הוסר החשש מהפסקות חשמל חרף פסק זמן באספקת הגז

(עדכון)- כך אישר הערב השר ארדן לחברת החשמל ■ נובל ארנרג'י תפסיק למשך 12 שעות בשבת את אספקת הגז לצורך שידרוג מערכות ■ EMG לא תחדש את אספקת הגז ממצרים מחר

חברת נובל אנרג'י הודיעה לחברת החשמל כי היא נאלצת להפסיק את הזרמת הגז במהלך סוף השבוע על מנת לשדרג את מערכותיה. כתוצאה מכך, חברת החשמל הזהירה בשעות הצהריים (ה') מפני הפסקות חשמל בכל רחבי הארץ במהלך סוף השבוע.

אולם, הערב (ה') הוסר החשש מהפסקות חשמל ברחבי הארץ במהלך 12 השעות בשבת (בין 5 בבוקר ל-5 בערב), בהן תבצע נובל אנרג'י את שידרוג המערכות. זאת, לאחר שהשר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, נעתר לבקשת חברת החשמל להפעיל בימים הקרובים את תחנות הכוח באמצעות מזוט וסולר, עד אשר תחודש אספקת הגז. בעקבות כך לא צפויים שיבושים באספקת החשמל בסוף השבוע. ארדן אישר לחברת החשמל להפעיל את תחנות הכוח הנוספות, המופעלות על ידי חומרים הנחשבים מזהמים עד אשר תחודש אספקת הגז.

חברת החשמל מסרה הערב: "עם קבלת האישור מהמשרד להגנת הסביבה - נוכל לספק את ביקושי החשמל כנדרש לכל אזרחי ישראל לאחר שהמשרד להגנת הסביבה העביר לחברת החשמל את האישור המבוקש".

יפתח רון -טל, יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, מסר הערב:" אנו שמחים שהשר להגנת הסביבה נוהג באחריות הלאומית הנדרשת במצבים מסוג זה ומאפשר לחברת החשמל לפעול על פי חובתה לספק שירות חיוני לכל אזרחי המדינה. אני משוכנע כי נמשיך ונפעל בשיתוף פעולה". עמוס לסקר ,מנכ"ל החברה מסר כי "עם מתן האישור חברת החשמל תוכל לספק את הביקושים לחשמל במהלך סוף השבוע ללא חשש להפסקות".

נובל אנרג'י: הפסקה זמנית באספקה; EMG: לא מחדשת אספקת הגז המצרי

מנובל אנרג'י נמסר: "ההפסקה הזמנית של אספקת הגז בסוף השבוע הקרוב נעשית בתיאום מלא עם חברת החשמל ועם הרשויות. ההפסקה מתבקשת בשל עבודות שדרוג של הרשת, הנדרשת על מנת לשמור על אספקה אמינה ורציפה של גז והיא נעשית דווקא בסוף השבוע בשל הביקוש הנמוך".

קבוצת מרחב השותפה הישראלית הבכירה בספקית הגז המצרי חברת EMG, מאשרת כי גם הפעם לא תעמוד בהערכה שפרסמה ולא תחדש את אספקת הגז לישראל מחר. זוהי הפעם השלישית שמרחב נאלצת לסגת מהערכות שפרסמה לגבי מועד חידוש אספקת הגז. בניגוד לפעמים קודמות החברה לא מסרה הפעם מועד אחר לחידוש ההזרמה.

בהודעת החברה נאמר כי "ככל הנראה הזרמת הגז לא תחודש בסוף השבוע. בעלי המניות ב-EMG פנו לממשלותיהם בארה"ב תאילנד ואירופה על-מנת שיאיצו בממשלת מצרים להורות על זירוז חידוש ההזרמה".

ב-EMG שותפים ממשלת מצרים, איש העסקים חוסיין סאלם, חברת הנפט הלאומית של תאילנד איש העסקים היהודי-אמריקני סם זל חברות מרחב ואמפל שבשליטת יוסי מימן וגופים מוסדיים ישראליים.

בעקבות ההודעה על דחיית האספקה של הגז ממצרים קראה הערב ח"כ מהליכוד מירי רגב להחריג לאלתר את קידוח "תמר" מוועדת ששינסקי. כבר לפני מספר חודשים התריעה רגב כי המשך התלות בגז המצרי מסכנת את מדינת ישראל ואת משק האנרגיה שלה. לדבריה משמעות הודעת חברת החשמל תשפיע קשות על מחירי הדלק והחשמל ויש לעודד שימוש בגז כחול לבן ויפה שעה אחת קודם.

שידרוג מערכות: מדחס נוסף

כזכור, ב-5 בפברואר הופסקה אספקת הגז ממצרים לישראל בעקבות פיגוע טרור שאירע בשיא ההפיכה במצרים. בעקבות זאת, חברת החשמל הפכה תלויה לחלוטין בגז של נובל אנרג'י וקבוצת דלק, השותפות במאגר "ים תטיס". עם זאת, כאמור, נובל אנרג'י צריכה להפסיק את אספקת הגז באופן זמני מ"ים תטיס" לצורך שדרוג מערכות (הכנסת להפעלה מדחס נוסף שיבטיח לחץ וספיקת של גז טבעי כמענה לביקושים).

לסקר ציין במכתבו לארדן, כי היכולת הזמינה של חברת החשמל עומדת על 5,800 מגה וואט ואילו הצפי לביקושים עומד על 7,100 מגה וואט. במילים אחרות, מדובר ב"גירעון" של 1,300 מגה וואט.

ל"גלובס" נודע כי ההפסקה הזמנית של אספקת הגז על ידי נובל אנרג'י נעשתה בתיאום מלא של נובל עם חברת החשמל, וכי חברת החשמל היא זו שביקשה לבצע את שדרוג המערכות בסוף השבוע, שכן לפי הנתונים שבידיה בימי סוף השבוע צריכת החשמל הינה נמוכה יותר. שדרוג המערכות על ידי נובל אנרג'י אמור להימשך בימים שישי ושבת בלבד ולאחר מכן צפויה אספקת הגז לשוב כסדרה. זאת, לאחר שהחברה דחתה את ביצוע העבודות בשל בקשת חברת החשמל.