בגלל הדלק: הטיסות מתייקרות, הגבלות על הליסינג

(עדכון) - אל על: טיסות ליעדים קצרים ובינוניים יתייקרו ב-22 דולר, ואילו טיסות ליעדים ארוכים יתייקרו ב-45 דולר ■ חברת קליל משביתה את צי הליסינג שלה ליום בשבוע

לקראת העלאת מחירי הדלק החל מהלילה (ב') בחצות, הודיעו חברות רבות במשק שמחזיקות בציי רכב על הידוק הפיקוח והבקרה על צריכת הדלק של עובדיהן. הרחיקה לעשות חברת קליל, שעוסקת בייצור של פרופילים מאלומיניום כי כל מכונית מצי הרכב שלה תושבת לחלוטין למשך יום אחד בשבוע.

לחברה צי של כמה עשרות מכוניות, והיום הודיע המנכ"ל, אריה (ריצ'י) ריכטמן כי המהלך החדש נעשה בעקבות העדכון הצפוי של מחירי הדלק, שבמסגרתו יעלה ליטר אחד של בנזין 7.30 שקלים. לדברי ריכטמן, מטרת המהלך היא למנוע עלייה בהוצאות הדלק של החברה בשנה הקרובה ביחס להיקף הוצאותיה על דלק ב-2010, ואף לנסות ולחסוך עד 7% בהוצאות הדלק.

ריכטמן לא לבד: קבוצת ISS ישראל, שעוסקת במתן שירותים לחברות ולגופים רבים במשק ומחזיקה בצי של כ-500 מכוניות, דרשה בימים האחרונים מנהגיה לדווח לממונים עליהם על צריכת הדלק השבועית שלהם.

"קציני הרכב של החברה נסעו בימים האחרונים לכל נקודה שלנו ברחבי הארץ, פגשו את הנהגים ואת העובדים שבמסגרת תפקידם יש להם רכב והסבירו להם את הצורך לחסוך, בייחוד בימים כאלה, ונראה לי שהמהלכים האלה מתקבלים בהבנה", אמר היום ל"גלובס" מנכ"ל הקבוצה בישראל, שמעון שובל. "במקביל להסברה הנרחבת, אנחנו מהדקים את הפיקוח והבקרה על תנועת מכוניות, ולכן הקצינו לכל רכב מכסה מסוימת של דלק. יש לנו מערכות בקרה מתקדמות, כך שבכל מקרה של חריגה מהמכסה אנחנו יכולים לדעת עליה בזמן אמת. במקרה של חריגה, העובד החורג יידרש למסור הסברים. אם לא יינתן הסבר שמניח את הדעת, יינקטו נגד העובד צעדים".

אולם, שובל מגדיר את עובדיו "ממושמעים": "זה כמו חייל בטירונות. כשהוא מבין שבכל שעה הוא נבחן בפינצטה על ידי המפקדים שלו, אין סיכוי שהוא יתעורר בבוקר והרובה שלו לא יהיה נקי. העובדים מאד מתיישרים עם הקו הזה ומבינים את הרציונל של המהלך. ברוב המקרים, העובדים שלנו פרוסים בשטח, כמו במשימה לאבטחת הקו להולכת גז או בהספקת מזון לחברות רבות במשק. צי המכוניות שלנו משמש לפעילות אופרטיבית של החברה, מה שלא מאפשר תמיד לתכנן מראש את הוצאות הדלק. זה חייב אותנו לעשות חשיבה מחודשת כדי לבחון כיצד חוסכים גם במקרה שבו חלים שינויים שמקורם בצורך לניוד העובדים בשטח".

מכסה שבועית

גם חברת הדלתות מולטילוק קבעה לעובדיה מכסה של דלק, ועמידתם בה תיבדק מדי שבוע. בחברה אמרו כי עובדים שיחרגו באופן משמעותי מהמכסה הקבועה, יזומנו לבירור שבו יידרשו להסביר את פשר החריגה, ובמקרה שדבריהם לא יניחו את הדעת - ייקנסו. עם זאת, לצד המקל, במולטילוק מבטיחים גם גזר ואומרים כי "חסכני דלק" שיעמדו במכסה ולא יסתבכו בחריגות- יזכו לבונוסים.

"ציי רכב גדולים פתחו בפעולות שנועדו לחסוך בדלק כבר לפני זמן רב, בין השאר בגלל עלויות ובגלל שיקולים של איכות סביבה", אמר היום נועם קום, שעומד בראש פורום המאגד ציי רכב של חברות היי-טק והוא עצמו מנהל צי הרכב של חברת מטריקס, שלה כ-1800 מכוניות: "הזינוק מהתקופה האחרונה של מחירי הדלק מחזק את המגמה של חיסכון בדלק והדבר מתבטא בהקצאת מכסות לעובדים לצד הגברת הפיקוח והאכיפה של עמידה בהן".

לדבריו, עובדי חברת מטריקס שלהם רכב מהחברה כבר קיבלו במהלך הימים האחרונים הודעות אישיות ובהן פירוט של מהלכים שניתן לנקוט, ובכוחם להפחית באופן משמעותי את היקף צריכת הדלק: "יש לא מעט טיפים שיכולים להביא לחיסכון בדלק כמו נסיעה מתונה יותר; לא להאיץ את הרכב בפתאומיות; לתכנן נסיעות מראש ולא להיקלע לנתיבים עמוסים; לא להותיר מנוע דולק שלא לצורך ולא להפעיל את המזגן ברכב בכל מצב", אמר.

כך, על רקע המשך התייקרות הדלק, במטריקס ובחברות אחרות נושאים עיניים אל המכונית החשמלית של בטר פלייס. "כבר חתמנו על הסכם הבנות עם בטר פלייס, ולפיו נתחיל בפיילוט נרחב בנושא בסוף השנה, וזאת כיוון שהוצאות הדלק הפכו לאחד המרכיבים המשמעותיים בהחזקת כלי רכב", אמר קום.

אל על מייקרת

התייקרות הדלק מתבטאת לא רק על הכביש, וגם באל על הודיעו היום כי מחירי הכרטיסים יתייקרו, לטיסות מ-1 באפריל. עם זאת, עד 4 במארס יישארו המחירים ללא שינוי גם לתאריכים אלה. מחירי הכרטיסים יתייקרו ב-22-45 דולר לכיוון.