רשות ני"ע: תעודות הסל יקצו עד 50 מ' שקל לתרחישי קיצון

7 שנים אחרי הקמת הענף אושר מודל פיקוח ייעודי, המגביל גם הפקדת כספים בבנקים זרים

כשבע שנים לאחר הקמת ענף תעודות הסל משתנה הרגולציה על הענף. רשות ניירות ערך, שבראשות פרופ' זוהר גושן, אישרה היום מודל פיקוח חדש, שבמסגרתו יעברו התעודות לפיקוח תחת חוק השקעות משותפות בנאמנות. בענף תעודות הסל מנוהלים קרוב ל-60 מיליארד שקל.

השינוי המשמעותי ברפורמה הוא הגדלת הדרישות בנושא היציבות הפיננסית של מנהלי תעודות הסל. חברות תעודות הסל יצטרכו להציג להון עצמי, ערבות של בעל שליטה, וכרית בטחון שצפויה להגיע לסכום של 180 מיליון שקל בקרב החברות הגדולות.

ההון העצמי, שאותו יצטרכו לרתק חברות תעודות הסל, יעמוד על 30-100 מיליון שקל, והוא ייקבע לפי היקף הנכסים המנוהל ורמת הסיכון שבה פועלת החברה. בהתאם לכך, תכלית וקסם, שתי חברות תעודות הסל הגדולות בענף, יצטרכו להעמיד סכום הקרוב ל-100 מיליון שקל. כיום עומד ההון העצמי על 36 מיליון שקל לחברה, כך שעבור חלק מהשחקנים מדובר בגידול של עשרות מיליוני שקלים. הכספים יכול שיהיו מזומנים, וכן נכסים נזילים חלופיים.

כשיסתיים הליך החקיקה, הרשות תפעל במודל של "אמץ או גלה". כלומר, חברה תוכל להחליט לאמץ את כללי ההון העצמי כבר כעת, ואם לא תעשה כן - היא תצטרך לדווח על כך. הרשות מעריכה שהחברות הגדולות יעמדו בדרישה כבר כעת, ובשל התחרות הגדולה בענף, גם הקטנות יותר, שלא ירצו להצטייר כלא עומדות בסטנדרטים, יישרו קו.

בנוסף, יידרשו בעלי השליטה בחברות תעודות הסל להעמיד ערבות של כ-30 מיליון שקל. הרשות רואה בערבות "דמי רצינות", שיחייבו את בעלי השליטה להיות מעורבים יותר בחברות-בת שלהם.

עוד יחויבו החברות, להקצות הון של עד 50 מיליון שקל, שישמשו כביטוח למקרים של חשש ליציבות החברה או כספי המשקיעים. כאן לא מדובר בהון שצריך ממש לרתק, אלא רק להיות מוכן להעמדה לפי דרישת הרשות.

נסגר פער הסיכון מול הקרנות

מנהלי תעודות הסל יידרשו גם לפעול בהתאם לכללי השקעה, שיגדירו באילו נכסים מותר לפעול. כך למשל, לא תאושר הפקדת כספי המשקיעים בבנק זר, אלא רק באמצעות עסקאות SWAP (החלף), שבהן אין סיכון לכספים המופקדים. כמו כן, תאושר פעילות רק בחוזים עתידיים ואופציות בעלות סחירות גבוהה.

מנהלי התעודות יחויבו עוד לאמוד את סיכוני השוק שלהם באמצעות מודל VaR (Value at Risk), לאמץ כללי ממשל תאגידי, ולחזק את מעמדו של הנאמן. לשם כך הם יצטרכו לבנות תשתיות מחשוב ומערכות בקרה.

הרפורמה שעליה עמלו איציק זקן, מנהל יחידת מכשירים פיננסיים ברשות, ודוד לביא, מנהל מחלקת השקעות, מהווה בשורה טובה למשקיעים, שכן היא מקטינה באופן משמעותי את הסיכון של המנפיק.

לפני שהחלה ההסדרה, תעודות סל היוו רק התחייבות של מנהל התעודה להעניק את תשואת המדד, ולכן טמנו בחובן את הסיכון שהמנהל לא יעמוד בהתחייבות. קרנות נאמנות, לעומתן, נחשבו למוצר בטוח יותר, שכן הן היו מפוקחות תחת משטר הדוק. יחד עם הוראות נוספות שנועדו לשמור על היציבות ודרישות רישוי, נסגר למעשה הפער בין המוצרים.

עיקרי הרפורמה בתעודות הסל

מנהלי תעודות הסל יצטרכו להציג הון עצמי של 30-100 מיליון שקל

בעלי שליטה יעמידו ערבות של 30 מיליון שקל

חברות תעודות הסל יקצו הון של עד 50 מיליון שקל לתרחישי קיצון

יש לאמץ כללי השקעה בנוגע לעסקאות החלף, חוזים עתידיים ואופציות

יש לבחון סיכוני שוק באמצעות מודל VaR ((Value at Risk

יש לאמץ כללי ממשל תאגידי, וחיזוק מעמד הנאמן