפגש עם מזומנים, מחכה לנו המתנה ממושכת שכוללת טיפול באין-סוף טרדנים וסוחרים עם הצעות מעליבות. עצה כללית מקדימה נוגעת לגילו של הרכב. בעבר האמונה הרווחת הייתה שגיל הרכב האידיאלי להחלפתו בחדש הוא 3 שנים.

הבעיה היא שכיום רכב בן 3-3.5 שנים מיד פרטית נידון להתחרות מול היצע אדיר של דגמים מקבילים מאותו שנתון שמציעות חברות הליסינג. אמנם לידיים פרטיות תמיד יש יותר ביקוש, אבל לחברות הליסינג יש יתרונות רציניים שאין למוכר פרטי כמו מכירה במימון נוח, יכולת להעניק הנחות אדירות ומתן אחריות.

לפיכך, העיתוי המומלץ כיום הוא או למכור לפני הגיל הממוצע שבו "מבשילים" רכבי הליסינג, קרי שנה-שנתיים, או לחכות עוד קצת ולמכור את הרכב בגיל 4 ומעלה, כשכלי הרכב המוסדיים מאותו שנתון כבר "נספגו" בשוק.

לטירונים שטרם העמידו רכב משומש למכירה נזכיר, שקבלת "מחיר מחירון" היא תופעה נדירה כיום השמורה רק לכלי רכב במצב יוצא דופן. אם אין לך מה להסתיר, יש שתי דרכים בדוקות להשביח את הרכב לפני מכירה.

האחת היא טיפול Detailing, המקבילה המוטורית של סלון כלות. מדובר בניקוי/שדרוג מקצועי עד לרמת הבורג, הריח והכתם על הריפוד, שבו משתמשים גם סוחרי רכב. טיפולים רציניים יכולים לעלות מאות שקלים, אך הם מסוגלים להעלים אפילו מעיכות פח קלות במרכב ושריטות גסות, שמחפשי מציאות מתבייתים עליהם.

הדרך השנייה היא להכין מראש מסמכים שמפרטים את ההיסטוריה של הרכב, ובתנאי שאין לכם מה להסתיר. גם אם לא אספתם בזמנו את כל הקבלות, המוסך שלכם (או של היבואן) חייב כיום על-פי חוק הגילוי הנאות להנפיק לכם תדפיס של היסטוריית טיפולי הרכב. זה תמיד עושה את הרושם הנכון על המוכר.

איך קונים רכב?

שני הטיפים שהוזכרו לעיל נכונים גם מבחינת הקונה. בעידן ה-Detailing מראה עיניים יכול להטעות, ולפיכך גם אם הרכב נראה מושלם, אסור לוותר על עיון בהיסטוריית הטיפולים.

רוב המוכרים, במיוחד המוסדיים, לא יציעו לכם אם לא תבקשו. וגם לא לוותר על בדיקה פרטנית במוסך. צריך לזכור כי מהטיפול המתועד האחרון ועד ליום המכירה הרכב יכול לעבור הרבה תלאות.

בנוסף, מומלץ לא לוותר על נסיעת מבחן קצרה, שיכולה ללמד הרבה על מצב בולמי הזעזועים וכו', ורצוי לא להסתפק בסיבוב "מסביב לבלוק" אלא לחפש ולמצוא גם כמה קטעים מאתגרים.

כמו כן, מומלץ לא להתייחס למחירונים כאל תורה מסיני. מצד שני, למרות שהיום הקונה הוא המלך, אין פירוש הדבר שאתה יכול לדחוק אנשים אל הקיר עם 30%-50% פחות מהמחירון בשביל הכיף. לפעמים זה יכול להיגמר במכות. המשך יבוא.