מקורות ביטחוניים: "כיפת ברזל" תוכרז מבצעית תוך שבועות

אמש פגעה רקטת גראד בבאר שבע ■ חיל האוויר השלים ניסוי מוצלח במערכת ליירוט רקטות ■ ההצטיידות: בכסף אמריקני ובתקציב הרב-שנתי הבא

חיל האוויר עתיד להכריז על מבצעיות המערכת ליירוט רקטות "כיפת ברזל" תוך שבועות - כך אמרו היום (ה') ל"גלובס" מקורות ביטחוניים. זאת, לאחר שבשבוע שעבר השלים חיל האוויר סדרה מוצלחת של ניסויים במערכת, שנמשכה כארבעה ימים בנגב. מדובר בניסוי ראשון שעשה החיל במערכת החדישה שפיתחה רפאל, אחרי שורה של ניסויים מוצלחים שעשו בה צוותי הפיתוח של החברה.

אמש פגעה רקטת גראד ששוגרה מעזה, בבית בבאר שבע, וכמה אזרחים לקו בהלם. רקטה נוספת נחתה בנתיבות. "תמוה בעיני מדוע לא מכניסים את 'כיפת ברזל' לשימוש מבצעי מיידית, נוכח ההסלמה הגוברת בגזרה בחצי השנה האחרונה. כבר שנתיים שאנחנו שומעים מגורמי ביטחון אמירות אופטימיות על המערכת, אומרים שתהיה פריסה מהירה. הגיע הזמן לפרוס אותה", אמר היום ל"גלובס" ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ'. דובר צה"ל מסר: "קליטה מבצעית של הנשק מסוג זה מחייבת היערכות רחבה. חיל האוויר פועל באופן מואץ ומאומץ כדי להביא לכשירות מבצעית מוקדם ככל שניתן".

אתגר משמעותי

שתי סוללות של "כיפת ברזל" כבר יוצרו במסגרת הפיתוח של המערכת, ושימשו את החברה ואת חיל האוויר לניסויים. עם זאת, העלות הגבוהה של כל סוללה - כמו גם העלות של הטיל המיירט המכונה "טמיר" - מעמידה את מערכת הביטחון בפני אתגר משמעותי, שעל-פי הערכות יחייב אותה להקצות יותר מ-5 מיליארד שקל להצטיידות בה. בכוונת משרד הביטחון וצה"ל לתקצב את ההצטיידות במסגרת תר"ש חלמיש - התקציב הרב-שנתי הבא, שהדיונים על גיבושו יחלו בקיץ, ובכל מקרה ייצא לדרך רק בשנה הבאה. בינתיים, משרד הביטחון מתבסס על הבטחה מלפני כחצי שנה של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, להעביר לישראל כ-205 מיליון דולר, שיסייעו לה לקדם הצטיידות בסיסית במערכת. העברת הכסף עדיין לא אושרה בקונגרס האמריקני, אך בהנחה שבסוף יועבר - משרד הביטחון מתכוון להזמין מרפאל ייצור של 4 או 5 סוללות כיפת ברזל, שיתווספו לשתי הסוללות הקיימות. מנכ"ל המשרד, אודי שני, עתיד להשלים בימים הקרובים משא ומתן שהוא מקיים בנושא עם בכירי רפאל.

הורדת המחיר

ועדת משנה מיוחדת של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, בראשות שר הביטחון לשעבר ח"כ עמיר פרץ (העבודה), בחנה באחרונה את היבטי ההצטיידות במערכת החדישה. הוועדה המליצה לפרוס מיידית את שתי מערכות היירוט הקיימות בגזרת עוטף עזה, בין השאר כדי להעמיק את תחושת הביטחון בקרב תושבי הדרום. הוועדה המליצה למערכת הביטחון להצטייד בלא פחות מ-13 מערכות יירוט כאלה, שייפרסו בכל גזרה בכפוף להתפתחויות של אירועים ביטחוניים והערכות מצב עדכניות.

מקורות ביטחוניים המקורבים לפרויקט העריכו בימים האחרונים כי חרף העלויות הכספיות הגבוהות של ההצטיידות בכיפת ברזל, במקרה של הזמנה מרוכזת של כמה מערכות ניתן יהיה להוריד את מחירן באופן ניכר. המערכת אמורה לספק מענה לאיום רקטות הקסאם והגראד מרצועת עזה, כך שתדע לסווג את מידת האיום ולשגר טיל מיירט רק לעבר רקטה שעתידה ליפול באזור שהוגדר כמוגן - כמו עיר או יעד אסטרטגי. יכולת זו מבטיחה שלא ישוגר טיל מיירט יקר לעבר כל רקטה שממילא תנחת בשטח פתוח. המערכת מהווה חלק מתכנית ההגנה הרב-שכבתית שאליה שואפת מערכת הביטחון, מפני טילים ורקטות בטווחים השונים.

בסוף 2012 יושלם הפיתוח של המערכת ליירוט רקטות לטווח הבינוני "שרביט קסמים", והיא תתווסף למערך החץ, המספק מענה לטילים בליסטיים. השבוע השלים משרד הביטחון בהצלחה ניסוי בגרסה המשודרגת של הטיל חץ 2, לאחר ששולבו בו רכיבים המשפרים את ביצועיו נוכח איומים עתידיים. ב-2015 תושלם מלאכת הפיתוח של החץ 3, המיועד להשמיד טילים בעודם בחלל.