המינויים הקריטיים של שטייניץ

שטייניץ בנה אוצר חדש. כמה מהמינויים הולמים, בעוד אחרים מתקשים בתפקידם

האוצר של שטייניץ וכך קורה שיובל שטייניץ, שר אוצר שבתחילה לא ממש "שמו עליו", הוא שקובע את דמות ההובלה הכלכלית - משרד האוצר והגופים הרגולטוריים הסובבים - לתקופה של שנים קדימה. בסופו של סבב המינויים הנוכחי, נהיה עדים לתופעה נדירה: שר אוצר אחד מינה את רוב התפקידים הבכירים. בעצם את כולם, למעט הממונה על השכר אילן לוין, שמונה על-ידי רוני בר-און.

מרגע כניסתו, שטייניץ לא מפסיק למנות. הוא הביא את חיים שני מההיי-טק ומינה אותו למנכ"ל האוצר; את עודד שריג הביא מהאקדמיה ומדירקטוריון בנק הפועלים ומינה אותו לממונה על שוק ההון הביטוח והחיסכון; את אודי ניסן העביר מתפקיד מנהל רשות החברות לתפקיד הממונה על התקציבים, וברשות מינה במקומו את דורון כהן.

במסדרונות הממשלה יש שמועות עקשניות ששטייניץ עשוי לחסוך מעצמו עבודה קשה מדי והיכרויות חדשות וטריות מדי ויעדיף לערבב מחדש את הקלפים - מה שמכונה במקומותינו "פריש מיש". כלומר, למנות את דורון כהן, מנהל רשות החברות, לתפקיד החשב הכללי באוצר, במקום שוקי אורן, שהודיע היום על סיום תפקידו. מה שברור הוא שבסביבת שטייניץ כבר מדברים על מינוי "ועדת כשירות" שתבדוק מועמדים לתפקיד. בכל מקרה, השר הוא בעל סמכות ההחלטה הבלעדית.

שטייניץ בנה אוצר חדש, לטוב ולרע. אף שלדבריו "כל המינויים שלי מצוינים", בפועל, ואפשר שגם הוא כבר יודע את זה, כמה מהמינויים אכן הולמים את הציפיות והדרישות בעוד אחרים עדיין מתקשים בתפקיד שהוטל עליהם. עד כדי כך שהם מעכבים את המשרד ואת ההתפתחויות הנדרשות למדינה. זה בדיוק חשבון הנפש שחייב שטייניץ לעשות עם עצמו לקראת המינויים הבאים, שכן כל אחד מהם קריטי מקודמו.

האתגר של שמחון

בחודשים הבאים תמנה הממשלה כמה פקידים בכירים ביותר: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ימנה את נציב שירות המדינה הבא - זה חייב להיות מינוי שיבטיח ביצוע של רפורמה משמעותית בהתנהלות הארגונית של המעסיק הגדול במדינה - הממשלה. תשתית הרפורמה בשירות המדינה כבר הוכנה במשרד ראש הממשלה, עכשיו צריך אדם שיישם אותה.

שר התמ"ת, שלום שמחון, יוביל, בהתייעצות עם ראש הממשלה נתניהו ואפשר שגם עם שר האוצר שטייניץ, את הממונה על ההגבלים העסקיים. "ועדת איתור" בראשות מנכ"ל התמ"ת, שרון קדמי, החלה את דיוניה לפני כשבוע, ותסיים, על פי הודעתה, בתחילת חודש מארס השנה. התפקיד חייב להיות מוטל על מי שמסוגל לבצע מהפכה נוספת, קפיצת גרם-מדרגות בכל תחומי הפיקוח על הגבלים עסקיים בכלל וגם בשוק הפיננסי שגדל ומתנפח מרגע לרגע.

איש חזק לרשות ני"ע

על שטייניץ מוטל תפקיד כבד ביותר: מינוי יו"ר רשות ניירות ערך, במקום זוהר גושן שמסיים בקרוב את תפקידו. על פי התכנון, תוקם בקרוב "ועדת כשירות" ייחודית לצורך העניין הזה. ככל הנראה יעמוד המנכ"ל חיים שני בראשה וישתתפו בה בכירים באוצר ובמשרד ראש הממשלה.

הוועדה תבחן כשירות מועמדים לתפקיד, על פי רשימה שתגובש על ידי שר האוצר בעזרת הנהלת האוצר וגורמים אחרים ששטייניץ ייוועץ בהם, כולל ראש הממשלה ונגיד בנק ישראל. רשימות כבר נפתחו אצל דוד שרן, ראש מטה השר. הבחירה הסופית היא של שטייניץ.

יו"ר הרשות הבא יצטרך ליישם את התשתית שנבנתה בשנים האחרונות: אכיפה מנהלית, בית משפט כלכלי והחלת תיקון 12 לחוק החברות על כל החברות הציבוריות. וכל זה במקביל ליכולת אישית להתמודד מול חשדות וחקירות בגין עבירות פליליות על חוק ניירות ערך, גם אם מדובר בבכירים, מוכרים ובעלי השפעה.

לשקם את רשות המסים

מינוי נוסף: מנהל רשות המסים במקום יהודה נסרדישי, המסיים את תפקידו ארוך השנים והסערות. בימים אלה מוקמת "ועדת איתור" בראשות המנכ"ל חיים שני.

מדובר בתפקיד קשה ובעיקר בימים האלה גם קריטי במיוחד נוכח עומס החשיפות השליליות של השנים האחרונות, והשבועות האחרונים. המנהל החדש צריך להיות מי שמסוגל לסמן ברור וחד: האם רשות המסים נקייה? האם רשות המסים מושחתת מיסודה? האם צריך לפרק כדי להקים מחדש? דרוש לזה הרבה יותר מידע במסים או מומחיות בניהול.

משרות חדשות באוצר

בקרוב גם צפוי תפקיד בכיר חדש: CIO, מנהל טכנולוגיות מידע ראשי, שככל הנראה יהיה כפוף למנכ"ל, והוא לא היחיד: במסגרת צמצום הביורוקרטיה מוביל שני כרגע איחוד של שלושה גופים במשרד האוצר: האגף הבינלאומי, שבראשו עומד היום עודד ברוק, אגף הכנסות המדינה בראשות פרידה ישראלי, ואגף כלכלה ומחקר בראשות אלדד שידלובסקי.

לאחר ביצוע האיחוד, בתוך כמה חודשים, יוקם אגף חדש שיכלול את שלוש המחלקות הללו, ובראשו יעמוד ראש אגף, בדרג שווה לראשי האגפים הבכירים היום.