הצעת חוק: לחייב את עיתון "ישראל היום" לגבות תשלום

לפי ההצעה, עיתון החולש על 40% ויותר מהשוק לא יוכל להיות חינמון ■ "סכנה ממשית שעיתונים המופצים בתשלום יפשטו רגל, ואזרחים ייאלצו להכיר רק את הדעות של בעלי העיתון החינמי"

ישראל ביתנו מקדמת יחד עם קדימה הצעת חוק נגד החינמון "ישראל היום" שבבעלות המיליארדר האמריקני שלדון אדלסון, מקורבו של נתניהו.

ביום ראשון הקרוב צפויה ועדת השרים לענייני חקיקה לדון בהצעת החוק של חברי הכנסת רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) ומרינה סולודקין (קדימה), לפיה עיתון שתפוצתו מגיעה ל-40% משוק התקשורת לא יוכל להיות מחולק חינם וייאלץ לגבות תשלום מקוראיו.

יש לציין כי הצעת החוק מוגשת על חשבון מכסות קדימה. לפי שעה לא ברור כיצד יצביעו שרי ישראל ביתנו. ההחלטה תתקבל ביום א' בבוקר בישיבת שרי הסיעה. כרגע, יש קרב צמוד מאוד בוועדת השרים לענייני חקיקה.

עם זאת, גם אם ההצעה לא תקבל בוועדה את תמיכת הממשלה, מתכוונים אילטוב וסולודקין להעלות את ההצעה לקריאה טרומית כבר ביום רביעי הבא. אילטוב צפוי לצאת מהמליאה בהצבעה.

"סכנה לדמוקרטיה"

הצעת החוק, שנועדה להגביל את פעילותו של "ישראל היום", מבקשת להגדיר עיתון יומי המופץ חינם ומגיע לתפוצה של 40% משוק העיתונות הכתובה כמונופולין, וכך להעניק לממונה על ההגבלים העסקיים אפשרות להפעיל את כל הכלים הקיימים בחוק להגבלת כוחו של המונופולין.

יוזמי ההצעה מבקשים במסגרת הצעת החוק כי הממונה על ההגבלים העסקיים יקבע מחיר מזערי לאותו עיתון ויחייב את העיתון למכור אותו באותו מחיר.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "עיתון יומי שיופץ בחינם ויגיע לריכוז גבוה מתוך שוק העיתונות הכתובה, עלול ליצור סכנה ממשית של היווצרות מונופול בתחום חשוב זה".

לדבריהם, "קיימת סכנה ממשית שעיתונים אחרים המופצים בתשלום יפשטו רגל, ואזרחים ייאלצו להכיר רק את הדעות וההשקפות של בעלי העיתון המופץ בחינם שמממנים את הדפסתו והפצתו, ולכל הדעות וההשקפות האחרות לא יהיה ביטוי בעיתונות הכתובה. חופש הביטוי יהפוך למושג ריק מתוכן, דבר העלול לסכן את עצם קיומה של הדמוקרטיה בישראל".

עוד מסבירים אילטוב וסולודקין כי הפצה חינם עלולה להביא לפגיעה קשה במועסקים בענף זה. "עובדים בתחום העיתונות ימצאו את עצמם מול בעלים של עיתון יחיד, שיוכל להכתיב להם את תנאי העסקתם: שכר, זכאות לחופשות וכו'", הם כותבים.