ביניש: השפלת ערבים בבידוק הביטחוני בנתב"ג - פסולה

בדיון בעתירת האגודה לזכויות האזרח נגד אפליית ערבים בעת בידוק ביטחוני בנתב"ג אמר היועץ המשפטי של האגודה: "מדינה דמוקרטית אינה יכולה להשלים עם השפלת 20% מאזרחיה"

שופטי בג"ץ מתחו היום (ד') ביקורת על התיוג הגורף של אזרחי המדינה הערבים כ"סיכון ביטחוני", זאת במהלך דיון שלישי בעתירת האגודה לזכויות האזרח נגד אפליית ערבים בעת בידוק ביטחוני בשדה התעופה.

הנשיאה דורית ביניש ציינה בדיון כי אין ספק שהשפלת האזרחים הערבים במהלך הבידוק הביטחוני היא פסולה. בדיון השתתפו גם השופטים אליעזר ריבלין ומרים נאור.

לדברי עו"ד עאוני בנא, שייצג את האגודה לזכויות האזרח בדיון יחד עם עו"ד דן יקיר: "סוף-סוף בדיון השלישי של העתירה נדרשנו לסוגיה המהותית: האם מותר להכריז באופן גורף על קבוצת מיעוט מתוך אזרחי ישראל כסכנה ביטחונית".

עו"ד יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, אמר כי "מדינה דמוקרטית לא יכולה להשלים עם השפלת 20% מאזרחיה".

במסגרת הצגת הטיעונים הביטחוניים נעתרה ביניש לבקשת הפרקליטות להציג בפניה את פרוצדורות הבידוק - במעמד צד אחד.

יצוין כי על אף ההכרזות על תוכניות לשיפור הליכי הבדיקה ולצמצום תחושת ההשפלה, מהמידע העמום שנמסר עד כה לבג"ץ לא ניתן ללמוד מהי משמעות השינויים המתוכננים.

האגודה הגישה את העתירה נגד רשות שדות התעופה, שירות הביטחון הכללי ומשרד התחבורה, בדרישה שיחדלו מלהשתמש בלאום הערבי כקריטריון בעת ביצוע בדיקות ביטחוניות בנתב"ג.

באגודה מציינים כי העתירה עוסקת בשאלת חוקיות הסיווג הגורף של הנוסעים הערבים כמסוכנים, ולפיכך, גם אם השינויים המתוכננים יסתירו חלק מהאפליה בהליכי הבידוק הנראים לעין - הרי שעצם קיומה של האבחנה בין אזרחים יהודים לערבים, וסיווג הערבים כסיכון ביטחוני, היא משפילה ומפלה.

כאמור, העתירה באה בעקבות מצב בו נוסעים ערבים בשדות התעופה נתקלים ביחס שונה, הבא לידי ביטוי בבידוק מיוחד וקפדני יותר, אשר חורג מהבדיקות הביטחוניות הרגילות אותם עוברים הנוסעים היהודים.