טבע מערערת על פסק דין אמריקני לפיצוי חולה ב-356 מיליון דולר

החברה נדרשה לשלם לחולה שנדבק בצהבת נגיפית בעקבות שימוש בתרופה פרופופול ■ טבע מערערת יחד עם השותפה שלה בהפצת התרופה, Baxter

לפני קרוב לשנה קבע בית משפט אמריקני שחברת התרופות טבע תיאלץ לשלם פיצוי ענק של 356 מיליון דולר לחולה שנדבק בצהבת נגיפית (הפטיטיס C) לאחר שימוש בתרופה שלה. בסוף השבוע דווח שטבע, יחד עם השותפה שלה בהפצת התרופה, Baxter, מערערות על פסק הדין. באקסטר אמורה לשלם פיצוי של 144 מיליון דולר לחולה, הנרי צ'יינין, כך שסך הפיצוי יגיע לחצי מיליארד דולר.

פרקליט הצמרת היהודי-אמריקני פרופ' אלן דרשוביץ מייצג את טבע ואת באקסטר המערערות. דרשוביץ ידוע כסניגור הפלילי הבכיר שייצג בעבר בין היתר את או. ג'יי סימפסון. טענת המערערות היא שבית המשפט בנבאדה הטיל אחריות על טבע ועל באקסטר מבלי שהתובע יוכיח שהתרופה שקיבל היא זו שגרמה לפגיעה בו. עוד טוענות טבע ובאקסטר, כי ישנן טעויות משפטיות רבות בפסק הדין. בינתיים, טבע כבר נאלצה להפריש לפני כמה חודשים 580 מיליון דולר שמשמשים כערבות עד סיום הערעור, לפי קביעת בית המשפט.

מדובר בתרופה propofol של טבע, שהיא תרופת הרגעה שניתנת לפני ניתוחים. בקיץ 2009 אספה טבע מהמדפים חלק מהתרופות מסוג זה על רקע זיהום שהתגלה בהן. ליקויים שהתגלו בייצור במפעל של טבע בקליפורניה קשורים בחלקם לליקויים בבדיקות הייצור של הפרופופול. תרופה זו נמצאה גם בביתו של הזמר מייקל ג'קסון לאחר מותו, אך טבע ציינה אז שמספר האצווה שנמצא בבית הזמר לא תואם למספרי התרופות הבעייתיות.

בדוח המורחב שלה ל-2010 מציינת טבע שהוגשו יותר מ-200 תביעות נגדה שקשורות לתרופה. התובעים הם חולים שנדבקו בצהבת נגיפית, לאחר שהגיעו לבדיקות שבהן הרופאים השתמשו בפרופופול בשימוש חוזר, כלומר שימוש בתרופה ליותר מחולה אחד, בניגוד להוראות השימוש. טבע היא אחת הנתבעות, וקיימים כ-100 תיקים שמאגדים 4,000 תובעים נוספים, שעברו הליך דומה וחוששים ממצבם הבריאותי למרות שלא נדבקו במחלה.