לאחר שפיטר 2,500 עובדים: מנכ"ל קומברס אנדרה דהן פורש

דהן, שמונה למנכ"ל קומברס באפריל 2007, ימשיך לקבל שכר שנתי של מיליון דולר עד סוף 2012 ■ צ'רלס בורדיק, שיחליפו בתפקיד: "ניצור עידן חדש, קומברס 3.0"

אחרי ארבע שנים, אלפי עובדים מפוטרים ומשקיעים שאיבדו 65% מהשקעתם, הודיע היום בפתאומיות אנדרה דהן, מנכ"ל קומברס , כי הוא עוזב את התפקיד. במקומו צפוי להתמנות לתפקיד יו"ר החברה האמריקני צ'רלס בורדיק. לתפקיד הדירקטור המוביל לצד בורדיק נבחר אוגוסטוס אוליבר.

דהן, שהגיע לקומברס באפריל 2007, לאחר התפוצצות פרשת הבקדייטינג ובריחת המייסד והמנהל קובי אלכסנדר לנמיביה, נאלץ להתמודד עם התסבוכת החשבונאית שהותירו אחריהם אלכסנדר ויתר בכירי קומברס, תסבוכת שכללה לא רק תיארוך לאחור של אופציות (בקדייטינג), אלא גם רישום שגוי של הכנסות והוצאות.

כדי לפרסם דוחות מתוקנים ומבוקרים שילמה קומברס, המפתחת תוכנות למפעילי תקשורת, מאות רבות של מיליוני דולרים לעורכי דין ורואי חשבון, אשר רוקנו את קופת המזומנים של החברה ואילצו אותה לבצע כמה גלי פיטורים לאורך השנים. בסך הכול פוטרו מהחברה כ-2,000 עובדים בתקופתו של דהן, מה שהביא לביקורת קשה על תפקודו. דהן עצמו זכה במהלך שנותיו בחברה לעלויות שכר עצומות של יותר מ-20 מיליון דולר, ומתוך זה בשנים 2007-2009 קיבל תגמול במניות שהסתכם בכ-12 מיליון דולר. עם פרישתו הוא צפוי ליהנות מ"מצנח זהב" בהיקף של כ-2 מיליון דולר.

מחליפו, צ'רלס בורדיק, כתב היום מכתב ראשון לעובדים ובו הודה לדהן על עבודתו בחברה בתקופה הכי מאתגרת בחייה, והוסיף: "מתחילת שנת 2011, אנחנו רואים שיפור צנוע בעסקים שלנו, ואנחנו קרובים להשלמת הדיווח המלא של תוצאותינו לרשות ניירות ערך האמריקנית. אנחנו מכוונים את הגשת הדוחות לשנת 2010 בחודשים אפריל-מאי, ואת הדוחות לרבעון הראשון של השנה בחודש יוני".

קומברס פרסמה לפני כמה שבועות את תוצאות שנת 2009 הקלנדרית, אשר שיקפו את המצב העגום שבו נמצאת החברה: ההכנסות בשנה זו ירדו ב-14.6% לעומת 2008, וההפסד התפעולי כמעט הכפיל את עצמו, והגיע ל-37.7 מיליון דולר.

באוגוסט אשתקד הודיעה החברה כי קופת המזומנים שלה הצטמקה לכ-327 מיליון דולר בלבד, ושהיא עשויה להיקלע לבעיית נזילות ב-2011. החברה הודיעה אז על תוכנית התייעלות בת שני שלבים, כאשר השלב הראשון בוצע באוקטובר, ובמסגרתו פוטרו כ-400 עובדים.

בעיית הנזילות אילצה את קומברס לממש חלק מנכסיה. עם המימושים בחצי השנה האחרונה נמנים הקרקע באזור התעשייה ברעננה, שעליה הייתה אמור להיבנות "קריית קומברס" ושנמכרה תמורת 27 מיליון דולר, והחברה הבת אולטיקום, שעסקה בפיתוח תוכנת רשת לשירותי תקשורת קווית וסלולרית, ונמכרה לקרן הפרייבט אקוויטי פלטינום תמורת 90 מיליון דולר. נוסף לכך מכרה בתחילת השנה קומברס חלק מאחזקותיה בחברת ורינט תמורת כ-80 מיליון דולר, וירדה לאחזקה של 52% בחברה זו.

מעבר לארבע חטיבות

באחרונה החלה החברה בביצוע השלב השני של תוכנית ההתייעלות, שבמסגרתו פוטרו עד כה כ-200 עובדים, מרביתם בישראל, כאשר בהמשך צפויים לסיים את עבודתם בחברה מאות עובדים נוספים.

בחברה הסבירו, כי בשונה מגלי פיטורים קודמים, הפעם הפיטורים מלווים בתוכנית אסטרטגית חדשה - אשר אמורה להעביר את החברה לרווחיות - שאותה הציג דהן בפני התקשורת. במסגרת תוכנית זו צפויה החברה לעבור למבנה פעילות שונה של ארבע חטיבות עסקיות עצמאיות, עם דגש על תחום מערכות החיוב (בילינג).

בפסקה קצרה מסר אנדרה דהן היום, כי "לאחר שהגשנו לאחרונה את הדוחות הכספיים המתוקנים לשנת 2009 והשגנו את צורכי הנזילות שלנו לטווח הקצר, זה הזמן הנכון לזוז הצידה ולתת להנהגה חדשה לקחת את החברה לשלב הבא. נקטנו צעדים רבים להפחית את בסיס העלויות שלנו ולמצב מחדש את החברה, ואני משוכנע שיש לנו הצוות הנכון, מיצוב המוצרים ומובילות השוק, אשר ישמרו את הצלחת קומברס".

דהן, שיעזוב את תפקיד המנכ"ל השבוע, יישאר בתפקיד יועץ לחברה במשך שלושה חודשים. עזיבתו מצטרפת לעזיבה של בכיר אחר בחברה שהודיע בשבוע שעבר על סיום תפקידו. דרור בין, סגן נשיא החברה ונשיא המכירות הגלובליות שלה, הודיע כי יעזוב את התפקיד באמצע חודש אפריל, ויוחלף על-ידי ליונל חמילנסקי.

צ'רלס בורדיק: מ"בוב הבנאי" לקומברס

צ'רלס בורדיק, המנכ"ל האמריקני הראשון של קומברס, הצטרף לדירקטוריון החברה לפני קצת יותר מ-4 שנים. בסוף 2006 סימנה החברה את הכיוון, כשהגדילה את מספר חברי הדירקטוריון מ-5 ל-10, וכל הדירקטורים החדשים - בהם בורדיק - הגיעו מארה"ב. ממארס 2008 מכהן בורדיק כיו"ר הדירקטוריון.

בורדיק בן ה-59 הוא בעל ניסיון ניהולי של למעלה מ-25 שנה, ובעבר ניהל את חברת HIT Entertainment מתחום הבידור לילדים - בעלת מותגים כמו "בוב הבנאי" ואחרים. קודם לכן הוא עבד בתחום קרוב יותר לזה של קומברס, כשהיה סמנכ"ל כספים ומנכ"ל של חברת Telewest Communications בין השנים 1996 ל-2004. הוא הוביל אז ארגון מחדש במבנה ובתפעול החברה, וגם בכך ניתן למצוא דמיון למה שצפוי לו כמנכ"ל קומברס. לבורדיק יש גם ניסיון במיזוגים ורכישות.

בורדיק הוא בעל תואר ראשון בכלכלה ותואר שני במנהל עסקים (MBA), שניהם מאוניברסיטת קליפורניה.

דוחות השנה הפיסקאלית 2009 היו הדוחות השנתיים המלאים האחרונים שקומברס פרסמה. מדוחות אלה עולה, כי כמו כל שאר חברי הדירקטוריון, בורדיק קיבל בשנה זו שכר של 200 אלף דולר, ועוד 87,700 דולר כתגמול מנייתי. בסוף אותה שנה היו בידי בורדיק כ-46 אלף מניות של קומברס, ובהנחה שהחזקתו הנוכחית דומה - שווייה כעת הוא כ-340 אלף דולר.