אווידה מישראל תניע מכוניות חשמליות באירופה

החברה האמריקנית שפועלת מישראל תספק 50 אלף סוללות למכוניות חשמליות מתוצרת חברת מיה אלקטריק הגרמנית-צרפתית ב-250 מיליון דולר

כשנתיים אחרי שהוקמה, רושמת Evida פאואר, חברה אמריקנית שפועלת מישראל ומפתחת ומתכננת סוללות ליתיום להנעת מכוניות חשמליות, עסקה משמעותית בהיקף כולל של כרבע מיליארד דולר. כך נודע ל"גלובס".

על-פי ההסכם, שנחתם באחרונה בין יו"ר ומנכ"ל החברה, אשר בנט, לבין ראשי החברה הגרמנית-צרפתית, מיה אלקטריק, כ-50 אלף סוללות יותקנו בחמש השנים הקרובות במכוניות החשמליות של החברה, שישווקו החל מחודש יוני הקרוב.

בשיחה עם "גלובס" אמר בנט כי העסקה נחתמה בתום חודשים ארוכים של משא ומתן ונחשפה בימים האחרונים במסגרת תערוכת רכב בז'נבה, שוויץ, שבה הציגה מיה אלקטריק את כלי הרכב החשמליים שבכוונתה לשווק בקרוב.

סוללות הליתיום של אווידה פותחו במרכז הפיתוח של החברה בירושלים והן מיוצרות בסין. לדברי בנט, בשל היעדר תשתית מתאימה לטעינת מכוניות חשמליות באירופה, הסוללות הותאמו במיוחד לצרכים של החברה הגרמנית-צרפתית ויאפשרו את טעינתן באמצעות שקע חשמל רגיל. זאת בשונה, למשל, מתשתית הטעינה שחברת בטר פלייס הישראלית מתכוונת לפרוס ברחבי הארץ עם ההשקה המתוכננת של הרכב החשמלי.

באווידה מציינים כי הסוללות שיסופקו למיה אלקטריק יאפשרו את הנעת המכוניות בתנאי נסיעה עירוניים למרחק של 80-90 קילומטר, לאחר טעינה בת כשלוש שעות בלבד.

מבחינת אווידה, המעסיקה 20 עובדים בירושלים ועוד כ-200 עובדים במפעל הסיני והרשומה בארה"ב אך מנהלת פעילות גם בבריטניה ובצרפת, זו עסקה משמעותית ראשונה.

לדברי בנט, מאז שנוסדה, רשמה החברה מספר עסקאות "זניחות" ביחס לזו האחרונה, כשהיקפן של כל אחת מהעסקאות הקודמות הסתכם במיליוני דולרים בודדים.

"בתעשייה הזאת עובר הרבה זמן עד שעסקאות מבשילות לכדי חתימה", אומר בנט. "כחברה צעירה, בת שנתיים בלבד, זה הישג יפה ואת פשרו ניתן להסביר בעובדה שאין עוד הרבה חברות בעולם שמסוגלות להציע את הפתרונות שאנחנו מפתחים ומשווקים".

בנט מציין כי "היטבנו לזהות את עליית המכוניות החשמליות שצפויה בשנים הקרובות בעולם ומיקדנו את מירב המאמצים בניסיון להעמיד יכולת הנעה טובה לרכב, גם כשאין פריסה נרחבת לתשתיות טעינה מסודרות ומחיר הסוללות מאוד גבוה". לדבריו, "אנחנו מנסים לספק סוללות זולות יותר ושימושיות מאוד".

השקעה של 2 מיליון דולר

בחברה אומרים כי חרף האתגר שבייצור סוללות ליתיום זולות יחסית, שיתאימו לשימוש המכונית החשמלית החדשה שתשווק בגרמניה ובצרפת, הפיתוח היה פשוט ביחס להתאמת הסוללה לרכב עצמו. "דווקא פיתוח וייצור הסוללה, שהיא בדרך כלל החלק היקר שמהווה את הלב של המכונית, היה החלק הקל שבסיפור", אומר בנט.

"העבודה המסובכת באה אחר כך, בבואנו להתאים את הסוללה לרכב עצמו ולהשיג את האינטגרציה המלאה בינה לבין כל מערכות המכונית, לוודא שהן מגיבות נכון ובצורה מדויקת. זאת, כשכל העת היינו חשופים לביקורות אינטנסיביות מצד מיה אלקטריק, שחלקן נעשו גם במפעל הייצור של החברה בסין בניסיון לעמוד על טיב המוצר ואמינותו. הם היו מרוצים מאוד מהתוצאה. עובדה שבסוף חתמנו", הוא מוסיף בחיוך.

מאז הקמתה, הושקעו באווידה כ-2 מיליון דולר באמצעות מספר משקיעים פרטיים, כשמחצית מהסכום הגיעה מקרן ההון סיכון טרה ונצ'ר פרטנרס, שהיא אחת המובילות בישראל בתחום הקלינטק.

קרן טרה מנוהלת במשותף על-ידי ד"ר אסטורה מודנה וד"ר הרולד וינר, שנוהגים להשקיע בחברות סטארט-אפ העוסקות בפיתוח מוצרים וטכנולוגיות בתחומי מים וסביבה.

"זה הישג מרשים לאווידה", בירך ד"ר וינר. "הדרך הטובה ביותר להיפטר בשלב הנוכחי מהתלות בנפט היא המעבר לשימוש בכלי רכב חשמליים. ההסכם עם מיה אלקטריק מציב את אווידה בנקודת פתיחה מצוינת בדרך להיות חברה מרכזית לקראת מהפכת המכונית החשמלית בעולם".

"אי אפשר לקרוא לנו יותר: 'קטנים'"

גם בנט, בן 42 ויוצא יחידה מובחרת בחיל הים, משוכנע שהעסקה החדשה תסייע לאווידה לתפוס מקום באחד המקומות המרכזיים במפת המכוניות החשמליות בעולם.

"אני מאמין בעתיד של המכונית החשמלית והוא יהיה כלי תחבורה חכם, הרבה מעבר לתרומתו הסביבתית. כל התעשייה בתחום הזה מבעבעת ועולה ויש עדיין הרבה מה לעשות בתחום".

לדבריו, "האתגרים היום אדירים, כמו פיתוח סוללות מתאימות שיניעו משאיות להובלת מטען בתוך הערים. בסך הכול, אין הרבה ידע בתחום הזה בעולם ואני שמח שהצלחנו להגיע למקום מרכזי בענף הזה אחרי שנתיים בלבד של פעילות".

בנט אופטימי ומאמין שהעסקה עם מיה אלקטריק היא רק סנונית ראשונה. "זו עסקה ראשונה בסדר גודל כזה, אך בשנה הקרובה יהיו לנו עוד כמה עסקאות דומות, כשבשלב זה אינני יכול לפרט עליהן.

"צמחנו להיות אחת החברות הגדולות בתחום ואם עד עכשיו נחשבנו לחברה קטנה מבחינה עסקית, הרי שמעתה יהיה קשה לקרוא לנו 'קטנים'", הוא מוסיף.

שמה של אווידה מוכר גם בחברה הישראלית בטר פלייס, שעתידה להביא לישראל את בשורת המכונית החשמלית.

בנט מסרב להרחיב אודות הקשר בין אווידה לבטר פלייס, אם כי הוא מרעיף שבחים על שאיפותיה לחדשנות.

"בסופו של דבר, בטר פלייס תצטייד בסוללות מתוצרת חברה אחרת, אבל היא מכירה את המוצר שלנו ואני מעריך אותה מאוד. זו חברה מדהימה שמושכת את כל תעשיית המכוניות החשמליות קדימה והיא עוד תגיע לשיאים מרשימים", אמר.