תשובה: "נאיץ את פיתוח 'תמר' - הגז יזרום בשנת 2013"

(עדכון) - תשובה: "עובדים מסביב לשעון כדי לפתח את 'תמר' - למרות הקשיים שהערימה ועדת ששינסקי"

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, מבטיח לעמוד בלוח הזמנים בפיתוח תגלית "תמר" ומתחייב שהגז מ"תמר" יזרום לישראל בשנת 2013.

"אנחנו עובדים סביב השעון. למרות העיכוב והקשיים במימון הפרויקט, בנוגע להמלצות ששינסקי - אני מבשר ומתחייב שאנחנו נקדים את התכנון המקורי. ב-2013 יגיע גז לחופי ישראל", אמר תשובה בוועידת האנרגיה של "כלכליסט". בכנס נואמים גם שר האוצר יובל שטייניץ, מנכ"ל משרד האוצר חיים שני, מנכ"ל דלק אנרגיה גדעון תדמור, מנכ"ל החברה לישראל ניר גלעד, יו"ר דלק אנרגיה יורם טורבוביץ, מנכ"ל חברת החשמל עמוס לסקר, מנכ"ל רציו יגאל לנדאו, היועץ לגבעות גיורא איילנד ומנכ"ל אלטשולר-שחם גילעד אלטשולר.

"נספק את כל הצרכים של המדינה באשר הם לכל דורש, ונעשה את כל מה שמוטל עלינו", הוסיף תשובה. "אני מאמין שנגיע גם להבנות על האוצר בכל מה שקשור להסכם עם חברת החשמל והמימון. לא חיכינו למימון כדי להתקדם, ונכון לעכשיו אנחנו מושקעים 1.4 מיליארד דולר בפרויקט, ונעמוד בכל מה שדרוש מאיתנו".

תשובה הוסיף, כי "פיתוח האנרגיה חשוב מאין כמוהו. אנחנו עדים לקשיים בעולם קיום שהביא לעלייה במחיר הנפט בעולם ועלינו להעריףך את ההישגים של מדינת ישראל נכון להיום. עלינו להמשיך להשקיע ולפתח ולהאמין במעשנו, כי את מדינת ישראל אנחנו בונים ועלינו להגן עליה ולהפוך אותה למדינה עצמאית מבחינה אנרגטית. לשם כך חייבת להיות הבנה והסכמה עם המשקיעים והיזמים על מנת להמשיך את המומנטום. אנחנו רוצים להיות שחקן משמעותי במשק האנרגיה העולמי וזה ייתן לכנו גם כוח פוליטי. שימוש בגז יחסוך מעל 50% והוצאות הרכב יירדו בהתאם, וגם הכסף נשאר פה".

לדברי תשובה, "אני מבטיח שאנחנו נעמוד בלוח הזמנים. זה נכון שמדינת ישראל תשב ותדון עם מחפשי הגז ותגיע איתם להבנות ופשרות ברוח של הבנה ולא בחקיקה. בצורה מידתית, ואני מדבר רק על תגליות העבר. אנחנו נעשה הכל תוך כדי הבנה ודיבור והגז יזרום בזמן ולמרות בכל".

צמח: "לפתח את תגליות הגז מהר"

שר התשתיות עוזי לנדאו אמור היה לשאת דברי פתיחה, אך יצא לנסיעה לא מתוכננת בחו"ל. את דברי המשרד הביא שאול צמח, מנכ"ל משרד התשתיות. הוא התייחס לוועדת ששינסקי ודעת המיעוט שהגיש משרד התשתיות נגד ההמלצות, ואמר כי "ההמלצה המרכזית היתה שמעורבות הממשלה תאפשר לקדם פרויקטים של גז טבעי מהר, ויש לדאוג לפתח אותם".

לדברי צמח, "המשק עבר בצורה חלקה את אירוע עצירת הגז ממצרים, אך אסור לנו לראות זאת כמובן מאליו ולשבת ללא מעש. על המשק הישראלי להשיג גיבוי של מאגרים ואספקה - לצרכים קיומיים. זה גם שינוי בתפיסת העולם - שיש לנו את היכולת להשתחרר מתלות במאגרים זרים ושבמקרה הצורך נוכל להסתמך על עצמנו".

עמיר מקוב, יו"ר המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה, קרא בתחילת הכנס לרגולטור להכין תוכנית לאומית שתבטיח אספקה רציפה של גז טבעי לישראל, במיוחד על רקע המתרחש בעולם המוסלמי. לדבריו, "מאגר מארי B של ים תטיס הולך ואוזל ואם לא תובטח רציפות באספקה לחברת החשמל, מדינת ישראל עלולה לעמוד בפני שוקת שבורה כבר ב-2013. פיתוח שדה 'תמר' צריך להיות יעד ראשון בסדר העדיפות הלאומי".

מקוב הוסיף, כי "עפ"י המתרחש בעולם הערבי, לתהליכים יכולה להיות השפעה מכרעת עלינו - העליות במחירי הנפט בעולם ימשיכו ויובילו לעלייה בלתי נמנעת גם במחירי הדלקים בישראל. יש להניח בצד את הדיון הציבורי על שיעורי המס למדינה (המלצות ששינסקי - י.נ) ולעסוק רק בפיתוח משק גז טבעי בישראל".